• Посилання скопійовано

Внесення фіндопомоги готівкою без оприбуткування в касі підприємства і запису в касовій книзі: наслідки

Фінансова допомога від засновника була внесена в касу банка без оприбуткування в касі підприємства та запису в касовій книзі. Чи є це порушенням правил касової дисципліни?

Порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями) визначає Положення №637 (затверджено Постановою НБУ від 15.12.2004 р. № 637).

Відповідно до п. 1.2 Положення №637 готівкові розрахунки, це платежі готівкою підприємств (підприємців) та фізичних осіб між собою. Каса, це місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі, зберігання готівкових коштів, касових документів. В свою чергу, касова книга, це документ установленої форми, що застосовується для здійснення первинного обліку готівки в касі.

До касових операцій відносяться операції підприємств (підприємців) між собою та з фізичними особами, що пов'язані з прийманням і видачею готівки під час проведення розрахунків через касу з відображенням цих операцій у відповідних книгах обліку.

За нормою п. 2.5 Положення № 637 якщо фізичні особи здійснюють готівкові розрахунки без відкриття поточного рахунку шляхом унесення до банків готівки для подальшого її перерахування на рахунок підприємства, то такі розрахунки для платників коштів є готівковими, а для отримувачів коштів безготівковими. 

Отже, робимо висновок, що для позичальника, отримання фіндопомоги від засновника, шляхом перерахування готівки останнім на поточний рахунок підприємства, не може вважатись готівковими розрахунками. Про факт отримання фіндопомоги в обліку позичальника буде свідчати банківська виписка. 

Але важливо, щоб у розрахунковому документі про здійснення платежу, і у банківській виписці, платником був зазначений саме фізособа-позикодавець. Це буде підтверджувати той факт, що фінансову допомогу такий позикодавець готівкою не надавав, і вніс її через касу банку безпосередньо на рахунок підприємства, а для підприємства-позичальника такі розрахунки є безготівковими.

Адже, на практиці доволі часто при унесенні готівки до банків для подальшого її перерахування на рахунок підприємства у документі, який заповнює особа, яка здає готівку до банку, помилково зазначають платником саме підприємство-позичальника. Наголошуємо, особа, яка здає готівку до банку для подальшого перерахування коштів на рахунок підприємства під час заповнення прибуткового документу повинна зазначати свої реквізити. 

З іншої сторони,  якщо надання фіндопомоги оформлено (навіть помилково) об’явою на внесення готівки, у якій платником вказано саме підприємство, перш, ніж проводити таку операцію, потрібно було оформити оприбуткування готівки в касі. Оприбуткування готівки, це проведення підприємствами обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, з оформленням касових ордерів. А після цього слід було оформити видачу таких коштів для внесення на поточний рахунок підприємства (із відповідним видатковим касовим ордером, до якого підкладається квитанція від об’яви на внесення готівки). 

Застосування штрафних санкцій за порушення касової дисципліни, встановлені Указом Президента від 12.06.1995 р. №436 "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" і відповідальність встановлена до готівкових розрахунків, проте, якщо із врахуванням вищезазначеного, фізична особа внесла до банку готівку для подальшого її перерахування на рахунок підприємства, то такі розрахунки для платників коштів є готівковими, а для отримувачів коштів безготівковими. 

З іншої сторони, за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) у касах готівки, до підприємства застосовуються штрафні санкції у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Чи потрібно вести касову книгу за операціями на рахунку 308 та як складати касові ордери?
    Який кореспондуючий рахунок необхідно вказати у прибутковому ордері при прийомі коштів за послуги через ПРРО? Як саме відображати операції у касовій книзі, якщо на кінець дня всю виручку передаємо з рахунку 308 на рахунок 301? Чи потрібно виписувати видатковий ордер для рахунку 308 і прибутковий на рахунок 301 на суму цих коштів? Які коресподуючі рахунки вказувати в видатковому ордері та в прибутковому?
    24.04.20248412
  • Які електронні підписи та печатки можуть застосовуватись в ПРРО?
    Чи можна використовувати електронні печатки, а не іменні ключі касирів для програмного РРО? Чи не буде це порушенням порядка проведення розрахункових операцій?
    02.04.202448
  • ФОП використовує платіжний сервіс LiqPay: чи потрібно РРО?
    Чи належить сервіс LiqPay до сервісу переказу коштів? Чи потрібно застосовувати РРО при оплаті на сайті ФОП за послуги з тимчасового розміщення за допомогою сервісу LiqPay?
    28.03.20241 433
  • Чи застосовує підприємство рахунок 308 при оприбуткуванні готівки із застосуванням КОРО?
    Підприємство перевізник при оприбуткуванні готівки в касу використовує КОРО та РК. Як обліковувати надходження готівки з 23.02.2024 р.?
    25.03.2024109
  • Як обліковувати ПРРО та як списати РРО?
    В 2022 р. ТОВ купило та зареєструвало ПРРО. Оплата за ПРРО здійснюється на рік. Оприбуткували це ПРРО як нематеріальний актив на 127 рахунок + амортизація на 12 місяців. Через рік здійснили оплату за ПРРО на ще один рік, але іншому ФОП. Чи правильно визначило ТОВ це ПРРО як нематеріальний актив? Що робити з ПРРО після закінчення 12 місяців? Чи треба його знову реєструвати, а старий нематактив списувати? До ПРРО був РРО, який знято з реєстрації і про це є акт. Як його правильно списати?
    28.02.202488