• Посилання скопійовано

Повторне поліпшення орендованих ОЗ: чи можна збільшити вартість капіталізованих витрат?

Підприємство рік тому проводило капітальний ремонт орендованого приміщення для здачі його в суборенду. Керівництво вирішило, що понесені витрати є капітальними інвестиціями. На даний час були проведені додаткові роботи щодо ремонту. Як відобразити такі витрати в обліку?

Бухоблік

Згідно з абз. 2 п. 8 П(С)БО 14затрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що приводять до збільшення майбутніх економічних вигід, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.

П(С)БО 14 не встановлює особливостей обліку повторних поліпшень, будь-яких роз’яснень із цього приводу від Мінфіну немає. Вважаємо, що як первинне поліпшення, так і повторне поліпшення стосуються одного і того ж орендованого об’єкта ОЗ, а тому повторне поліпшення варто визнати як збільшення вартості вже визнаних капітальних інвестицій (збільшення Дт 117), а не як знову окреме поліпшення. Зовсім нелогічно щоразу створювати окремі ОЗ при поліпшеннях (звичайно ж, якщо дійсно проводяться поліпшення).

Втім є норма у Методрекомендаціях №561, яку податківці трактують на свій лад та приходять до фіскального висновку.

Так, у п.21 Методрекомендацій №561 сказано теж саме, втім доповнено, що такі затрати зараховуються до складу ОЗ як первісна вартість нового об’єкта підгрупи 2.7 класифікації ОЗ, наведеної в п. 7 Методрекомендацій №561.

Вважаємо, що тут як раз ситуація із проведення первісного поліпшення. Адже у орендаря при операційній оренді взагалі в обліку за П(С)БО немає ОЗ, тому вважаємо, що Методрекомендації говорять про створення нового об’єкта ОЗ. Втім, податківці читають цю норму на свій лад – при кожному поліпшенні орендованого ОЗ слід створювати окремий об’єкт ОЗ.

Так, податківці в ІПК від 16.09.2019 р. №247/6/99-00-07-02-02-15/ІПК, від 02.09.2019 р. №9/6/99-00-07-02-02-15/ІПК прийшли до доволі фіскального висновку: вартість повторного поліпшення орендованих основних засобів для цілей розрахунку податкової амортизації зараховується як новий об'єкт групи 9 "інші основні засоби" з мінімально допустимим строком корисного використання 12 років, визначеної у пп. 138.3.3 ПКУ.

Таке ж роз’яснення міститься у "Віснику" від 28 вересня 2019 р. №36 (1036).

Проте зауважимо, що аби поліпшення в податковому обліку можна було визнати ОЗ, мають бути дотримані критерії визнання ОЗ відповідно до пп. 14.1.138 ПКУ.

 

Нагадаємо!

Для цілей оподаткування основні засоби – це матеріальні активи, вартість яких вища за 6000 грн, термін служби більш ніж один рік, для використання в господарській діяльності підприємства (пп. 14.1.138 ПКУ).

 

Підсумуємо

Тож, якщо слідувати позиції ДПС – не всі поліпшення можуть потрапити до ОЗ, а відтак, може виникнути ситуація, коли поліпшення вартістю до 6000 грн, а тому в бухобліку є окремий новий ОЗ, а точніше МНМА (адже скоріш за все вартісна межа ОЗ та МНМА встановлена на рівні 6000 грн), втім у податковому обліку такого ОЗ немає, адже не виконуються критерії визнання ОЗ за пп.14.1.138 ПКУ. Як наслідок амортизація такого МНМА (повторне поліпшення до 6000 грн) взагалі не вплине на об’єкт оподаткування податком на прибуток. Така ситуація, вважаємо, є доволі позитивною для платників податку.

Якщо ж вартість поліпшень більша за 6000 грн, то податківці хочуть бачити окремий новий ОЗ у податковому обліку, а відтак, і новий ОЗ у бухобліку. Ми ж притримуємося позиції, що повторне поліпшення має збільшувати залишкову вартість визнаного раніше поліпшення. Втім, оскільки роз’яснень з боку Мінфіну немає, а у П(С)БО 14 цей момент чітко не визначений, то радимо звернутися до Мінфіну із цим питанням.

На останок нагадаємо, що слід розуміти під поліпшенням – а відповідно капіталізацією, а що під звичайним ремонт – визнання витрат звітного періоду, прописано у Методрекомендаціях №561. А рішення щодо того – що саме проводиться поліпшення чи ремонт – вирішує керівник.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    Сьогодні 15:233
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202456
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202448