• Посилання скопійовано

Предприниматели-единщики обязаны хранить документы, на основании которых заполнялись Книги учета

Насколько строгим для ФЛП на едином налоге, 5%, на сегодняшний день является требование к хранению входящих документов, т.е., подтверждение затрат? Какие предусмотрены санкции за их утерю?

Согласно пп. 296.1.1 НКУ плательщики единого налога 3-й группы, которые не являются плательщиками НДС (а именно они уплачивают ЕСВ по ставке 5%), обязаны вести книгу доходов путем ежедневного, по итогам рабочего дня, отражения в такой книге сумм полученных доходов. Форма такой книги и порядок ее ведения установлены приказом Минфина Украины от 15.12.2011 г. № 1637. В ней ни слова не говорится об учете расходов. Про обязанность вести учет расходов для такой категории плательщиков единого налога, и в главе 1 раздела ХIV НКУ ничего не сказано. Не упоминаются расходы и в декларации по единому налогу таких плательщиков. 


Однако при проверках специалисты Миндоходов часто настаивают на том, что такие плательщики единого налога обязаны вести учет и расходов. Ссылаются при этом налоговики на п. 44.1 НКУ, который гласит: «Для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством». А также на п. 44.3 НКУ, который устанавливает: «Платники податків зобов'язані забезпечити зберігання документів, визначених у пункті 44.1 цієї статті, а також документів, пов'язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не менш як 1095 днів з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а у разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності. У разі ліквідації платника податків документи, визначені у пункті 44.1 цієї статті, за період діяльності платника податків не менш як 1095 днів, що передували даті ліквідації платника податків, в установленому законодавством порядку передаються до архіву».

Однако это неофициальная точка зрения, которая, однако, может причинить предпринимателю много хлопот при налоговой проверке. Официального требования по хранению расходных документов на данный момент Миндоходов не выдвигает. Но еще недавно, до 01.09.2013 г. в «Единой базе налоговых знаний» висело следующее разъяснение: 

«фізичні особи - підприємці - платники єдиного податку зобов'язані забезпечити зберігання первинних документів, на підставі яких заповнювалися дані книги обліку доходів або книги обліку доходів та витрат, що використовувалися для складання податкової декларації платника єдиного податку - фізичної особи - підприємця, або інших первинних документів, які використовуються для складання податкової звітності по інших податках і зборах - у разі їх сплати. Такі первинні документи зберігаються не менш як 1095 днів з дня подання податкової декларації платника єдиного податку - фізичної особи - підприємця або іншої податкової звітності, для складення якої вони використовуються. За незбереження первинних документів до платників єдиного податку можуть бути застосовані штрафи відповідно до п. 121.1 ст. 121 ПКУ.

Також платник єдиного податку виконує передбачені ПКУ функції податкового агента у разі нарахування (виплати, надання) оподатковуваних податком на доходи фізичних осіб доходів на користь фізичної особи, яка перебуває з ним у трудових або цивільно-правових відносинах (п. 297.3 ст. 297 ПКУ) ».

С такой позицией можно согласиться, ведь она требует хранения не всех документов, а лишь тех, которые связаны с ведением книги доходов и заполнением налоговой отчетности (плюс  кадровых документов, которые обязаны вести все работодатели). Однако далее Миндоходов указывает противоположное: 

«При відсутності первинних документів на товар, який придбавався платником єдиного податку, у разі виявлення факту щодо неутримання податку на доходи фізичних осіб при виплаті доходу громадянам до платників податків застосовуються штрафні санкції, як до податкового агента, передбачені п. 127.1 ст. 127 ПКУ, та на суму податкового боргу нараховується пеня після закінчення строків погашення узгодженого грошового зобов'язання згідно з пп. 129.1.1 п. 129.1 ст. 129 ПКУ». Надеемся все же, что, судя по указанному штрафу, речь шла о невыполнении предпринимателем обязанностей налогового агента при выплате физлицам сумм за приобретенный товар, а не за отсутствие первичных документов, предусмотренных п. 44.1 НКУ. 

В заключение напомним, что если предприниматель приобретает товары, услуги у физлиц, он становится в отношении доходов, выплачиваемых таким физлицам, налоговым агентом. А значит, обязан отразить такой доход в отчете по форме 1ДФ, и, как следствие, по п. 44.1 НКУ хранить документы, связанные с таким доходом, а значит, и документы о приобретенных товарах и услугах.  

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Спрощена система/ФОП на єдиному податку

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ФОП на єдиному податку»