• Посилання скопійовано

ФСС з ТВП: право на проведення перевірок

Чи мають органи ФСС з ТВП право на застосування штрафних санкцій та у яких розмірах у разі виявлення порушень за період до 01.01.2011 р.?

Запитання: ФСС з ТВП у листі від 09.04.2015 р. №2.4-17-705 зазначає, що в межах своїх повноважень органи Фонду мають право на проведення перевірок. При цьому, у разі виявлення порушень за період до 01.01.2015 р., Фонд рекомендує вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізосіб відшкодування в повному обсязі неправомірно витрачених сум страхових коштів та/або вартості надання соціальних послуг. За порушення, допущені за період після 01.01.2015 р., фінансові санкції, передбачені Законом N 1105, застосовуються в повному обсязі. Чи мають органи Фонду право на застосування штрафних санкцій та у яких розмірах (і чим це регламентовано) у разі виявлення аналогічних порушень за більш давній період, тобто за період: - до 01.01.2011 р.? 

Відповідь:

ФСС – контролюючий орган?

Ще з часу прийняття Закону 877, що мав на меті впровадження єдиних законодавчих процедур у діяльності контролюючих органів, і повинен був стати своєрідною „конституцією державного контролю”, час від часу контролюючі органи намагалися своїми листами вивести себе з під дії цього закону та/або з під дії законів, що запроваджують різного роду мораторії на контрольні заходи. Маємо лист ФСС ТВП, і відповідний лист Мінсоцполітики, які дуже сході на відомий мем: тут читаємо – тут не читаємо. В своєму листі від 09.04.2015 р. N 2.4-17-705 ФСС ТВП намагається обґрунтувати виведення його органів із числа тих, на які поширюється мораторій щодо перевірок. Спробуємо розібратися в тому: чи поширюється на ФСС мораторій на перевірки, а також яка відповідальність може бути застосована за правопорушення в сфері соцстрахування.


Позиція Мінсоцполітики

У листі Мінсоцполітики від 30.03.2015 р. N 4415/0/14-15/18 зазначається, що передбачені Законом №1105 функції ФСС пов'язані із необхідністю встановлення об'єктивного розміру ЄСВ та дотримання страхувальниками порядку використання страхових коштів, перерахованих Фондом на фінансування страхових виплат, соціальних послуг та профілактичних заходів та не належать до функцій державного нагляду, контролю.

В листі визнається, що постановою Кабміну від 13 серпня 2014 р. №408 ФСС ТВП, як і ФСС НВ, були включені до числа контролюючих органів, яким необхідно дозвіл Кабміну на проведення перевірки суб’єктів господарювання, водночас вказується, що ця постанова стосувалася 2014 року, і нібито на думку Мінекономрозвитку, вичерпала свою дію.

Між тим варто звернути увагу на те, що Закон №2240 містив статті 17-18, а закон 1150 в старій редакції – статтю 27, що встановлювали порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері соцстрахування. І з цих статей випливало, що ФСС ТВП і ФССНВ здійснюють держнагляд.   

Що говорить закон

Водночас у ч. 2 ст. 12 нової редакції Закону №1105 прямо зазначено, що на відносини у сфері здійснення контролю за своєчасністю подання та достовірністю поданих роботодавцем відомостей щодо отримання коштів Фонду та дотримання порядку їх використання не поширюється дія Закону №877. Чому на цю пряму норму не звертають увагу Мінсоцполітики і сам Фонд у своїх листах, намагаючись обґрунтувати непоширення на Фонд Закону №877 традиційним обхідним шляхом, - загадка.

Згадану норму, на яку не звернули увагу навіть спеціалісти вказаних поважних органів, автори законопроекту не розмістили у самому Законі №877, а „закопали” серед інших норм закону №1105, що приймався дуже поспішно. І на наш погляд, кожен такий виняток, встановлення для певних органів привілеїв і винятків із загальних правил здійснення державного нагляду (контролю) – слід розцінювати вкрай негативно, адже це сприяє корупції і беззаконню. Непоширення Закону №877 на ФСС означає, що для нього не діють правила щодо планування перевірок, а також виключні підстави для позапланових перевірок, й інші передбачені ним процесуальні правила.

Термін „контролюючі органи”

Однак, сам факт непоширення на Фонд норм цього Закону – саме по собі автоматично не означає, що цей орган не є контролюючим органом у розумінні чинних на сьогодні законів, що встановлюють мораторій на перевірки.

Законодавець у частині, що стосується державного контролю, взагалі досить довільно використовує термін „контролюючі органи”. Цей термін уживається в ПКУ – в своєму значенні, а в законах щодо встановлення мораторію на перевірки – в іншому. В Законі №877 – вживається термін „органи державного нагляду  (контролю)”. Щодо мораторію на перевірки, то він на сьогодні встановлений двома законами (закони №71 та №76). 

Мораторій на перевірки

Згідно з п. 8 розділу III „Прикінцеві положення” Закону №76, перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня – червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки.

Згідно ж із п. 3 розділу ІІ Закону №71, у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень (за деякими винятками) за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабміну, за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами КПК.

Як уже відзначалося нами на сторінках ДК, сфера дії цих законів у частині встановлення мораторію (дія за колом осіб) – є недостатньо зрозумілою, і можливо для кожного із названих законів (№71 і №76) є різною. Водночас є підстави для висловлення точки зору про те, що всі органи, які здійснюють державний контроль, є контролюючими органами. А факт того, що ФСС здійснюватиме саме державний контроль – не викликає сумнівів, незважаючи на посилання в згаданих листах про те, що Фонд за законом є самоврядною організацією. Так, самоврядною, але ж державною, адже це страхування є державним загальнообов’язковим. Контроль за використанням коштів – один із головних напрямів діяльності (функцій) Фонду, визначених в ст. 1 Закону №1105.

Чи діє постанова Кабміну?

Тим більше, ФСС ТВП є в переліку державних інспекцій та інших контролюючих органів, затверджених постановою Кабміну від 13 серпня 2014 р. №408. Згаданим у цьому переліку органам може надаватися Кабміном дозвіл на проведення перевірок. Ми не згодні з наведеною вище позицією Мінекономіки про те, що постанова вичерпала свою дію. Це пояснюється тим, що сама постанова не була тимчасовим актом, і на сьогодні вона є чинною. Актуальність постанови полягає в тому, що за Законом №76 контролюючим органам у І півріччі 2015 р., як уже зазначалося, для проведення перевірки також необхідний був дозвіл Кабміну. Сам факт посилання в преамбулі постанови на Закон про Держбюджет 2014 р. – не означає, на нашу думку, що строк її дії обмежується строком дії цього Закону, тобто 2014 роком.

Контрольні повноваження ФСС і мораторій

Відповідно до ст. 10 Закону №1105, здійснення контролю за дотриманням порядку використання страхувальником страхових коштів та правильністю витрат за соціальним страхуванням – є обов’язками Фонду. При цьому ФСС має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду.

Фонд в своєму листі зазначає, що Інструкція про порядок проведення перевірок страхувальників, затверджена постановою правління ФСС ТВП від 22.12.2010 №29 є чинною. Слід відзначити, що ця інструкція не змінювалося, і побудована таким чином, нібито Закон №877 на Фонд поширюється (зокрема підстави проведення позапланових перевірок, порядок проведення перевірок – є такими ж, як і передбачено Законом №877).  Отже ФСС згідно з інструкцією проводить планові і позапланові перевірки.

З огляду на таке, на нашу думку, є всі підстави вважати ФСС з ТВП, а в подальшому ФСС – контролюючим органом, на який поширюється мораторій на перевірки, передбачений Законом №76 (на перше півріччя 2015 р.), а також мораторій, передбачений на 2015-2016 роки для проведення перевірок підприємств та підприємців із обсягом доходу до 20 мільйонів гривень. Якщо підприємство вважає, що мораторій поширюється на нього, то воно, на наш погляд, управі не допускати посадових осіб фонду до проведення перевірки без дозволу Кабміну.

Як відомо, Фонд не контролює сплату ЄСВ. Це компетенція ДФС. Фонд має право контролю використання коштів та достовірності відповідних відомостей страхувальників. Якщо йдеться про надання документів для фінансування оплати лікарняних та інших послуг Фонду, то страхувальник, щоб отримати фінансування, сам зацікавлений у тому, щоб надати йому всі документи, які підтверджують право на витрачання коштів Фонду.

Відповідальність

Згідно з ч. 3 ст. 14 Закону №1105,  достовірність зазначених у документах даних перевіряється Фондом. У разі подання недостовірних відомостей, використання роботодавцем коштів Фонду з порушенням встановленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду. Окрім цього, відповідно до ст. 10 цього ж Закону, в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду, ФСС має право зупиняти виплати з Фонду. Також Фонд, у разі виявлення порушень Закону №1105 уповноважений накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи.

Щодо розмірів санкцій зазначимо наступне. За правопорушення в сфері державного соцстрахування передбачене, зокрема, застосування фінансових санкцій за Законом №1105, а також адміністративна відповідальність посадових осіб.

Закон №1105 передбачає в ст. 15, що в разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 % такої суми.

Проте у зв’язку із реорганізацією ФССТВП і ФСС НВ в єдиний орган – ФСС, Закон №2240 втратив чинність, і перехідних норм, що дозволяли би штрафувати за попередні періоди немає. Тому, як зазначається в листі ФССТВП, норми Закону №2240 при прийнятті рішень за результатами перевірок не застосовуються. Тобто за період до 1.01.2015 фінансові санкції застосовані бути не можуть.

Адміністративні штрафи – передбачені статтями 165-4, 165-5 КпАП в розмірі від 8 до 15 нмдг (136 – 255 грн), а при повторному протягом року накладенні адмінстягнення – від 10 до 20 нмдг на посадових осіб або фізичних осіб, що використовують найману працю (170 – 340 грн). Слід звернути увагу, що адміністративна відповідальність передбачена в ст. 165-5 КПАП як за порушення порядку використання коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування, несвоєчасне або неповне їх повернення, так і за несвоєчасне подання або неподання встановленої звітності, подання недостовірної звітності щодо використання страхових коштів. Стаття ж 188-23 КПАП передбачає моливість накладення на таких осіб адмінштрафу в аналогічних розмірах (від 8 до 15 нмдг чи від 10 до 20 нмдг при повторному притягненні) за перешкоджання уповноваженим особам Фонду соціального страхування України у проведенні перевірок щодо використання страхових коштів у випадках, передбачених законом.

Згідно зі ст. 244-10 КПАП, адмінсправи за згаданими статтями розглядаються керівниками органів ФСС.

 

 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Кравчук Олексій, д.ю.н., аудитор

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Контролюючі органи і перевірки»