Штраф за завищення суми бюджетного відшкодування передбачений ст. 123 ПКУ, але ця стаття передбачає штрафи лише в тому випадку, якщо таке завищення виявили самі податківці.
Зокрема, пп. 123.1 ПКУ встановлює відповідальність за вчинення платником податків діянь, що зумовили зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від’ємного значення суми ПДВ платника податків на підставах, визначених пп. 54.3.1, 54.3.2, 54.3.6 ПКУ. У цих пунктах немає згадки про самостійне виправлення помилки платником ПДВ, тому штраф 10% за пп. 123.1 ПКУ не застосовується.
Відповідальності за самостійне визначення платником ПДВ завищення суми бюджетного відшкодування законодавчо не передбачено. Тому відповідно у разі уточнення показників суми бюджетного відшкодування і повернення до бюджету відповідних коштів штрафних санкцій для підприємства не передбачено.
Що ж до «3% самоштрафу» згідно з пп. 50.1 ПКУ, то і тут вважаємо, що не все так однозначно. У загальному випадку пп. «а» п. 50.1 ПКУ передбачає сплату штрафу у разі недоплати податку (а, відповідно, і у разі відображення в уточнюючій декларації саме суми недоплати податку). У даному випадку, якщо виправлення помилки в сумі бюджетного відшкодування не призведе до виникнення податку до сплати (а лише до зменшення суми бюджетного відшкодування, яке буде повернуто підприємством, що не є недоплатою), то штрафні санкції не повинні нараховуватись. Отже, вважаємо, що і штраф у розмірі 3% не повинен застосовуватись за умови, що уточнення показників не призведе до виникнення податку до сплати.
На час воєнного стану діє спеціальне правило, за яким самоштраф відповідно до пп. 50.1 ПКУ не нараховується – докладніше про це у нашій новині. Тому в уточнюючому розрахунку за жовтень 2024 не потрібно було зазначати суму самоштрафу.
Процедура повернення зайво отриманої суми бюджетного відшкодування в ПКУ не прописана. На нашу думку, сума зайво отриманого бюджетного відшкодування вписується у визначення понять грошового зобов’язання (пп. 14.1.39 ПКУ) та податкового боргу (пп. 14.1.175 ПКУ), тому радимо повернути цю суму якнайскоріше.
Звертаємо увагу, що пп. 78.1.3 ПКУ передбачено таку підставу для позапланової перевірки: платником податків подано контролюючому органу уточнюючий розрахунок з відповідного податку за період, який перевірявся контролюючим органом. Тож подання уточнюючих розрахунків за періоди, які вже перевірялися податківцями в процесі узгодження суми бюджетного відшкодування, може спричинити позапланову перевірку.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити