• Посилання скопійовано

Відрядження для засновника: чи відшкодовуються витрати?

Засновник їде у відрядження за кордон. Чи можна відшкодовувати йому витрати щодо відрядження та добові?

Відповідно до пп. 170.9.1 ПКУ не оподатковуються ПДФО фактичні витрати на відрядження працівників та членів керівних органів підприємства, які підтверджені правильно оформленими документами, а також добові в межах граничних сумах.

Але ПКУ і КЗпП не встановлено визначення, що таке «відрядження». І тільки Інструкцією №59* (яка на сьогодні не поширюється на підприємства не бюджетної сфери), визначено, що службовим відрядженням вважається поїздка працівника за розпорядженням керівника органу державної влади, підприємства, установи та організації, що повністю або частково утримується (фінансується) за рахунок бюджетних коштів (далі - підприємство), на певний строк до іншого населеного пункту для виконання службового доручення поза місцем його постійної роботи (за наявності документів, що підтверджують зв'язок службового відрядження з основною діяльністю підприємства).

Також у ст. 121 КЗпП встановлено гарантії і компенсації при службових відрядженнях тільки для працівників. Про членів керівних органів жодного слова не має.

Тож, незважаючи на норми п. 170.9 ПКУ, які встановлюють правила оподаткування витрат на відрядження членів керівних органів підприємства, спрямувати у службове відрядження в тому сенсі, яке передбачає Інструкція №59 та КЗпП, якщо такі фізособи не є його працівниками, у підприємства немає. І дійсно, найбільш логічним виглядає такий вихід із цієї ситуації, як оформлення із засновником трудових відносин (наприклад, у формі строкового трудового договору на час відрядження). В такому випадку потрібна принаймні заява від фізособи і наказ керівника підприємства про прийняття на роботу. А далі відрядження оформлюється у загальному порядку: наказом керівника, авансовим звітом працівника і документами про понесені витрати, прикладеними до такого звіту.

Крім того, іноді на практиці, щоб відшкодувати фізособі витрати, пов’язані з її поїздкою за кордон з метою виконання певних дій в інтересах підприємства,  з  нею укладається цивільно-правовий договір, зокрема, договір представництва. Така операція можлива і з засновником, але чи дозволить це застосувати пп. 170.9.1 ПКУ? Проаналізуємо разом.

Відповідно до ч. 3, 4 ст. 96 ЦКУ учасник (засновник) юридичної особи не відповідає за зобов'язаннями юридичної особи, а юридична особа не відповідає за зобов'язаннями її учасника (засновника), крім випадків, встановлених установчими документами та законом. Тож засновники товариства не беруть участі безпосередньо у господарській діяльності товариства, не є його працівниками.

Зокрема, відповідно до ч. 2 ст. 140 ЦКУ учасники ТОВ не відповідають за його зобов'язаннями і несуть ризик збитків, пов'язаних з діяльністю товариства, у межах вартості своїх вкладів.

Хоча ст. 10 Закону України “Про господарські товариства” від 19.09.1991 р. №1576-XII й дозволяє брати участь в управлінні справами товариства в порядку, визначеному в установчих документах, все ж засновник не є працівником ТОВ та не займає посади згідно з штатним розписом. Управління справами ТОВ — це цивільно-правові відносини, а не трудові, що однозначно не дає право оплачувати будь-які витрати щодо відрядження та й відправляти у відрядження.

Але можна направити засновника для вирішення виробничих питань за договором представництва (комерційного представництва), укладеним відповідно до ст. 243, 244 ЦКУ. За таким договором засновник буде представляти ТОВ перед контрагентами. У такому договорі можна зазначити порядок відшкодування понесених витрат засновника при представництві. А також зазначити механізм відшкодування: або всі витрати буде нести одразу підприємство, тобто підприємство зобов’язується придбати квітки, замовити номер в готелі та надати кошти для щоденного перебування на зустрічі («добові»), або перелічені та інші витрати будуть відшкодовані засновнику після його повернення на підставі складеного звіту про використання коштів. В такому випадку наказ про відрядження не оформлюється – засновник і підприємство діють на підставі укладеного договору.

Тобто, відшкодування витрат за цивільно-правовим договором представництва можливе, але статусу відрядження поїздки за ним не матимуть. Отже, застосування до таких поїздок норм пп. 170.9.1 ПКУ є ризикованим, і чи варто оформлювати відносини із засновником таким чином, вирішувати самому підприємству. Для прийняття остаточного рішення можна звернутися ще і до ДПІ, скориставшись правом на індивідуальну податкову консультацію, відповідно до норм ст. 52-53 ПКУ.

________________________

* Інструкція про службові відрядження в межах України та за кордон, затверджена наказом Мінфіну від 13.03.1998 р. №59.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.202488
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202449
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202434
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024364
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202426