• Посилання скопійовано

Податковий кредит за запізнілою податковою накладною

Як правильно підрахувати проміжок у 365 днів, щоб мати можливість включити до складу податкового кредиту з ПДВ податкову накладну, отриману із запізненням?

Найголовнішим документом в обліку ПДВ, безумовно, є податкова накладна. Суми ПДВ, зазначені у цьому документі (з дотриманням інших вимог, установлених у ст. 198, 201 тощо), дають право платнику ПДВ — покупцю на податковий кредит, який спричинює зменшення суми податку до сплати. Але трапляється, що на момент складання декларації з ПДВ покупець не має на руках податкової накладної від постачальника або податкова накладна складена з порушеннями. У цьому разі покупці не відображають суми ПДВ у складі ПК (до речі, правомірно, керуючись нормою п. 198.6 ПКУ). 

Якщо покупцю — платнику ПДВ дуже потрібен податковий кредит з ПДВ за операцією з придбання товарів/послуг, а податкової накладної, складеної згідно з вимогами чинного законодавства, постачальник йому не надав, то такий покупець може скористатися правом, установленим п. 201.10 ПКУ. А саме: подати скаргу на такого постачальника (за формою додатка Д8 до декларації з ПДВ (1)) та включити суму сплаченого йому ПДВ до податкового кредиту на підставі первинних документів, які підтверджують факт придбання або оплати. Копії таких документів слід надати податківцям у строки, встановлені для подання такої декларації з ПДВ.

Але є причина, через яку платник ПДВ цілеспрямовано не відносить суми податку до податкового кредиту, — щоб уникнути від'ємного показника за результатом податкового періоду. Проте невідображення відповідних сум сплаченого (нарахованого) ПДВ при придбанні товарів/послуг не завжди означає, що втрачається право на податковий кредит за такими сумами.

Відповідно до п. 198.6 ПКУ, платник податку — покупець має право скористатися податковою накладною, отриманою із запізненням, протягом 365 календарних днів з дати складання такої податкової накладної (2). При цьому доводити, що податкова накладна була отримана саме із запізненням, платнику ПДВ — покупцю не треба.

Як рахується зазначений 365-денний строк? Звісно, у календарних днях. Наприклад, строк у 365 к. д. за ПН, виписаною 03.06.2013 р., закінчується 02.06.2014 р., і таку ПН можна включити до декларації з ПДВ за червень 2014 року. А ось ПН, дата якої — 01.06.2013 р., вже не може бути включеною до звітного періоду червня 2014 року, тому що термін 365 к. д. з дати виписки закінчується 31.05.2014 р.

Проте платнику ПДВ у цьому разі слід звернути увагу на такі два моменти:

1) на думку податківців, викладену в УПК №127 (затверджена наказом ДПСУ від 16.02.2012 р. №127, див. «ДК» №11/2012), якщо податкова накладна була включена до реєстру отриманих податкових накладних (далі — Реєстр) звітного періоду, в якому виникало право на податковий кредит, але з будь-яких причин не була відображена в декларації з ПДВ за цей період, така податкова накладна відображається у складі податкового кредиту лише через уточнюючий розрахунок (3) за той звітний період, в якому вона була включена до Реєстру та помилково не включена до декларації з ПДВ. Зауважимо, що це може стати наслідком подання кількох уточнюючих розрахунків. Адже якщо за рахунок такого виправлення зміниться значення рядка 24 і таке значення у майбутніх звітних періодах впливає на значення рядка 25 чи рядка 23, відповідно до п. 5 розділу VI Порядку №678 (4), розрахунок із відповідним уточненням слід подавати за кожен звітний період;

2) якщо податкова накладна отримана у періодах, наступних за періодом, у якому її виписано, вона включається до Реєстру та до декларації з ПДВ у тому звітному періоді, на який припадає дата отримання такої накладної. Таку податкову накладну відображають ось як: у Реєстрі в розділі ІІ у графі 2 зазначають дату її фактичного отримання, у графі 3 — дату її складання постачальником. У декларації з ПДВ, за умови використання придбаного товару/послуг в оподаткованих ПДВ операціях у межах господарської діяльності, запізнілу податкову накладну відображають у загальному значенні рядка 10.1 та у відповідному рядку розділу ІІ додатка 5, у колонці 3 якого зазначають період складання податкової накладної (відповідно до зазначеного у графі 3 розділу ІІ Реєстру).

Насамкінець зауважимо, що дозвіл на включення (з дотриманням терміну у 365 к. д. з дати складання) до складу податкового кредиту сум ПДВ, підтверджених податковими накладними, не стосується решти документів, які підтверджують сплату покупцем або імпортером ПДВ. А це означає, що вчасно не включені суми податку за операціями ввезення на митну територію України товарів (див. п. 198.2 ПКУ), які підтверджуються митними деклараціями, або суми ПДВ, зазначені у документах-замінниках (див. п. 201.11 ПКУ), не можна відносити до ПК за аналогією з п. 198.6 ПКУ — протягом 365 к. д.

--1--

Затверджена наказом Міндоходів від 13.11.2013 р. №678.

--2--

Платники податку, які застосовують касовий метод, мають право на включення до податкового кредиту сум податку на підставі податкових накладних, отриманих протягом 60 календарних днів з дати списання коштів з банківського рахунка платника податку (останній абзац п. 198.6 ПКУ).

--3--

Форма уточнюючого розрахунку затверджена наказом Міндоходів від 13.11.2013 р. №678.

--4--

Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затверджений наказом Міндоходів від 13.11.2013 р. №678.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202418
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202416
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20243221
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202420
  • Продаж БПЛА: що з ПДВ?
    Підприємство виготовляє і продає дрони іншим суб’єктам господарювання. Складові запчастини придбаваються у вітчизняних постачальників. Як скористатися пільгою щодо звільнення від оподаткування ПДВ за пп. 5 п. 32 підр. 2 розд. ХХ ПКУ?
    16.04.2024219