• Посилання скопійовано

Анульовано ліцензію зберігання пального за несплату чергового платежу, але всі оплати здійснено вчасно

ФГ має ліцензію на зберігання пального для власних потреб (термін дії 11.03.2020 – 11.03.2025 рр.). Оплата проводилася кожного року. Відмітки щодо сплати в ДПС були проставлені у 2020-2021 рр. З початком війни працівники органу ДПІ повідомили, що достатньо надавати платіжне доручення і копію ліцензії без оригіналу для зарахування платежу. У листопаді ДПС повідомила підприємство, надавши в електронному кабінеті платника розпорядження про анулювання ліцензії. Чи правомірні дії ДПС? Як відновити ліцензію?

З 27 липня 2024 р. набрав чинності новий Закон від 18.06.2024 р. №3817-IX. Але багато норм цього закону запрацюють в окремі строки. Тим часом Закон №481 втрачає чинність з 1 січня 2025 року, і його положення до дня втрати ним чинності застосовуються в частині, що не суперечить положенням нового Закону №3817.

 

Що нам каже Закон №481

Плата за ліцензії справляється у розмірах, встановлених Законом №481, і зараховується до місцевих бюджетів.

Повідомлення про необхідність внесення чергового платежу за ліцензію автоматично формується та направляється органом ліцензування суб'єкту господарювання (у тому числі іноземному суб'єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за 30, за 20, за 10 та за 5 днів до настання терміну сплати за відповідну ліцензію в електронній формі засобами електронного зв'язку.

Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі, зокрема, несплати чергового платежу за ліцензію.

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв'язку (ст. 15 Закону №481).

Наразі вже є судовий прецедент на користь платника. Верховний суд у Постанові від 23.05.2024 у справі №320/8612/22 зазначив, що ненадання копії платіжного доручення/інструкції не є підставою ануляції ліцензії на зберігання пального для власних потреб. Але це рішення ухвалене в межах дії саме Закону №481. Тому додатково з 27.07.2024 р. потрібно враховувати норми Закону №3817.

 

Закон №3817 вносить певні корективи

Так, ст. 46 розд. VII Закону №3817 визначено, що підставою припинення дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності є несплата чергового платежу за ліцензію. Така сама норма є і в ст. 15 Закону №481.

При цьому суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити сплату чергової річної плати або щоквартальної частини річної плати за надану ліцензію на право провадження відповідного виду господарської діяльності до початку кожного наступного річного (квартального) періоду та повідомити відповідний орган ліцензування про внесення чергового платежу за ліцензію в паперовій або в електронній формі у порядку, встановленому ст. 42 ПКУ (ст. 54 розд. VII Закону №3817).

Також визначено, що рішення про припинення дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності приймається протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання податковим органом відповідних документів (у тому числі рішення суду) та/або виявлення даних/відомостей, що є підставою для припинення дії ліцензії (ст. 46 розд. VII Закону №3817).

Тобто сплатити за ліцензію та повідомити податкову потрібно було до початку річного періоду. Правила щодо повідомлення по сплату раніше не було. Проте спільним в кожній редакції є те, що саме несплата є причиною припинення дії ліцензії, а не неповідомлення чи неподання документів.

Звертаємо увагу, що проставляння відмітки в ліцензії Законом №481 та Законом №3817 не передбачено.

В наведеній платником ситуації вірогідніше всього податківці орієнтувалися на строки, наведені в абз. 1 п. 6 розділу ХІІІ «Перехідні положення» Закону №3817 щодо прострочених та неоплачених ліцензій, ідентифікувавши цю ліцензію як неоплачену. Цим пунктом визначено, що платник повинен був зробити до 31.10.2024 р.:

  • подати заяву про отримання нової ліцензії;
  • сплатити не сплачені протягом зазначеного періоду чергові платежі за ліцензію сам.

Фактично було порушено механізм повідомлення податкової щодо сплати, що і спричинило припинення дії ліцензії.

Оскільки ліцензію вже анульовано, то ст. 46 Закону №3817 нам пропонує такі варіанти:

  • оскаржити рішення в адміністративному або судовому порядку;
  • подати заяву на отримання нової ліцензії.

На жаль, інших варіантів врегулювати питання немає.

У разі якщо за результатами адміністративного або судового оскарження рішення органу ліцензування про припинення дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності рішення прийнято на користь платника податку, то ліцензія, що була припинена таким рішенням органу ліцензування, вважається діючою з дати її припинення.

Для уникнення в подальшому таких ситуацій, потрібно буде подавати документи про внесення чергової плати за ліцензії і це можна зробити через Електронний кабінет платника (ЗІР підкатегорія 113.04).

 ***

Читайте також тут>>

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Ліцензії і дозволи

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Ліцензії і дозволи»