• Посилання скопійовано

Підприємство може надавати працівнику безпроцентну позику

Чи має право комунальна установа (засновник РДА та райрада) надавати своїм працівникам безпроцентний кредит? Якщо так, то у яких документах це має бути передбачено, як провести по обліку?

У відповідності зі ст. 1046 ЦКУ за договором позики (позики) одна сторона (позикодавець) передає у власність іншій стороні (позичальникові) грошові кошти або інші речі, визначені родовими ознаками), а позичальник зобов'язується повернути позикодавцеві таку ж суму грошових коштів (суму позики) або таку ж кількість речей того ж роду та такої ж якості. 

За приписами ч.2 ст.1048 ЦКУ договір позики вважається безпроцентним, якщо:


1) він укладений між фізособами на суму, яка не перевищує п'ятдесятикратного розміру неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, і не пов'язаний із здійсненням підприємницької діяльності хоча б однією із сторін; 

2) позичальникові передані речі, визначені родовими ознаками.

Тому, підприємство може надати працівнику безпроцентну позику, про що обовязково слід зазначити договорі, складеному у простій письмовій формі. Інакше, договір позики вважатиметься процентним, а розмір процентів визначається на рівні облікової ставки Національного банку України (ч.1 ст.1048 ЦКУ).

Для укладення договору позики працівник повинен звернутися з письмовою заявою до керівника підприємства з проханням про надання йому безпроцентної позики та зазначенням мети. 

Оскільки ми говоримо про повноваження керівника щодо надання позики за рахунок коштів юрособи, то у статуті товариства вказуються, зокрема, органи управління товариством, їх компетенція, порядок прийняття ними рішень (ч.1 ст. 88 ЦКУ, ч. ст.4 Закону України від 19 вересня 1991 р N 1576-XII “Про господарські товариства”, далі — Закон №1576)

Водночас, дирекція (директор, органу правління установою) діє від імені ТОВ в межах, встановлених Законом №1576 та установчими документами (статут для ТОВ, установчий акт — для установи). (ч. 4 ст.62 Закону №1576)

Однак, ЦКУ дозволяє створювати виконавчий орган (орган управління установою — абз. другий, третій ч.1 ст.101 ЦКУ) та встановлювати його компетенцію і склад загальним зборам товариства (установи) та оформлювати це відповідним рішенням (ч.1 ст.99 ЦКУ)

Таким чином, оскільки позика надається підприємства в особі керівника, то відповідні повноваження або їх обмеження (у т.ч.й по сумі) мають бути або встановлені у статуті (установчому акті — для установи), або (за відсутності вказівки у статуті, установчому акті) рішенням загальних зборів. 

Причому, в даному випадку, може йтися як про розпорядження керівником майном підприємства (коштами у вигляді позики працівникам), так і про складову частину соціального заохочення працівників (соцпакет з можливістю надання безвідсоткової працівнику (на час дії трудового договору) на окремі потреби (товари, послуги) чи на придбання житла тощо) в межах виконання керівником підприємства положень колективного договору.

Щодо обліку, то видача працівникові позики у податковому обліку не відображається, оскільки дана операція не змінює фінансового результату протягом строку дії договору позики та не є об'єктом обкладення ПДВ. Основна сума позики (як безпроцентна та поворотна фінансова допомога), отримана працівником, не оподатковується ПДФО  (пп. 165.1.31 ПКУ). 

При цьому, слід звернути увагу на те, що у разі, якщо строк повернення суми позики настав, а відповідна сума не внесена працівником (на рахунок підприємства або в касу, іншим способом, передбаченим договором позики), не повернена сума позики включається до оподатковуваного доходу працівника і оподатковується ПДФО на загальних підставах. Сума позики не включаються до фонду оплати праці і, відповідно, не є об'єктом для нарахування та утримання ЄСВ (ст.7 Закону України від 08.07.2010 р N 2464-VI “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування”, Інструкція зі статистики заробітної плати, затверджена наказом Держкомстату від 13.01.2004 р. №5).

 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік пошкодженого імпортного товару: ПДВ та податок на прибуток
    Підприємство отримало імпортний товар, пошкоджений під час транспортування (намокання). На 31.07.2025 р. пред'явлено претензію перевізнику на 107 тис. грн. На 07.10.2025 р. отримано страхове відшкодування 48 тис. грн. Товар обліковується на складі, планується його відновлення та подальший продаж. Що з податком на прибуток та ПДВ (податковий кредит, податкові зобов'язання, ПН) при частковому відновленні та продажу товару? Які наслідки некоригування ПК та нереєстрації ПН у разі неможливості відновлення? Яке відображення претензії та відшкодування у бухобліку?
    27.10.202514
  • Безоплатно отримані ОЗ: що в бухобліку?
    Підприємством були безоплатно отримані ОЗ. Під час використання ці ОЗ ремонтувались, витрати на ремонт відносились на їх балансову вартість. Тепер такі ОЗ списуються. Як відобразити цю операцію в бухгалтерському обліку?
    27.10.202536
  • Списання майна комунального підприємства, розташованого в зоні бойових дій
    Який порядок списання з балансу комунального підприємства майна, яке знищено, пошкоджено або стало непридатними для використання внаслідок активних бойових дій та знаходиться на території, де ці дії тривають чи відбувалися?
    27.10.20259
  • Часткова оплаті за ТМЦ: облік доходу та ПДВ "єдинника" ІІІ групи
    ФОП, платник єдиного податку ІІІ групи та ПДВ, здійснив реалізацію ТМЦ. На повну суму продажу складено та зареєстровано податкову накладну. Отримано лише часткову оплату (10%), яку ФОП відобразив у доходах. Оскільки покупець не планує сплачувати залишок, то як бути з відображенням доходу?
    27.10.202519
  • Витрати на сертифікацію системи менеджменту: як облікувати?
    На який рахунок бухобліку слід віднести витрати, пов'язані з отриманням сертифікату на систему менеджменту якості (наприклад, ISO), з метою коректного відображення у фінзвітності підприємства?
    27.10.202530