• Посилання скопійовано

Авто, взяте у фінлізинг, потрапило в ДТП: правила обліку

За договором фінлізингу укладено договір страхування авто. Лізингодавець сплачує страхові внески, а орендар їх відшкодовує (сплачує лізингові платежі). За договором страхування є франшиза – 1%. Після ДТП орендар звернувся до страхової компанії з заявою, яка направила його на СТО. СТО виставило рахунки за ремонт на дві компанії: на орендаря в сумі франшизи, і на лізингодавця в сумі, яку компенсує страхова. Що з обліком?

Почнемо з самого початку.

Лізингодавець сплачує страхові внески за договором страхування. Облік таких внесків здійснюється в залежності від періодичності їх сплати. Наприклад, якщо страхові платежі здійснюють одноразово, а відносять до кількох звітних періодів, у бухгалтерському обліку витрати орендаря на страхування автомобіля відображають за дебетом рахунка 39 «Витрати майбутніх періодів» та кредитом рахунка 65 «Розрахунки за страхуванням» (до якого можна відкрити окремий субрахунок). Надалі витрати з рахунка 39 лізингодавець списує пропорційно до складу витрат звітного періоду згідно з вимогами П(С)БО 16 на субрахунок 949 (або 23, якщо надання авто в фінлізинг є основною діяльністю лізингодавця, див. лист Мінфіну від 30.07.2008 р. №31-34000-20-10/29614).

Орендар, який відшкодовує ці витрати на страхування у складі лізингових платежів, відображає їх проведенням Дт 952 Кт 684 (685).

Тепер стався страховий випадок.

  1. Страхова компанія оплачує частину робіт з ремонту авто на користь лізингодавця. Але авто вже перебуває на балансі у орендаря. Як відобразити цей платіж в цьому випадку?

Перш за все, слід зазначити, що витрати на будь-який ремонт ОЗ, як поточний, так і капітальний, відображаються у складі поточних витрат (п. 15 П(С)БО 7).

Але якщо і рахунок, і акт щодо виконаного ремонту СТО надає лізингодавцю, орендар не матиме первинних документів, щоб відобразити ці витрати.  Відповідно, орендар не оплачує ці витрати, а СК їх оплачує на користь лізингодавця. Отже, в обліку орендаря ці витрати не відображаються. Дохід при цьому теж не виникає, адже такий порядок страхування був передбачений договором страхування та фінлізингу.

Що відбуватиметься в обліку у лізингодавця? Він ці витрати (на підставі акту від СТО) віднесе до витрат, пов’язаних із орендою (Дт 23 або 949 Кт 631). При цьому сам лізингодавець їх оплачувати не буде, це зробить СК. Отже, за фактом визнання СК обов’язку таку оплату здійснити, лізингодавець повинен буде визнати дохід: Дт 377 Кт 719. А потім, за фактом отримання актів, зробити залік: Дт 631 Кт 377.

  1. Частину витрат з ремонту оплачує орендар. Як відображається в обліку цей платіж?

Такі роботи з ремонту відображаються в бухгалтерському обліку орендаря в звичайному порядку. Тобто, за дебетом рахунку витрат, в залежності від напрямку використання авто (Дт 23, 91-94) і кредитом 631. Оплата цих робіт відображатиметься проведенням Дт 631 Кт 311.

Тобто, все, що орендарю потрібно, це акт виконаних робіт від СТО та банківська виписка про їх оплату.

Чи зміниться в результаті цих операцій первісна вартість авто? Як бачимо, ні.

Чи треба переглядати вартість такого авто на дату балансу чи на дату ДТП? Теж ні, якщо це не передбачено обліковою політикою орендаря. Річ у тім, що порядок проведення переоцінки ОЗ визначено у П(С)БО 7 та Методрекомендаціях №561. Відповідно до п. 16 П(С)БО 7 та п. 34 Методрекомендацій №561 підприємство може переоцінювати об’єкт ОЗ, якщо залишкова вартість такого об’єкта суттєво відрізняється від його справедливої вартості на дату балансу. Поріг такої суттєвості якраз і встановлюється в обліковій політиці підприємства.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Калашян Катерина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухоблік збору та реалізації макулатури
    Підприємство збирає макулатуру із власних контейнерів збору. У вересні 2025 зібрано 3,85 тонн. Авто підприємства їздить та збирає макулатуру, яку населення викидає в такі контейнери. Які бухгалтерські проведення (Дт/Кт) необхідно застосувати для відображення операцій: 1) оприбуткування 3,85 т макулатури, зібраної з власних контейнерів роздільного збору (визнання запасу за справедливою вартістю/ціною реалізації 5000 грн/т: ДТ 201 КТ 718?); 2) подальшої реалізації цього обсягу (3,85 т) покупцю за ціною 5000 грн/т у вересні 2025 року?
    29.10.202518
  • Податкові різниці при нарахуванні амортизації необоротних активів: звірка з ОСВ, МНМА та заповнення додатку РІ
    Надайте роз'яснення щодо податкових різниць при нарахуванні амортизації необоротних активів у додатку РІ до декларації з податку на прибуток. Зокрема, необхідно з'ясувати: з якими рахунками ОСВ звіряти дані, чи співпадають суми амортизації в додатку РІ і балансі, як перевірити правильність нарахування різниць, чи включаються МНМА до додатків АМ та РІ, та як відображати амортизацію МНМА при співпадінні бухгалтерських і податкових строків експлуатації
    29.10.202549
  • Облік придбання мобільного захисного укриття (модульної споруди)
    Як слід класифікувати та відображати в бухгалтерському обліку придбання підприємством мобільного (модульного) захисного укриття (бетонної споруди), призначеного для захисту працівників, та який порядок відображення його вартості у податковому обліку з податку на прибуток?
    29.10.202535
  • Підтвердження витрат ТОВ на основі електронного акта від ФОП, отриманого електронною поштою
    Чи є електронний акт виконаних робіт, отриманий ТОВ (на загальній системі оподаткування) електронною поштою від ФОПа в архівному файлі та підписаний лише кваліфікованим електронним підписом (КЕП) ФОП, належним первинним документом для підтвердження витрат у податковому та бухгалтерському обліку? Яким чином ТОВ має оформити зустрічний підпис такого акта?
    29.10.202555
  • Неповернена поворотна фінансова допомога: що в обліку?
    Підприємство отримало поворотну фіндопомогу за договором на 6 місяців. Після закінчення терміну дії договору допомога не була повернена, і договір не продовжувався. В якому податковому (звітному) періоді суму неповерненої допомоги слід включити до складу доходу платника податку: негайно (у місяці закінчення договору) чи після спливу строку позовної давності?
    28.10.2025274