• Посилання скопійовано

Списуємо акції ліквідованого підприємства: які облікові наслідки?

Підприємство у 2007 р. придбало прості акції ВАТ, яке у 2017 р. було ліквідоване. Як списати такі акції з балансу та чи відображається така операція в декларації з податку на прибуток?

Коли підприємство придбало акції, воно здійснило фінансову інвестицію, тобто, придбало актив. Якщо ВАТ, яке ці акції емітувало, ліквідувалось, то мали настати наслідки, передбачені Законом про акціонерні товариства.

Адже у власника навіть простих акцій є  корпоративні права – це сукупність майнових і немайнових прав, які випливають з права власності на акції, що включають право на участь в управлінні акціонерним товариством, отримання дивідендів та активів акціонерного товариства у разі його ліквідації відповідно до закону, а також інші права та правомочності, передбачені законом чи статутними документами. Це передбачено ст. 25 Закону про АТ.

Якщо про ліквідацію ВАТ підприємство – власник акцій дізналось лише через кілька років після того, як вона відбулась, то зрозуміло, що боротися за свої права підприємство вже не буде і йому залишиться лише списати такі акції з балансу. Адже вони вже не відповідають визначенню активу – від них годі чекати економічних вигід у майбутньому.

Щодо підстави для такого списання, то їх дві – документ, який підтверджує факт ліквідації ВАТ у 2017 році, і бухгалтерська довідка (або акт на списання чи інший первинний документ довільної форми).

Юридична особа починає діяти з дати внесення відомостей про неї до Державного реєстру, і припиняється, коли про це робиться відповідний запис в цьому реєстрі. Дізнатися про останню подію можна безкоштовно за допомогою електронних сервісів на сайті Мінюсту https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch. Але краще отримати про це витяг з Державного реєстру. Його можна отримати і в електронному вигляді, надіславши запит  https://usr.minjust.gov.ua/ua/paidextract, або в паперовому вигляді .  Порядок видачі витягу і вартість такої послуги можна дізнатися тут https://my.gov.ua/info/service/byservicescope-95/3942/details

Документ про списання акцій можна створити у формі бухгалтерської довідки, акту тощо. Головне, щоб в цьому документі були наявні усі обов’язкові реквізити первинного документа (ст. 9 Закону про бухоблік). На підставі цього документа формуються проведення зі списання – кредит рахунку, на якому обліковувались ці акції, дебет субрахунку 977 "Інші витрати діяльності".

Щодо податку на прибуток, то податківці в ІПК від 05.02.2018 р. N 482/6/99-99-15-02-02-15/ІПК наводили наступну позицію.

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень Кодексу.

Згідно з пп. "д" пп. 14.1.11 ПКУ актив у вигляді корпоративних прав або не боргових цінних паперів, емітента яких визнано банкрутом або припинено як юридичну особу у зв’язку з його ліквідацією визнається безнадійною заборгованістю.

Для списання безнадійної дебіторської заборгованості здійснюється формування резервів сумнівних боргів, при понесенні витрат за якими відповідно до положень п. 139.2 ПКУ здійснюється коригування фінансового результату до оподаткування.

Так, згідно пп. 139.2.1 ПКУ фінансовий результат до оподаткування збільшується:

на суму витрат на формування резерву сумнівних боргів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;

на суму витрат від списання дебіторської заборгованості понад суму резерву сумнівних боргів.

Згідно з пп. 139.2.2 ПКУ фінансовий результат до оподаткування зменшується:

на суму коригування (зменшення) резерву сумнівних боргів, на яку збільшився фінансовий результат до оподаткування відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;

на суму списаної дебіторської заборгованості (у тому числі за рахунок створеного резерву сумнівних боргів), яка відповідає ознакам, визначеним пп. 14.1.11 ПКУ.

Отже, платник податку зменшує фінансовий результат до оподаткування на суму списаної дебіторської заборгованості (у тому числі за рахунок створеного резерву сумнівних боргів). При цьому зменшення фінансового результату здійснюється лише на суму дебіторської заборгованості, яка відповідає ознакам пп. 14.1.11 ПКУ, чинним на дату її списання.

Тобто, якщо ви є тим платником податку на прибуток, який застосовує податкові різниці, і оскільки про ліквідацію ВАТ ви дізнались вже після того, як вона відбулась (тобто, резерв сумнівних боргів на суму заборгованості ви не створили), то ви робите:

  • Збільшення фінрезультату на суму витрат від списання акції за пп. 139.2.1 ПКУ (оскільки така операція відбулась понад суму резерву) – рядок 2.1.3 додатку РІ
  • Зменшення фінрезультату на суму тих самих витрат за пп. 139.2.2 ПКУ (оскільки така операція відповідає пп. "д" пп. 14.1.11 ПКУ) – рядок 2.2.3 додатку РІ.

А далі діяти за звичайними правилами – наприкінці додатку РІ рахується різниця між даними про збільшення/зменшення фінрезультату, яка переноситься до рядка 03 декларації з податку на прибуток (якщо різниці не буде, то рядок 03 декларації матиме нульове значення).  

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    Сьогодні 15:233
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202456
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202448