Згідно з пп. 14.1.97 ПКУ, фінансовий лізинг - господарська операція юридичної особи (лізингодавця), за якою лізингодавець передає лізингоодержувачу майно, яке є ОЗ і придбане або виготовлене лізингодавцем, а також усі ризики та винагороди, пов’язані з правом володіння та користування об’єктом фінансового лізингу.
Повноцінне право власності, як відомо, включає три складові – право володіння, користування та розпорядження. За фінлізингом передаються лише дві складові такого права – володіння та користування.
Однак, не зважаючи на дещо «неповноцінне» передання права власності на ОЗ, згідно з пп. 5 НП(С)БО 14 лізингоотримувач відображає в бухгалтерському обліку одержаний у фінансовий лізинг об’єкт як актив і одночасно визнає зобов’язання перед лізингодавцем (лізинговою компанією). Тобто актив придбаний у лізинг вважається «власним» активом вже з моменту його одержання, а не після повного переходу на нього права власності.
І оскільки такий актив обліковується у складі власних ОЗ, то відповідно до пп. 7 НП(С)БО 14 на нього слід нараховувати амортизацію з моменту його отримання (введення в експлуатацію).
Згідно із пп. 177.4.5 ПКУ не включаються до складу витрат ФОП на загальній системі оподаткування витрати на придбання, самостійне виготовлення ОЗ та витрати на придбання нематеріальних активів, які підлягають амортизації.
При цьому такий ФОП має право включати до складу витрат, пов’язаних з провадженням їх господарської діяльності, амортизаційні відрахування з відповідним веденням окремого обліку таких витрат (пп. 177.4.6 ПКУ).
Не підлягають амортизації такі ОЗ:
- земельні ділянки;
- об’єкти житлової нерухомості;
- легкові автомобілі.
Згідно з пп. 177.4.7 ПКУ розрахунок амортизації ОЗ та нематеріальних активів здійснюється із застосуванням прямолінійного методу нарахування амортизації, за яким річна сума амортизації визначається діленням первісної вартості об’єкта ОЗ та нематеріальних активів, яка амортизується, на строк корисного використання об’єкта основних засобів та нематеріальних активів.
Тобто до витрат ФОП може включати лише амортизацію!
Хоча ФОП не ведуть бухоблік і формально норми НП(С)БО на них не поширюються, але вважаємо, що оскільки ПКУ дозволяє ФОПам обчислювати амортизацію, а порядок обчислення амортизації за ОЗ, отриманими у лізинг, в ПКУ не визначений, то ФОП має право скористатися наведеними вище нормами НП(С)БО 14.
Виходячи з цього вважаємо, що ФОП має право нараховувати амортизацію на ОЗ, придбаний у лізинг, вже з моменту отримання ОЗ в користування. Втім не виключено, що податківці можуть мати іншу думку щодо цього. Тому, перед тим як це робити доцільно отримати від ДПС індивідуальну податкову консультацію.
Що стосується можливості включення до витрат лізингового платежу, то він складається з:
- частини вартості придбаного ОЗ;
- відсотків лізингодавця (фінансові витрати);
- інших витрат лізингодавця.
Як зазначалося вище, вартість придбання ОЗ до витрат не включається. Перелік витрат, на які ФОП-загальносистемник може зменшувати свій дохід, наведено в пп. 177.4 ПКУ й відсотків (фінансових витрат) та інших витрат, включених до лізингового платежу, серед них нема. Тож для включення їх до витрат, на нашу думку, у ФОПа немає підстав.
Висновки: Порядок віднесення до витрат амортизації ОЗ, придбаного в лізинг нормами ПКУ не прописаний. На нашу думку, виходячи із загального порядку ведення обліку лізингових операцій, визначеного в НП(С)БО 14, ФОПи можуть нараховувати амортизацію на такі ОЗ з моменту їх придбання та відносити її до витрат. Але доцільно отримати з цього питання ІПК від ДПС.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс
Передплатити