Головна Усі консультації Держрегулювання Готівковий обіг та каса

Розрахунки з покупцями: термінали, оплата через інтернет, готівка

Який порядок формування фіскального чеку покупцю при отриманні оплати за товар через інтернет, готівкою або термінал?

Грошові розрахунки можна здійснювати в готівковій та безготівковій формі.  

Почнемо з безготівкової оплати за товар на розрахунковий рахунок. Її можуть приймати всі ФОП, які відкрили поточний рахунок. Оплата здійснюється на підставі оформленого рахунку-фактури чи договору. Виконується шляхом перерахування з одного розрахункового рахунку на інший, або внесенням готівки покупцем в касу банка та здійсненням переказу касиром банку на поточний рахунок підприємця.  

Оплата через РOS-термінали дуже популярна в останній час. Для розрахунків ФОПу потрібно укласти договорі еквайрингу з банком, отримати від банку термінал і проводити розрахунки з використанням платіжних карток. Дані розрахунки відносяться до безготівкових, оплата зазвичай, зараховується на наступний день на поточний рахунок та включається в дохід, для платників ЕП - датою отримання коштів. Розмір оплати приймається без обмежень Положенням про ведення касових операцій в національній валюті в Україні, затвердженим постановою Правління НБУ від 29.12.2017 р. № 148. 

Якщо ФОП використовує програмний або апаратний РРО, оплати через РOS-термінал повинні проводитись через зареєстрований поєднаний РРО, із роздрукуванням розрахункових документів, при формуванні чеку обирати спосіб оплати - карта. Відповідь ЗІР категорія 10.20.

Оплата через інтернет за допомогою платіжних систем LiqРау, Wayforpay, Portmone, Fondy, Приват24 відноситься до безготівкової форми. Розрахунок у ФОП здійснюються без використання РРО, якщо дохід в 2021 році не перевищує 1 млн 320 тис., до кінця 2020 - 1 млн. грн., та ФОП не займається реалізацією технічно складних побутових товарів, лікарських засобів, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, підакцизних товарів (наприклад, пиво), не надає платні послуги в сфері охорони здоров'я. Це підтверджено Законом України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” ст. 9 п. 14 прописано, що РРО та/або ПРРО не застосовуються: при здійсненні розрахунків за послуги у разі проведення таких розрахунків виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів.

Закон про відтермінування введення РРО виключив пункт з п. 61 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, який зобов’язував з 01.01.2021 при реалізації товарів (надання послуг) через мережу Інтернет використовувати РРО, тому зараз застосування РРО при оплаті через інтернет не є обов'язковим, якщо річний обсяг доходу знаходиться у вищезазначених  межах.

В випадках обов’язкового використання РРО, при продажі з платіжних систем LiqРау та інших аналогічних продавець повинен надати покупцеві електронний документ, квитанцію, товарний чи касовий чек, квиток, талон або інший документ, що підтверджує факт отримання коштів, із зазначенням дати здійснення розрахунку, тобто реєструвати продаж через РРО.

При цьому фіскальний касовий чек повинен містити, зокрема, такі обов’язкові реквізити:

  • ідентифікатор еквайра та торгівця або інші реквізити, що дають змогу їх ідентифікувати;
  • ідентифікатор платіжного пристрою;
  • сума комісійної винагороди (у разі наявності);
  • вид операції;
  • реквізити електронного платіжного засобу (платіжної картки), допустимі правилами безпеки платіжної системи, перед якими друкуються великі літери «ЕПЗ»;
  • напис «ПЛАТІЖНА СИСТЕМА» (найменування платіжної системи, платіжний інструмент якої використовується, код авторизації або інший код, що ідентифікує операцію в платіжній системі та/або код транзакції в платіжній системі, значення коду);
  • підпис касира (якщо це передбачено правилами платіжної системи), перед яким друкується відповідно напис «Касир»;
  • підпис держателя електронного платіжного засобу (платіжної картки) (якщо це передбачено правилами платіжної системи) в окремих рядках, перед якими друкуються відповідно написи «Касир» та «Держатель ЕПЗ».

При оплаті за товар чи послуги готівкою ФОП на вимогу покупця має надати чек, накладну, або інший розрахунковий документ, який засвідчує передання права власності на товар/послугу. Положення 148 про ведення касових операцій у національній валюті в Україні не встановлює для ФОПів вимог щодо лімітів каси чи термінів внесення виручки в банк, також не потрібно вести касові книги та виписувати касові ордери. Обмеження стосується лише п. 6 Положення 148 здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами:  

1. між ФОП та підприємствами - у розмірі до 10 тис. грн включно;

2. з фізичними особами - у розмірі до 50 тис. грн включно.

При сумі розрахунку вищою за межі треба використовувати безготівкову форму оплати.

Дохід отриманий протягом дня записується щоденно у книгу доходів ФОПів на загальній системі, ФОП-платники єдиного податку можуть вносити записи в книгу доходів чи вести облік у довільній формі в паперовому чи електронному виді з 01.01.2021.

Розглянемо такі ситуації:

1. Клієнт здійснює 100 % попередню оплату за товар у сумі 1000 грн.. При цьому відбувається формування фіскального чеку де зазначається «Попередня оплата за товар» у сумі 1000 грн. Проходить певний час, клієнту відвантажується попередньо оплачений товар. При відрізці клієнту надається «товарний чек», через РРО нічого не проводиться.

При відпуску та/або доставці продукції — РРО не застосовується, що безпосередньо узгоджується з приписами п. 1 ст. З Закону №265. Тобто двічі (при отриманні оплати і при безпосередній видачі товару покупцю) РРО застосовувати не потрібно. 

2. Клієнт здійснює 50 % попередньої оплати за товар у сумі 500 грн. При цьому відбувається формування фіскального чеку де зазначається «Попередня оплата за товар» у сумі 500 грн. Проходить певний час, клієнту відвантажується частково оплачений товар, при цьому клієнт здійснює доплату готівкою у розмірі 500 грн.. При відвантаженні товару клієнту формується фіскальний чек на всю суму покупки у розмірі 1000 грн., де у формі оплати вказується: 1. Попередня оплата – 500 грн. 2. Готівка – 500 грн.

При формуванні фіскального чеку слід звернути увагу на правильність програмування РРО для уникнення подвоєння суми попередньої оплати за товар та доплати готівкою. При доплаті готівкою фіскальний чек має містити суму лише доплати, а не загальної вартості товару. 

3. Клієнт здійснює оплату на розрахунковий рахунок через приват24. На підприємстві виданий наказ, що виписка фіскальних чеків по оплатам, які надійшли у неробочий час, здійснюється у період з понеділка по п’ятницю з 08:00 по 18:00. При формуванні фіскальних чеків, у формі оплати зазначається «електронний платіжний сервіс». Чи буде порушенням, якщо форма оплати буде зазначено «картка»? Якщо клієнт здійснив оплату через термінал, а бухгалтер все одно сформував фіскальний чек, чи є це порушенням? Адже розрахункової операції у цьому випадку, не було. 

Якщо ФОП використовує програмний або апаратний РРО, оплати шляхом переказу коштів із платіжних систем Приват 24, Монобанк, Liqpay, Portmone (тобто із застосуванням банківської картки) повинні проводитись через зареєстрований поєднаний РРО, із роздрукуванням розрахункових документів. При формуванні чеку обирати спосіб оплати - карта. 

Формування фіскального чеку при отриманні оплати через  термінал не є порушенням, але може призвести до задвоєння суми отриманого доходу.Тому слід уважно відслідковувати суми фактичних надходжень та суми, зазначені в виданих фіскальних чеках.

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників електронного або паперового «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, перейшовши за посиланням;  вартість мінімального пакету «Мій асистент» становить лише 58 грн на місяць.

Дякуємо за розуміння.

Автор:
Новікова Марія
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Держрегулювання / Готівковий обіг та каса
Теги:
Каса , Готівка

30 днiв передплати безкоштовно!

Коментарі: 1

Новини по темі

Консультації по темі