Амортизація
Особливості амортизації для ФОП на загальній системі придбаних ОЗ і включення амортизації до складу витрат наведені в пп. 177.4.6 – пп. 177.4.9 ПКУ. Тезисно особливості такі:
Включення амортизації до складу витрат відбувається за бажанням ФОП. Тобто, амортизація не є обов’язковою. Не підлягають амортизації об’єкти житлової нерухомості. Відтак, якщо придбане кафе (нежитлова нерухомість), його вартість можна амортизувати і включати до складу витрат.
Мінімальний строк корисного використання для будівель – 10 років.
Амортизація нараховується за прямолінійним методом, за яким річна сума амортизації визначається діленням первісної вартості об’єкта ОЗ, яка амортизується, на строк корисного використання об’єкта ОЗ.
Амортизують тільки ті ОЗ, витрати на придбання яких підтверджені документально. А саме, в даному випадку таким підтвердженням мають бути саме документи про сплату коштів в рахунок оплати нерухомості (квитанції банку, виписки з рахунків, розписки про отримання коштів тощо), адже витрати у фізосіб враховуються за касовим методом. На нашу думку, документів про реєстрацію права власності на нерухомість та договору купівлі-продажу недостатньо, також має бути документально підтверджений і факт сплати коштів за придбане приміщення.
Потрібно вести окремий облік об’єктів, які амортизуються.
Більше в ПКУ особливості обліку ОЗ ФОПом не деталізовані. Але в своїх численних консультаціях податкова пояснює окремі деталі таким чином (див., наприклад, ІПК ДПСУ від 05.05.2021 р. №1823/ІПК/99-00-04-03-03-06).
ФОП за власним бажанням веде облік кожного об’єкта згідно з нормами НП(С)БО 7.
Нарахування амортизації починається з місяця, наступного за місяцем, у якому об'єкт ОЗ став придатним для корисного використання, та амортизується такий об’єкт протягом строку корисного використання.
Варто сказати, що можливість включення до витрат ФОП суми амортизації ОЗ з’явилася з 01.01.2017 р. (відповідні зміни до ПКУ внесено Законом від 21.12.2016 р. №1797-VIII). Тому, на думку податкової (див., наприклад, ІПК ДПСУ від 07.04.2021 р. №1418/ІПК/99-00-04-03-03-06) ФОП має включати до витрат амортизацію тільки тих ОЗ, які придбані після 01.01.2017 р.
Щоправда, для окремих видів ОЗ (наприклад, вантажних автомобілів) амортизація стала можливою з 23.05.2020 р. (див., наприклад, ІПК ДПСУ від 29.03.2021 р. №1241/ІПК/99-00-04-03-03-06).
Таким чином, якщо фізособа придбала приміщення кафе після 01.01.2017 р. і використовує у власній діяльності з 02.07.2020 р., вона має право нараховувати амортизацію цього кафе і включати амортизацію до складу витрат починаючи з серпня 2020 р. (місяця, наступного за місяцем, в якому приміщення почало використовуватися в діяльності).
Щодо можливості амортизації приміщення, яке придбано на фізособу, а не на ФОПа
Це питання детально ми розглядали тут. Пояснимо коротко:
Такого суб’єкта права власності, як ФОП, немає. Все майно, яке придбаває ФОП, належить на праві власності фізичній особі, а не ФОП. Таким чином, придбати і зареєструвати право власності на нерухомість на ФОП неможливо. Вся нерухомість придбавається і реєструється на фізособу.
Причому власник має право використовувати своє майно для здійснення підприємницької діяльності (ч. 1 ст. 320 ЦКУ).
Таким чином, кафе (об’єкт нерухомості) придбавається фізособою і реєструється за нею. Але ФОП має право використовувати кафе у власній підприємницькій діяльності.
Важливий аспект: якщо ФОП використовує майно для потреб власної діяльності, вона має подати інформацію про таке майно до податкової у формі №20-ОПП.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити