• Посилання скопійовано

Особливості проведення документальної планової перевірки у підприємця

Підприємцем-загальносистемником надано для перевірки Книги обліку доходів і витрат за 2014-2015 рр., у гр. 5 яких відображені реквізити документів, за якими отримано дохід від госпдіяльності, а не ті, що підтверджують понесені витрати. Податківці вважають, що за цими Книгами неможливо визначити суми витрат, пов’язані з придбанням реалізованих товарів. Чи праві податківці?

ЗапитанняПідприємцем на загальній системі оподаткування надано для планової документальної перевірки Книги обліку доходів і витрат за 2014-2015 рр. У графі 5 книг відображені реквізити документів (платіжне доручення), згідно з якими отримано дохід від здійснення госпдіяльності, а не реквізити документів, що підтверджують понесені витрати (накладні, акти на придбання товарів (робіт, послуг). Чи правомірно податківці прийшли до висновку, що цей факт не дає можливості визначити за Книгою суми витрат, пов’язані з придбанням реалізованих товарів (робіт, послуг)? Чи це свідчить лише про неправильність ведення Книги обліку доходів та витрат?

Відповідь:

Підстави для складання Декларації підприємцем на загальній системі оподаткування

Згідно із п. 44.1 ПКУ, для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Отже, оскільки ведення Книги обліку доходів і витрат передбачено п. 177.10 ПКУ, її дані є підставою для складання підприємцем на загальній системі оподаткування податкової Декларації. 

 

Що слід зазначати в графі 5 Книги загальносистемника

Згідно з пп. 5 п. 6 Порядку ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи - підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, затвердженому наказом Міндоходів від 16.09.2013 р. №481, у графі 5 Книги зазначаються реквізити документа, який підтверджує понесені витрати, що безпосередньо пов'язані з отриманим доходом.

Документами, які підтверджують витрати, можуть бути, зокрема:

  • платіжне доручення;
  • прибутковий касовий ордер;
  • квитанція;
  • фіскальний чек;
  • акт закупки (виконаних робіт, наданих послуг);
  • інші первинні документи, що засвічують факт оплати товарів, робіт, послуг.

Тобто, підтвердженням понесених витрат будуть не накладні, акти на придбання товарів, робіт, послуг, як зазначено у запитанні, а документи про їх оплату!

За неведення або неналежне ведення обліку доходів і витрат до фізичної особи, яка провадить незалежну професійну діяльність, застосовується попередження або накладається штраф у розмірі від трьох до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 51 до 136 грн) відповідно до ст. 164 прим.1 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Такі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за те саме порушення, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі від п’яти до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 85 до 136 грн).

 

Документальна планова перевірка

Відповідно до пп. 75.1.2 ПКУ документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Тож в загальному порядку документальна перевірка має  проводитися на підставі:

  • податкових декларацій;
  • фінзвітності, статзвітності, регістрів бухгалтерського й податкового обліку, ведення яких передбачено законом;
  • первинних документів;
  • інших документів та податкової інформації.

Більш детально, на які документи слід орієнтуватися, сказано у п. 77.8 ПКУ. Так, перелік матеріалів, які можуть бути підставою для висновків під час проведення документальної планової перевірки, та порядок надання платниками податків документів для такої перевірки встановлено ст. 83, 85 ПКУ.

Згідно з п. 83.1 ПКУ для посадових осіб контролюючих органів під час проведення перевірок підставами для висновків є:

  • документи, визначені цим Кодексом;
  • податкова інформація;
  • експертні висновки;
  • судові рішення;
  • інші матеріали, отримані в порядку та у спосіб, передбачені цим Кодексом або іншими законами, контроль за дотриманням яких покладений на контролюючі органи.

Забороняється витребування документів від платника податків будь-якими посадовими (службовими) особами контролюючих органів у випадках, не передбачених ПКУ. Платник податків зобов'язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов'язані з предметом перевірки. Такий обов'язок виникає у платника податків після початку перевірки (пп. 85.1, 85.2 ПКУ).

Згідно із роз’ясненням фахівців ДФС у ресурсі «ЗІР» (підкатегорія 136.08*) документами, які необхідно надати фізичній особі - підприємцю працівникам органів ДПС для проведення перевірки (документальної, камеральної, фактичної), можуть бути:

  • книги обліку доходів і витрат;
  • інші документи (накладні, платіжні доручення, чеки, квитанції, договори, акти тощо);
  • відомості на виплату заробітної плати, у разі використання праці найманих працівників;
  • документи, що підтверджують повноту і своєчасність сплати належних сум податків до бюджету;
  • інші документи, які підтверджують отримані підприємцем доходи (у грошовій та натуральній формі) та понесені витрати, безпосередньо, пов'язані з одержанням доходу.

Таким чином, вважаємо, що зазначення у графі 5 Книги загальносистемника реквізитів документів, що підтверджують отримання доходу, а не витрат, як має бути згідно із Порядком заповнення Книги загальносистемника, слід вважати неналежним веденням доходів та витрат.

Однак Книга, як зазначено у п. 44.1 ПКУ, не є єдиним документом, на підставі якого витрати зазначаються в Декларації, і в цьому випадку можливо підтвердити ці витрати за наявності первинних документів про їх понесення.

Радимо підприємцю у запереченні до акту перевірки зазначити, що дійсно підприємець допустився помилки при заповненні Книги обліку доходів і витрат, однак має у наявності усі документи, що підтверджують суми витрати. До такого заперечення можна додати копії зазначених первинних документів.

____________________

* Запитання: «Діяло до 04.01.2013 Які документи та за який період необхідно надати фізичній особі - підприємцю працівникам органів ДПС для проведення перевірки (документальної, камеральної, фактичної)?». Не зважаючи на те, що це запитання перенесено до «не чинних», вважаємо, що ним можна керуватися й надалі, адже норми, що регулюють подання документів при документальній перевірці залишилися без змін.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Контролюючі органи і перевірки»