• Посилання скопійовано

ФОП-«єдинник» перейшов на загальну систему: чи потрібно реєструватися платником ПДВ?

ФОП на ІІ групі ЄП у І півріччі 2018 р. мав дохід 1 300 000 грн. З ІІІ кварталу 2018 р. він перейшов на загальну систему. Доходу за загальній системі не було. Чи підлягає ФОП обов’язковій реєстрації платником ПДВ? Яка відповідальність за неподання форми №1-ПДВ?

Обсяг операцій 1 млн для обов’язкової реєстрації платником ПДВ

Вимоги для обов’язкової реєстрації платником ПДВ наведено у ст. 181 ПКУ. Головною умовою є те, що сума обсягу операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню ПДВ, нарахована (сплачена) на адресу СГ протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно не повинна перевищувати 1 млн грн без ПДВ. Тобто встановлено певний «майновий ценз» для вступу у лави платників ПДВ – 1 млн грн за 12 місяців.

 

Як визначати період, протягом якого слід розраховувати досягнення обсягу 1 млн грн? 

Потенційним платникам ПДВ потрібно кожного  місяця слідкувати за досягненням цього обсягу – тобто кожного разу береться період з 12 попередніх місяців (а не календарний рік)! Наприклад, у січні 2019 р. слід взяти дані про операції за січень – грудень 2018 р., у лютому 2019 р. – за лютий 2018 р. – січень 2019 р. тощо.

Якщо ФОП перейшов з єдиного податку І-ІІІ групи без ПДВ на загальну систему  оподаткування, то він розраховує обсяг 1 млн аналогічно - за 12 попередніх місяців. Саме такий фіскальний підхід застосовують податківці.

Так,  ДФС у м. Києві в ІПК від 30.11.2018 р. № 5056/ІПК/26-15-12-01-18 щодо реєстрації особи як платника ПДВ у разі переходу зі спрощеної системи оподаткування на сплату інших податків і зборів зазначила, що якщо в такої особи на дату переходу загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню ПДВ, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі, протягом останніх 12 календарних місяців сукупно перевищує 1 000 000 грн (у тому числі включаючи період перебування на спрощеній системі оподаткування), така особа повинна не пізніше 10 числа першого календарного місяця, в якому здійснено перехід на сплату інших податків і зборів, подати до контролюючого органу реєстраційну заяву платника ПДВ за формою № 1-ПДВ та зареєструватися як платник ПДВ.

Відповідальність за неподання заяви щодо обов’язкової реєстрації платником ПДВ передбачено п. 183.10 ПКУ – якщо особа, яка підлягає обов'язковій реєстрації як платник ПДВ, не подала до контролюючого органу реєстраційну заяву, то вона несе відповідальність за ненарахування або несплату ПДВ на рівні зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування.

Виникає питання – з якої дати це відбувається?

На нашу думку, цю дату слід розраховувати аналогічно, як і останній день строку розгляду заяви №1-ПДВ у випадку її подання. Наприклад, якщо підприємство досягло обсягу оподатковуваних операцій  1 млн грн 15 січня 2019 р., то воно повинно подати заяву на обов’язкову реєстрацію не пізніше 10 лютого 2019 р. Це неділя, а отже, строк переноситься на понеділок, 11 лютого 2019 р. Отже, з наступного дня - 12.02.2019 р.  і будуть нараховуватися суми ПДВ та штрафні санкції, якщо не подати заяву до 11 лютого 2019 р. включно. Таку ж думку висловлювали податківці в УПК від 06.07.2012 р. № 588 (відповідь на запитання 1). Хоча ця УПК досить давня, суть розглянутого питання залишається такою ж. 

Отже, якщо за умовами запитання ФОП не отримував доходи у періоді перебування на загальній системі, тобто не здійснював оподатковуваних ПДВ операцій, то у нього немає й бази для нарахування податкових зобов’язань з ПДВ.

Більш докладно про реєстрацію платником ПДВ читайте у нашій аналітиці>>

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.2024900
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202428
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202427
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20248815
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202432