З 01.01.2015 року фінансовий результат до оподаткування зменшується, зокрема, на суму уцінки, врахованої у фінансовому результаті до оподаткування у поточному податковому (звітному) періоді на інструменти власного капіталу, перекласифіковані у фінансові зобов'язання відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (пп. 140.4.3 ст. 140 ПКУ).
Водночас, слід врахувати, що Республіка Кіпр віднесена до переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим пп. 39.2.1.2 ст. 39 ПКУ, розпорядженням КМУ від 14.05.2015 р. N 449-р (1).
Оскільки операція з виплати процентів за договором кредиту нерезиденту, який є резидентом Республіки Кіпр, не є контрольованою з точки зору пп. 39.2.1.2 ст. 39 ПКУ, то коригувати суму включених до податкових витрат (до 01.01.2015 року) процентів не потрібно, як й при визначенні фінансового результату по виплачених процентах у 2015 році.
1.1. Какое-то время кредит не погашали. Сейчас планируется выплачивать проценты по кредиту и погашать тело кредита. В момент осуществления этих выплат нужно ли платить какие-то налоги (налог на репатриацию)? На основании какой нормы закона? Если да, то эти налоги будут взиматься из суммы только процентов или и из суммы погашения тела кредита тоже?
Відповідно до пп. 141.4.2 ст.141 ПКУ резидент або постійне представництво нерезидента, що здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи (крім постійного представництва нерезидента на території України) будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом від провадження господарської діяльності (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.3 - 141.4.6 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, який сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності.
Загалом, що стосується періоду виплати процентів (які є доходом нерезидента — республіки Кіпр за пп. “а” пп. 141.4.1 п.141.1 ПКУ), то не має значення, за який період виплачуються відсотки, тому що оподаткуванню підлягає вся сума лише процентів (не тіла кредиту!) під час їх виплати.
Щодо ставки податку, то слід врахувати положення п.1, 2 ст.11 “Проценти” Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи (чинна для України з 07.08.2013).
Так, за правила цієї Конвенції проценти, що виникають у Договірній Державі і сплачуються резиденту іншої Договірної Держави, можуть оподатковуватись у цій іншій Державі, якщо такий резидент є особою - фактичним власником таких процентів. Однак такі проценти можуть також оподатковуватись у Договірній Державі, в якій вони виникають, і відповідно до законодавства цієї Держави, але якщо особа - фактичний власник процентів є резидентом іншої Договірної Держави, податок, що стягується таким чином, не повинен перевищувати 2 відсотків від загальної суми процентів.
Водночас, у п.2 ст.11 Конвенції є оговорка - “Спосіб застосування цих обмежень встановлюється компетентними органами Договірних Держав за взаємною домовленістю.”
Щодо цього пункту, то подібна оговорка міститься у більшості міжнародних договорів про уникнення подвійного оподаткування. Проте, суди по різному дивляться на її застосування — одні суди кажуть, що за відсутності механізму реалізації такого обмеження, жодного податку при виплаті нерезиденту Українська сторона утримувати не повинна2. Інші менш лояльні — вважають, що слід утримати податок, передбачений міжнародним договором (3).
На нашу думку, в описаній ситуації українська сторона має виплатити дохід (суму проценти) нерезиденту з Кіпру без утримання жодних податків. Тіло кредиту повертається без будь-якого оподаткування.
2. Если кредитор сменит резидентство на Британские Виргинские острова, нужно ли что-либо менять в налоговом учете процентов?
Вище ми вказували на те, що Британські Віргінські острови, так само як Республіка Кіпр віднесений до переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим пп. 39.2.1.2 ст. 39 ПКУ, розпорядженням КМУ від 14.05.2015 р. N 449-р. Оскільки операція з виплати процентів за договором кредиту нерезиденту, який є резидентом Республіки Кіпр, не є контрольованою з точки зору пп. 39.2.1.2 ст. 39 ПКУ, то жодних наслідків у податковому обліку при зміні резиденства з Республіки Кіпр на Британські Віргінські острови не відбудеться. А ось щодо ставки податку на репатріацію, то за відсутності договору про уникнення подвійного оподаткування між Україною та Британськими Віргінськими островами, слід оподаткувати суму процентів за правилами пп. 141.4.2 ст.141 ПКУ — утримати 15% за їх рахунок та при їх виплаті.
--1--
До цього часу Республіка Кіпр перебувала лише у переліку держав (територій), у яких ставки податку на прибуток (корпоративний податок) на 5 і більше відсоткових пунктів нижчі, ніж в Україні, затв Розпорядженням КМУ від 25.12.2013 р. N 1042-р (розпорядження втратило чинність з 14.05.2015 року згідно Розпорядження КМУ від 14.05.2015 р. N 449-р).
--2--
Для прикладу, можна ознайомитись з судовими рішеннями, що набрали законної сили >>>
--3--
Для прикладу, можна ознайомитись з судовим рішенням, що набрало законної сили >>>
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити