• Посилання скопійовано

Підприємство може надавати працівнику безпроцентну позику

Чи має право комунальна установа (засновник РДА та райрада) надавати своїм працівникам безпроцентний кредит? Якщо так, то у яких документах це має бути передбачено, як провести по обліку?

У відповідності зі ст. 1046 ЦКУ за договором позики (позики) одна сторона (позикодавець) передає у власність іншій стороні (позичальникові) грошові кошти або інші речі, визначені родовими ознаками), а позичальник зобов'язується повернути позикодавцеві таку ж суму грошових коштів (суму позики) або таку ж кількість речей того ж роду та такої ж якості. 

За приписами ч.2 ст.1048 ЦКУ договір позики вважається безпроцентним, якщо:


1) він укладений між фізособами на суму, яка не перевищує п'ятдесятикратного розміру неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, і не пов'язаний із здійсненням підприємницької діяльності хоча б однією із сторін; 

2) позичальникові передані речі, визначені родовими ознаками.

Тому, підприємство може надати працівнику безпроцентну позику, про що обовязково слід зазначити договорі, складеному у простій письмовій формі. Інакше, договір позики вважатиметься процентним, а розмір процентів визначається на рівні облікової ставки Національного банку України (ч.1 ст.1048 ЦКУ).

Для укладення договору позики працівник повинен звернутися з письмовою заявою до керівника підприємства з проханням про надання йому безпроцентної позики та зазначенням мети. 

Оскільки ми говоримо про повноваження керівника щодо надання позики за рахунок коштів юрособи, то у статуті товариства вказуються, зокрема, органи управління товариством, їх компетенція, порядок прийняття ними рішень (ч.1 ст. 88 ЦКУ, ч. ст.4 Закону України від 19 вересня 1991 р N 1576-XII “Про господарські товариства”, далі — Закон № 1576)

Водночас, дирекція (директор, органу правління установою) діє від імені ТОВ в межах, встановлених Законом № 1576 та установчими документами (статут для ТОВ, установчий акт — для установи). (ч. 4 ст.62 Закону № 1576)

Однак, ЦКУ дозволяє створювати виконавчий орган (орган управління установою — абз. другий, третій ч.1 ст.101 ЦКУ) та встановлювати його компетенцію і склад загальним зборам товариства (установи) та оформлювати це відповідним рішенням (ч.1 ст.99 ЦКУ)

Таким чином, оскільки позика надається підприємства в особі керівника, то відповідні повноваження або їх обмеження (у т.ч.й по сумі) мають бути або встановлені у статуті (установчому акті — для установи), або (за відсутності вказівки у статуті, установчому акті) рішенням загальних зборів. 

Причому, в даному випадку, може йтися як про розпорядження керівником майном підприємства (коштами у вигляді позики працівникам), так і про складову частину соціального заохочення працівників (соцпакет з можливістю надання безвідсоткової працівнику (на час дії трудового договору) на окремі потреби (товари, послуги) чи на придбання житла тощо) в межах виконання керівником підприємства положень колективного договору.

Щодо обліку, то видача працівникові позики у податковому обліку не відображається, оскільки дана операція не змінює фінансового результату протягом строку дії договору позики та не є об'єктом обкладення ПДВ. Основна сума позики (як безпроцентна та поворотна фінансова допомога), отримана працівником, не оподатковується ПДФО  (пп. 165.1.31 ПКУ). 

При цьому, слід звернути увагу на те, що у разі, якщо строк повернення суми позики настав, а відповідна сума не внесена працівником (на рахунок підприємства або в касу, іншим способом, передбаченим договором позики), не повернена сума позики включається до оподатковуваного доходу працівника і оподатковується ПДФО на загальних підставах. Сума позики не включаються до фонду оплати праці і, відповідно, не є об'єктом для нарахування та утримання ЄСВ (ст.7 Закону України від 08.07.2010 р N 2464-VI “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування”, Інструкція зі статистики заробітної плати, затверджена наказом Держкомстату від 13.01.2004 р. № 5).

 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    Сьогодні 15:235
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202456
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202449