• Посилання скопійовано

Сплата нотаріусу готівкою за засвідчення справжності підписів засновників: чи є порушення касової дисципліни?

Приватний нотаріус засвідчував справжність підписів на примірниках Статуту та протоколу, за це заплачено готівкою 2 000 грн та підтверджено довідкою, яка містить дату, номер, підпис, прізвище та печатку нотаріуса. Чи буде порушенням касової дисципліни відшкодування цих коштів на основі такої довідки?

Запитання:

Приватний нотаріус засвідчував справжність підписів на примірниках Статуту і протоколу, за що було заплачено готівкою 2 000,00 грн. Підтверджуючим документом є довідка, видана на ім'я директора з описом дій нотаріуса, розміром оплати за це і написом, що плату за вчинення даних дій проведено. Довідка містить дату, вихідний номер, підпис, прізвище і печатку нотаріуса. Чи не буде порушенням касової дисципліни відшкодування на основі цієї довідки та авансового звіту 2000,00 грн директору? Чи можливо цих документів недостатньо? Тоді які документи ще потрібні від нотаріуса?

 

Відповідь:

Відповідно до ч. 2 ст. 1 Закону №3425 вчинення нотаріальних дій в Україні покладається на нотаріусів, які працюють в державних нотаріальних конторах, державних нотаріальних архівах (державні нотаріуси) або займаються приватною нотаріальною діяльністю (приватні нотаріуси).

Документи, оформлені державними і приватними нотаріусами, мають однакову юридичну силу (ч. 4 ст. 1 Закону №3425).

За надання державними нотаріусами додаткових послуг правового характеру, які не пов'язані із вчинюваними нотаріальними діями, а також технічного характеру, справляється окрема плата.

Відповідно до пп. 1 п. 6 Положення №148, суб'єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою між собою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами у розмірі до 10 тис. грн включно. Оскільки сума, сплачена приватному нотаріусу, не перевищує 10 тис. грн, то касова дисципліна не порушується.

На виконання вимог ст. 32 Закону №3425 приватний нотаріус сплачує податки, встановлені ПКУ. Нагадаємо, що самозайнята особа в пп. 14.1.226 ПКУ визначена як платник податку, який є фізичною особою – підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність за умови, що така особа не є працівником в межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності.

Незалежна професійна діяльність – участь фізичної особи у науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, приватних виконавців, адвокатів, арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інженерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою – підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб.

Відповідно до пп. 178.5 ПКУ під час виплати суб'єктами господарювання – податковими агентами, фізичним особам, які провадять незалежну професійну діяльність, доходів, безпосередньо пов'язаних з такою діяльністю, ПДФО у джерела виплати не утримується в разі надання такою фізичною особою копії довідки про взяття її на податковий облік як фізичної особи, яка провадить незалежну професійну діяльність. Така довідка може бути:

Сума доходу, виплаченого самозайнятій особі (нотаріусу), відображається в ф. №1ДФ за оснакою доходу "157", без зазначення суми ПДФО.

Кім того, ДФС в ІПК від 09.04.2019 р. №1513/6/99-99-13-02-03-15/ІПК повідомляє, якщо придбання товарів (робіт, послуг) на користь роботодавця здійснюється працівником за рахунок власних коштів у зв'язку з виконанням дорученої йому роботи (трудової функції), то дохід у вигляді компенсації за придбані товари (роботи, послуги) не є доходом для цілей оподаткування ПДФО та ВЗ умови підтвердження роботодавцем доцільності та обґрунтованості здійснених таким працівником витрат.

 

Який документ повинен дати приватний нотаріус?

Закон про РРО поширюється тільки на суб'єктів господарювання, а згідно із ч. 2 ст. 55 ГКУ - це юрособи та фізособи, зареєстровані підприємцями. Приватні нотаріуси не належать ні до юросіб, ні до підприємців, а отже, Закон про РРО на них не поширюється і нотаріуси не зобов’язані видавати ні чеки РРО, ні розрахункові квитанції. Норми ПКУ та  Закону №3425 не зобов'язують нотаріусів застосовувати РРО, не містять ніяких інших вимог до розрахункових документів, що видаються нотаріусами. Зокрема, в ст. 8 Закону №3425 передбачена видача нотаріусами довідок про вчинені нотаріальні дії фізичним і юридичним особам, за дорученням яких або у відношенні яких такі дії вчинялися. Такі довідки також можуть служити розрахунковим документом, що підтверджує факт надання нотаріальних послуг та їх оплату (знову ж таки, якщо містять усі необхідні реквізити, включаючи суму оплати).

Тому нотаріус на вимогу клієнта може видати розрахунковий документ у довільній формі, що підтверджує факт надання нотаріальних послуг та їх оплату. Із цим згодні і податківці ("ЗІР", категорія 109.03, запитання: «Чи передбачено застосування РРО ФО, які здійснюють незалежну професійну діяльність?»). На практиці нотаріуси видають довідки про оплату нотаріальних дій, квитанції про прийняття готівки тощо. Однак при цьому розрахунковий документ нотаріуса повинен містити всі реквізити первинного документу, наведені в ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік. За умовами запитання у довідці всі ці реквізити є.

Акт наданих послуг від нотаріуса можна не вимагати, якщо розрахунковий документ, виданий нотаріусом (наприклад, вищезгадана довідка), містить інформацію про те, які послуги надав нотаріус і яка сума оплати, а також усі інші реквізити первинного документу, наведені в ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Чи потрібно вести касову книгу за операціями на рахунку 308 та як складати касові ордери?
    Який кореспондуючий рахунок необхідно вказати у прибутковому ордері при прийомі коштів за послуги через ПРРО? Як саме відображати операції у касовій книзі, якщо на кінець дня всю виручку передаємо з рахунку 308 на рахунок 301? Чи потрібно виписувати видатковий ордер для рахунку 308 і прибутковий на рахунок 301 на суму цих коштів? Які коресподуючі рахунки вказувати в видатковому ордері та в прибутковому?
    24.04.20247421
  • Які електронні підписи та печатки можуть застосовуватись в ПРРО?
    Чи можна використовувати електронні печатки, а не іменні ключі касирів для програмного РРО? Чи не буде це порушенням порядка проведення розрахункових операцій?
    02.04.202446
  • ФОП використовує платіжний сервіс LiqPay: чи потрібно РРО?
    Чи належить сервіс LiqPay до сервісу переказу коштів? Чи потрібно застосовувати РРО при оплаті на сайті ФОП за послуги з тимчасового розміщення за допомогою сервісу LiqPay?
    28.03.20241 421
  • Чи застосовує підприємство рахунок 308 при оприбуткуванні готівки із застосуванням КОРО?
    Підприємство перевізник при оприбуткуванні готівки в касу використовує КОРО та РК. Як обліковувати надходження готівки з 23.02.2024 р.?
    25.03.202499
  • Як обліковувати ПРРО та як списати РРО?
    В 2022 р. ТОВ купило та зареєструвало ПРРО. Оплата за ПРРО здійснюється на рік. Оприбуткували це ПРРО як нематеріальний актив на 127 рахунок + амортизація на 12 місяців. Через рік здійснили оплату за ПРРО на ще один рік, але іншому ФОП. Чи правильно визначило ТОВ це ПРРО як нематеріальний актив? Що робити з ПРРО після закінчення 12 місяців? Чи треба його знову реєструвати, а старий нематактив списувати? До ПРРО був РРО, який знято з реєстрації і про це є акт. Як його правильно списати?
    28.02.202486