Згідно з п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів,витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбаченозаконодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п. 44.1 ст. 41 ПКУ.
Відповідно до абзаців другого та третього п. 232.1 ст. 231 ПКУ ведення обліку обсягів пального у системі електронного адміністрування реалізації пального здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Одиницею обліку обсягів пального в системі електронного адміністрування реалізації пального є літри, приведені до температури 15° C. При цьому відпущені літри через паливороздавальні колонки на автомобільних заправних станціях (комплексах), автомобільних газових заправних станціях для цілей розділу IV ПКУ вважаються як літри, приведені до температури 15° C. Така одиниця обліку повиннавикористовуватися в первинних бухгалтерських документах, акцизних накладних/розрахунках коригування до акцизних накладних, декларації з акцизного податку.
Абзацами третім та четвертим п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 року №113 «Деякі питання електронного адміністрування реалізації пального» установлено, що:
- у товаросупровідних документах на пальне обсяги пального відображаються виробниками пального вкілограмах та літрах, які приведені до температури 15° C;
- товаросупровідні документи подаються суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності під час митного оформлення пального до контролюючих органів з відомостями щодо обсягів пального, що ввозиться на митну територію України, в кілограмах та літрах, які приведені до температури 15° C.
Вчинення платниками податків, їх посадовими особами та посадовими особами контролюючих органівпорушень законів з питань оподаткування та порушень вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тягне за собою відповідальність, передбачену ПКУ та іншими законами України (п. 109.2 ст. 109 ПКУ).
За порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються такі види юридичної відповідальності:
- фінансова (пп. 111.1.1 п. 111.1 ст. 111 ПКУ);
- адміністративна (пп. 111.1.2 п. 111.1 ст. 111 ПКУ);
- кримінальна (пп. 111.1.3 п. 111.1 ст. 111 ПКУ).
Слід зазначити, що притягнення до фінансової відповідальності платників податків за порушеннязаконів з питань оподаткування, іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не звільняє їх посадових осіб за наявності відповідних підстав від притягнення до адміністративної або кримінальної відповідальності (п. 112.1 ст. 112 ПКУ).
Відповідно до ст. 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07 грудня 1984 року №8073-Х зі змінами та доповненнями (далі - КУпАП), зокрема уповноважені посадові особи контролюючих органів мають право складати протоколи у справах про адміністративні правопорушення.
Згідно з ст. 163 прим.1 КУпАП відсутність податкового обліку, порушення керівниками та іншими посадовими особами підприємств, установ, організацій встановленого законом порядку ведення податкового обліку, у тому числі неподання або несвоєчасне подання аудиторських висновків, подання яких передбачено законами України, - тягне за собою накладення штрафу у розмірі від п’яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Дії, передбачені частиною першою ст. 163 прим. 1 КУпАП, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за те ж порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі від десяти до п’ятнадцяти неоподатковуваних мінімумівдоходів громадян.
Отже, відображення в податковому обліку обсягів обігу пального, які не приведені до температури 15°С, є порушенням ведення податкового обліку, за яке суб’єкт господарювання притягується до адміністративної відповідальності, передбаченої ст. 163 прим.1 КУпАП.