Щодо обов'язку реєстрації СПФМ
Дане питання стосується обов'язку реєстрації суб'єктом первинного фінансового моніторингу (СПФМ), що регулюється Законом №361-IX.
Згідно з пп. 7 ч. 2 ст. 6 Закону №361, спеціально визначеними суб’єктами первинного фінансового моніторингу (крім осіб, які надають послуги в рамках трудових правовідносин) є, зокрема:
- бухгалтери, суб’єкти господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку;
- суб’єкти господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування;
- адвокатські бюро, адвокатські об’єднання та адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально;
- нотаріуси;
- суб’єкти господарювання, що надають юридичні послуги (крім осіб, що надають послуги в рамках трудових правовідносин);
- особи, які надають послуги щодо створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами;
- суб’єкти господарювання, що надають посередницькі та/або консультаційні послуги під час здійснення операцій з нерухомим майном тощо.
Згідно з ч. 1 ст. 8 Закону №361, ці спеціально визначені суб'єкти виконують обов’язки СПФМ у випадках, визначених цією статтею, зокрема, якщо вони беруть участь, діючи від імені та/або за дорученням клієнта, у будь-якій фінансовій операції та/або допомагають клієнту планувати чи здійснювати операцію щодо певних видів діяльності (купівлі-продажу нерухомості, управління активами, відкриття рахунків, створення юридичних осіб тощо).
Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону №361, суб'єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний стати на облік у спеціально уповноваженому органі (Держфінмоніторингу) як суб'єкт первинного фінансового моніторингу. Порядок взяття на облік визначається Кабінетом Міністрів України (Постанова КМУ від 09.09.2020 №850).
Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону №361 виконання обов’язків суб’єкта первинного фінансового моніторингу забезпечується суб’єктами господарювання, які надають посередницькі та/або консультаційні послуги під час здійснення операцій з нерухомим майном, при наданні посередницьких та/або консультаційних послуг, підготовці та/або вчиненні правочинів щодо купівлі-продажу або надання в оренду нерухомого майна, якщо щомісячна сума орендної плати дорівнює або перевищує суму, визначену частиною першою статті 20 цього Закону.
Аналіз ситуації та висновок:
Даним у запитанні зареєстрований КВЕД 70.22 «Консультування з питань комерційної діяльності та управління" є досить широким. Він прямо не зазначений у переліку видів діяльності, які зобов'язують реєструватися СПФМ згідно зі ст. 6 Закону №361.
Закон №361 чітко виділяє, наприклад, «суб’єктів господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування» як СПФМ. Класифікатор видів економічної діяльності відносить консультування з питань оподаткування до класу 69.20 «Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування».
Ключовим моментом є фактичне здійснення діяльності, зазначеної у ст. 6 Закону №361. Якщо ФОП не надає послуги з консультування з питань оподаткування, юридичні послуги (у визначених законом випадках), послуги щодо створення/управління юрособами, послуги у сфері нерухомості, бухгалтерські послуги, а лише має зареєстрований КВЕД 70.22, який потенційно може включати елементи такої діяльності, але фактично її не здійснює, то формально обов'язку ставати на облік як СПФМ на даний момент не виникає. Обов'язок виникає з моменту початку фактичного надання таких послуг.
Щодо необхідності прибрати КВЕД 70.22
Прямої норми, яка б зобов'язувала виключати КВЕДи, за якими діяльність не ведеться, щоб уникнути статусу СПФМ, немає. Відповідальність (штрафи згідно зі ст. 32 Закону №361) настає за невиконання обов'язків СПФМ, якщо суб'єкт фактично підпадає під визначення СПФМ та здійснює відповідну діяльність, але не став на облік, не здійснює належну перевірку клієнтів, не повідомляє про підозрілі операції тощо.
Аналіз ризиків та висновок:
Хоча саме по собі наявність КВЕД 70.22 (при відсутності фактичної діяльності, що підпадає під фінмоніторинг) не робить ФОП автоматично СПФМ і не призводить до штрафів, це може викликати додаткові питання з боку контролюючих органів (зокрема, податкової під час перевірок або Держфінмоніторингу) щодо характеру діяльності ФОП. Вони можуть вимагати пояснень або доказів того, що ФОП не надає послуги, які підпадають під критерії СПФМ;
Якщо ФОП абсолютно впевнена, що ніколи не надаватимете послуги, які можуть бути інтерпретовані як ті, що підпадають під дію Закону №361 (особливо консультування з оподаткування, юридичні послуги, пов'язані з фінансовими операціями клієнтів, створенням/управлінням компаніями тощо), то виключення цього КВЕД є розумним превентивним заходом. Це зменшить потенційні ризики непорозумінь з контролюючими органами та необхідність доводити, що ФОП не є СПФМ.
Загальний висновок
Якщо ФОП фактично не надає послуг, перелічених у ст. 6 Закону №361 (зокрема, консультування з питань оподаткування, юридичні послуги певного характеру тощо), то обов'язку реєструватися як СПФМ лише на підставі наявності КВЕД 70.22 у ФОП немає.
Однак, щоб уникнути потенційних ризиків, зайвих питань від контролюючих органів та необхідності доводити характер своєї діяльності у майбутньому, рекомендується виключити КВЕД 70.22 з реєстраційних даних ФОП, якщо ФОП не планує надавати послуги за цим кодом, або якщо послуги за цим кодом можуть межувати з діяльністю, яка підпадає під фінансовий моніторинг.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити