• Посилання скопійовано

Підприємець на загальній системі має право на витрати на утримання вантажного авто для госпдіяльності

Підприємець на загальній системі оподаткування здійснює перевезення товарів на замовлення. Власником усіх вантажних автомобілів є він сам, але як фізична особа. Чи має право такий підприємець на витрати щодо ПММ, запчастин та ремонту, якщо автомобілі оформлені на нього як на фізособу, а використовуються ним же, але у підприємницькій діяльності?

Право фізичної особи на здійснення підприємницької діяльності, не забороненої законом та за умови її державної реєстрації, передбачено ст. 50 ЦКУ, ч. 1 ст. 128 ГКУ.

У господарських відносинах такі фізособи виступають не як фізособи, а як підприємці, з використанням майна, яке в цьому разі належить їм же, але як фізичним особам.

За приписами ст. 325 ЦКУ суб’єктами права приватної власності є фізичні та юридичні особи. I хоча про підприємців тут не згадується, все-таки така фізособа як власник майна має право використовувати його для здійснення підприємницької діяльності, крім випадків, установлених законом. Законом можуть бути встановлені умови використання власником свого майна для здійснення підприємницької діяльності (частини 1, 2 ст. 320 ЦКУ).


Такого спеціального закону на сьогодні немає. Наразі можливість розділити господарську компетенцію фізособи-підприємця і права та обов’язки фізичної особи щодо режиму використання власного майна надають загальні положення ЦКУ, ГКУ, інших чинних нормативно-правових актів.

Відповідно до ч. 1 ст. 133 ГКУ, основу правового режиму майна суб’єктів господарювання, на якій базується їхня господарська діяльність, становлять право власності та інші речові права: право господарського відання, право оперативного управління.

Водночас майно, що використовується у господарській діяльності, може перебувати у спільній власності двох або більше власників (ч. 2 ст. 134 ГКУ).

Враховуючи наведене та приписи ст. 55 ГКУ, для підприємців як госпсуб’єктів встановлена необхідність мати відокремлене майно. Проте, на нашу думку, це швидше свідчить про необхідність мати матеріально-технічну базу для здійснення госпдіяльності, ніж про обов’язок відокремлювати майно фізособи від майна підприємця.

Таке твердження не суперечить приписам ст. 52 ЦКУ, яка пов’язує відповідальність підприємця з майном, що використовується як у підприємницькій діяльності (пов’язане з нею), так і з усім особистим майном і часткою у праві спільної сумісної власності подружжя, яка належатиме їй при поділі цього майна (якщо така фізособа-підприємець перебуває у шлюбі).

Тому з огляду на оформлення права власності на вантажні авто саме на фізособу використання його у госпдіяльності не може ставитись під сумнів, якщо в реєстраційних даних підприємця в ЄДР значиться такий вид діяльності, як перевезення (коди видів діяльності за КВЕД-2010 — 49.41, 49.42)-1.

1 -Слід звернути увагу на те, що в разі, якщо підприємець займається торгівлею, скажімо, побутовою технікою та, відповідно, пропонує доставку товарів покупцям за власний рахунок, треба розуміти, що доставка не є перевезенням. I вписувати зазначені коди КВЕД як один з видів діяльності не треба. Якщо ж така доставка здійснюється за рахунок покупця, то це вже буде одним з видів госпдіяльності, від якої отримується дохід. При цьому слід оформляти всі документи як при перевезенні і внести зазначені коди КВЕД у держреєстратора до ЄДР.

Щодо витрат на ПММ, запчастини та ремонт, то тут слід згадати, що об’єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов’язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи — підприємця (п. 177.2 ПКУ).

Такими документами, оскільки ми говоримо про вантажне авто, мали би бути документи, що свідчать про введення в експлуатацію такого ОЗ. Проте оскільки бухоблік у підприємців не ведеться (такого обов’язку не встановлено чинним законодавством), то як госпсуб’єкт підприємець має пов’язати документально такі авто з госпдіяльністю, видавши наказ про використання.

Відповідно до п. 177.4 ПКУ до переліку витрат, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів, належать документально підтверджені витрати, що включаються до витрат операційної діяльності згідно з розділом III цього Кодексу.

Щодо пально-мастильних матеріалів, то, як і у юрособи, необхідно підтвердити таке використання та зв’язок з госпдіяльністю, зокрема, ТТН, подорожнім листом вантажного автомобіля (наказ Мінтрансу від 29.12.95 р. №488/346) та документами, які свідчать про придбання пального.

Щодо ремонту автомобіля, то відповідно до пп. 138.10.3 ПКУ до складу інших витрат відносяться витрати на збут, які включають витрати, пов’язані з реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, зокрема:

— витрати на утримання основних засобів, інших необоротних матеріальних активів, пов’язаних зі збутом товарів, виконанням робіт, наданням послуг (оперативна оренда, страхування, амортизація, ремонт, опалення, освітлення, охорона);

— витрати на транспортування, перевалку і страхування товарів, транспортно-експедиційні та інші послуги, пов’язані з транспортуванням продукції (товарів) відповідно до умов договору (базису) поставки;

— витрати на гарантійний ремонт і гарантійне обслуговування.

Таким чином, підприємець, який використовує власні вантажні автомобілі у господарський діяльності, має право на витрати, які включають витрати і на ПММ, і на ремонт, і на запчастини, у т. ч. якщо йдеться про гарантійний ремонт та обслуговування.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Спрощена система/ФОП на загальній системі

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ФОП на загальній системі»

  • Мінімальна заробітна плата у роздрібній торгівлі з 1 жовтня 2025 року
    Чи правильно те, що ФОП на загальній системі оподаткування, які займаються роздрібною торгівлею алкогольними та тютюновими товарами, з 1 жовтня 2025 року зобов’язані платити найманим працівникам заробітну плату не менше 16 000 грн?
    02.10.20251 76210
  • Закриття кредиторської заборгованості перед ФОП, що припинив діяльність
    Підприємство на загальній системі має кредиторську заборгованість за послуги перед ФОП, який припинив свою діяльність. Акти наданих послуг та інші документи підписані. Як правильно закрити (погасити) цю заборгованість, якщо ФОП не може її отримати на свій підприємницький рахунок?
    29.09.20254162
  • Як рахувати мінімальний дохід "загальносистемника" з ліцензією з 01.10.2025 року?
    Згідно з ст. 42 Закону №3817, розмір загального місячного оподатковуваного доходу СГ, зареєстрованого як ФОП, що не має найманих працівників, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту), або на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, або на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або на право роздрібної торгівлі пальним, має становити не менше 2 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року. Це мається на увазі чистий дохід на місяць - 2 МЗП (16000 грн в 2025 р.) з якого потрібно сплатити ПДФО, ВЗ та ЄСВ?
    22.09.20251 2624
  • Чи можуть податківці під час перевірки ФОП збільшити витрати замість знятих?
    ФОПу–загальносистемнику під час перевірки зняли із витрат суму амортизації ОЗ, придбаного в лізинг. Водночас, податківці зазначили (в усній формі), що ФОП мав включати до витрат не амортизацію, а лізингові платежі. Якщо це так, то чи мають податківці включити до витрат суму лізингових платежів (5000 грн) замість знятої амортизації (1700 грн)?
    17.09.202565
  • ФОП – «загальносистемник» придбав ОЗ в лізинг: що включати до витрат?
    ФОП на загальній системі придбав ОЗ в лізинг для ведення госпдіяльності. Яку суму такий ФОП може включати до витрат – лізингові платежі чи амортизацію? Якщо амортизацію, то коли її нараховувати, адже право власності переходить до ФОП лише після повної оплати?
    17.09.202531