• Посилання скопійовано

Списання сировини за середніми нормами: як обґрунтувати перед ДПС?

Підприємство виготовляє продукцію, яка відрізняється вагою через застосування різних матеріалів, які мають різну плотність.Тому норми витрат сировини розраховано за середнім і списували сировину за нормами. Під час перевірки ДПС хоче порівняти фактичну вагу з нормою за попередні роки, цієї продукції на складі немає, а підприємство не вело підрахунок фактичної ваги, оскільки це фізично неможливо через змішування матеріалів. Як тепер обґрунтувати це перед ДПС?

Загальний принцип списання сировини 

Ключове твердження: Списання сировини у виробництво має відбуватися на підставі фактичних витрат, підтверджених належним чином оформленими первинними документами.

Роз'яснення: Законодавство вимагає ведення обліку на підставі первинних документів, які фіксують фактичні господарські операції (Закон "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", Податковий кодекс України (ст. 44). Норми витрат сировини є плановими або контрольними показниками, але для цілей обліку та оподаткування ключовими є саме фактичні витрати.

 

Обґрунтування використання середніх норм 

Ключове твердження: Якщо об'єктивно неможливо вести точний облік фактичної ваги сировини для кожної одиниці/партії продукції через технологічні особливості, необхідно мати ґрунтовне документальне обґрунтування застосованої методики списання за середніми нормами. 

Роз'яснення:  Дана ситуація ускладнюється тим, що продукції немає на складі, а записи фактичної ваги не велися. Щоб захистити свою позицію перед податковими органами, можна зробити таке: 

  1. Підготувати технологічне обґрунтування: Детально описати виробничий процес, пояснюючи, чому точний облік ваги використаних матеріалів для кожної партії був неможливий або надзвичайно ускладнений (наприклад, через змішування матеріалів різної щільності, безперервний процес виробництва тощо);
  2. Документально підтвердити розробку та затвердження норм: Надати документи, що підтверджують методику розрахунку середніх норм витрат (калькуляції, протоколи випробувань, технологічні карти), та наказ керівника про їх затвердження та застосування в обліку. Покажіть, що ці норми базувалися на реальних даних (хоча б вибіркових чи тестових) і періодично переглядалися (якщо це мало місце);
  3. Надати дані інвентаризацій: Якщо проводилися регулярні інвентаризації залишків сировини на складі, їх результати можуть опосередковано підтвердити, що загальне списання сировини за певний період відповідає обсягам виробництва, навіть якщо використовувалися середні норми;
  4. Посилання на внутрішні документи: Зібрати всі внутрішні положення, накази, інструкції, які регламентували порядок обліку та списання сировини у вашій компанії в ті періоди. 

 

Можлива позиція податкової та ризики 

Ключове твердження: Податкові органи можуть поставити під сумнів правомірність витрат, списаних за середніми нормами без первинних документів, що підтверджують фактичне використання сировини для конкретних партій продукції. 

Роз'яснення: Відсутність первинних документів, що підтверджують фактичну вагу використаної сировини, є основним ризиком. Податкова може наполягати на тому, що витрати документально не підтверджені відповідно до вимог ПКУ (ст. 44) та Закону про бухоблік. Це може призвести до донарахування податкових зобов'язань (з податку на прибуток, ПДВ, якщо застосовно).

Рекомендації:

  • Зберіть максимальний пакет документів: Технологічні карти, накази про затвердження норм, розрахунки норм, дані інвентаризацій, внутрішні положення про облік;
  • Підготуйте письмове обґрунтування: Чітко й аргументовано поясніть причини використання середніх норм та неможливості ведення поштучного/попартійного обліку фактичної ваги;
  • Залучіть фахівців: Розгляньте можливість залучення технологів для підтвердження особливостей виробничого процесу та кваліфікованих юристів/аудиторів для підготовки до перевірки та захисту вашої позиції;
  • Перегляньте поточні процеси: Незалежно від результатів перевірки, проаналізуйте, чи можливо впровадити більш точний облік фактичного використання сировини для майбутніх періодів, щоб уникнути подібних проблем. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Списання сировини за середніми нормами: як обґрунтувати перед ДПС?
    Підприємство виготовляє продукцію, яка відрізняється вагою через застосування різних матеріалів, які мають різну плотність.Тому норми витрат сировини розраховано за середнім і списували сировину за нормами. Під час перевірки ДПС хоче порівняти фактичну вагу з нормою за попередні роки, цієї продукції на складі немає, а підприємство не вело підрахунок фактичної ваги, оскільки це фізично неможливо через змішування матеріалів. Як тепер обґрунтувати це перед ДПС?
    Сьогодні 14:1026
  • Чи діє мораторій на проведення податкових перевірок у період дії ВС з 01.01.2025 року?
    Мораторій діє на документальні перевірки платників, податковою адресою яких є ТОТ та на проведення фактичних перевірок за місцезнаходженням об’єктів оподаткування чи об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням, які розташовані ТОТ
    27.03.202515
  • Порядок проведення камеральної перевірки податкової декларації або уточнюючого розрахунку
    Камеральні перевірки податкових декларацій або уточнюючих розрахунків проводяться ДПС протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, – за днем їх фактичного подання
    24.03.2025360
  • Які строки проведення планових перевірок та нарахування штрафів діють у 2025 році?
    На підприємстві пройшла планова виїзна документальна перевірка за період 01.07.2019 р. до 30.06.2024 р. У квітні 2020 р. знайшли порушення, зняли податковий кредит в розмірі 273600 грн і нарахували штрафні санкції 25% 68400 грн. За який період податкова має право проводити комплексні перевірки? Чи мали право зняти податковий кредит за квітень 2020 р.? Який термін нарахування штрафних санкцій – 1095 днів чи більше?
    18.02.20252 915
  • Оформлення результату робіт з гіг-спеціалістом
    Чи буде податкова при перевірках вимагати первинний документ - акт між компанією і гіг-спеціалістом, оскільки Мінцифри це не регулює і профільним Законом №1667 не передбачено, але і не заборонено?
    23.11.2023746