• Посилання скопійовано

Облікова політика підприємства: чи можна перезатверджувати щороку?

Чи слід облікову політику перезатверджувати щороку та чи можна змінювати облікову політику всередині фінансового року?

Облікова політика є постійно діючим документом і щорічному перезатвердженню не підлягає. Адже, згідно зі ст. 4 Закону про бухоблік, постійне (з року в рік) застосування підприємством обраної облікової політики належить до принципів бухобліку.

Це принцип послідовності, відповідно до якого облікова політика може змінюватися лише у виняткових випадках, передбачених національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, і повинна бути обґрунтована та розкрита у фінансовій звітності.

Для складання фінзвітності потрібно, щоб усі однакові операції відображалися в обліку одноманітно. Наприклад, доходи від оренди слід весь рік обліковувати на однаковому субрахунку, для того щоб вони потрапили до однієї статті фінзвітності — чи доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), якщо оренда є основним видом діяльності, чи до інших операційних доходів, якщо оренда не є основним видом діяльності.

Тому, як правило, не прийнято змінювати облікову політику всередині року.

Зміна облікової політики

Згідно з п. 9 П(С)БО 6, облікова політика може змінюватися, тільки якщо змінюються статутні вимоги, вимоги Мінфіну або якщо зміни забезпечать достовірне відображення подій чи операцій у фінансовій звітності підприємства. А пункт 10 цього П(С)БО передбачає, що облікова політика застосовується щодо подій та операцій із моменту їх виникнення. Водночас, як було наведено вище, Закон про бухоблік і національні стандарти вимагають висвітлення інформації про зміни облікової політики у фінзвітності.

Тож, якщо виникає нагальна потреба переглянути облікову політику щодо обліку окремих операцій всередині року, на нашу думку, доцільно відобразити в обліку аналогічні операції, що мали місце до моменту зміни облікової політики, відповідно до нових підходів (згідно з новою політикою), тобто відповідні операції з початку року слід «перепровести». Принаймні всі операції за рік мають відображатись у звітності однаково.

Окрім того, з урахуванням п. 12 П(С)БО 6, відповідна порівнянна інформація повинна розкриватися в фінзвітності повторно, тобто з урахуванням нової облікової політики. Це означає, наприклад, що в разі коли доходи від оренди в 2015 році відображалися в складі інших операційних доходів (рядок 2120), а в 2016 році відображені у складі доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) (рядок 2000), то в графі 4 звіту про фінансові результати (за попередній рік) у річній фінзвітності за 2016 р. доходи від оренди за попередній рік слід також показувати у рядку 2000 як доходи від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Кравчук Олексій, д.ю.н., аудитор

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.202477
  • З якою періодичністю складати подорожній лист?
    Водії виїжджають за заявкою і після виконання замовлення можуть отримати наступну. Маршрут та дату повернення визначити складно. За якою формою складати подорожній лист? Чи можна скласти один подорожній лист на весь період поїздки (місяць та більше), чи під кожну заявку?
    22.03.2024933
  • Отримано credit memo: як врахувати?
    ТОВ - офіційний представник нерезидента в Україні щодо розповсюдження аудіо та відео-продукції. Протягом 2023 р. перевиконало план щодо підключення до інформаційного ресурсу користувачів. Нерезидент 28.02.2024 р. надав credіt memo ТОВ, що має бути врахований при розрахунку за послуги з нерезидентом у лютому та березні 2024 р. Чи має ТОВ скоригувати фінрезультат за 2023 р., оскільки credit memo за результатами роботи 2023 р.? Чи потрібно нарахувати курсову різницю на дату проведення акту від нерезидента ?
    15.03.202456
  • Придбання нерухомості комунальної власності, у якій вже є орендарі
    Підприємство придбало нежитлову нерухомість на аукціоні. В договорі купівлі-продажу об’єкту малої приватизації вказано, що приміщення надано в оренду до 2028 р. і цей договір чинний і для покупця. Майно перебувало в комунальній власності і передане пкупцю в день укладення договору балансоутримувачем. Як відобразити придбання такої нерухомості в обліку? Коли вводити в експлуатацію, якщо акт прийому-передачі майна від 15.02.2023 р.? Як відображати відносини з орендарем? Чи потрібна додаткова угода до договору оренди?
    14.03.202422
  • Чи включати адмінвитрати при обчисленні вартості видобутої корисної копалини?
    При обчисленні вартості видобутої корисної копалини за розрахунковою вартістю до витрат потрібно включати адміністративні витрати чи ні? Місцеві податківці сказали, що потрібно включати, адже підприємство займається тільки виробництвом каменю та щебеню, тому потрібно включати всі витрати, крім витрат на збут. Сказали, що є роз'яснення ДПС, але ми не знайшли
    11.03.202428