Для визначення непридатності основних засобів до використання керівником підприємства створюється постійно діюча комісія. Саме ця комісія здійснює безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню, встановлює причини невідповідності критеріям активу та визначає можливість продажу окремих деталей, що можуть бути одержані при демонтажі вантажного автомобіля. Цією ж комісією визначається кількість і вартість отримуваних для продажу деталей та складається акт на списання основних засобів (форма ОЗ-4 "Акт на списання автотранспортних засобів", затверджений наказом Мінстату від 29.12.1995 р. №352). Акт складається у двох примірниках, один з яких передається до бухгалтерії, а другий залишається у особи, відповідальної за зберігання основних засобів, та є підставою для здачі на склад матеріальних цінностей та металобрухту, що залишився в результаті списання.
Акт за формою ОЗ-4 відображається в бухобліку після затвердження посадовою особою (керівним органом), уповноваженою згідно законодавства (статуту підприємства) приймати рішення щодо розпорядження (відчуження, ліквідації) об'єктів основних засобів. У Методрекомендаціях з бухобліку ОЗ (затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 р. №561) уточнюється: “Деталі, вузли, агрегати та інші матеріали, отримані при розбиранні і демонтажу основних засобів, що ліквідуються, оприбутковуються з визнанням іншого доходу і зарахуванням на рахунки обліку матеріальних запасів, включаючи матеріальні цінності і деталі з вмістом матеріалів, які приймаються (збираються) спеціалізованими заготівельними (переробними) підприємствами”.
Кореспонденція рахунків ліквідації ОЗ
Облік вибуття основних засобів |
||
Ліквідація основних засобів |
131 |
10 |
976 |
10 |
|
Демонтаж об'єкта основних засобів |
||
одержані деталі від ліквідації об'єкта |
20 |
746 |
оплата праці |
976 |
66 |
відрахування на соціальні заходи |
976 |
65 |
послуги підрядника, інших сторонніх організацій |
976 |
68 |
За умовами запитання платник єдиного податку є платником ПДВ, тому слід звернути увагу на норми п. 189.9 та п. 189.10 ПКУ. Згідно п. 189.9 ПКУ якщо основні засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника ПДВ, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання основних засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. Проте, ця норма не діє у випадку коли платник ПДВ подає контролюючому органу відповідний документ про знищення основоного засобу, внаслідок чого об'єкт не може використовуватися за первісним призначенням. Підтвердними документами в даному випадку можуть бути висновки комісії, щодо неможливості використання вантажного автомобіля та Акт на списання основних засобів за формою ОЗ-4.
Крім того, якщо внаслідок ліквідації вантажного автомобіля отримуються складові частини (вузли, агрегати), які оприбутковуються на матеріальних рахунках з метою їх використання в господарській діяльності, на такі операції не нараховуються податкові зобов'язання з ПДВ. В майбутньому при реалізації складових частин, платник ЄП за ставкою 2%, буде визнавати ПЗ з ПДВ (за першою подією згідно п. 187.1 ПКУ) та оподатковувати отиману виручку з продажу деталей єдиним податком (за нормами п. 292.6 ПКУ).