• Посилання скопійовано

Час початку і закінчення обідньої перерви визначається правилами внутрішнього трудового розпорядку

Яку мінімальну тривалість повинна мати обідня перерва і як це зафіксувати?

Перерва для відпочинку і харчування — один із різновидів внутрішньозмінного часу відпочинку, що гарантується для працівників трудовим законодавством. Правовому регулюванню порядку надання такої перерви присвячено ст. 66 КЗпП.

Зазначена стаття встановлює загальне правило, згідно з яким час початку і закінчення перерви встановлюється правилами внутрішнього трудового розпорядку. Водночас нею встановлено лише максимальну тривалість такої перерви — не більше 2-х годин. Вимог щодо мінімальної тривалості перерви трудове законодавство не містить. На цьому наголошувало й Міністерство праці та соціальної політики України в листі від 03.02.2012 р. №31/13/133-12. Міністерство зазначало, що тривалість має бути такою, щоб перерва виконувала своє призначення (тобто працівники в буквальному розумінні цього слова мали змогу поїсти і відпочити протягом перерви). Тож на практиці буває перерва тривалістю 30, 45, 60 хвилин і більше (до 2-х годин).


Слід зазначити, що проекти Трудового кодексу України, розміщені на сайті Верховної Ради України (як законопроект №1108, що після прийняття у першому читанні був знятий з розгляду, так і законопроект №2902), передбачають визначити мінімальну тривалість обідньої перерви на рівні 30 хвилин.

Нагадаємо при цьому, що час перерви для відпочинку і харчування не зараховується до робочого часу і працівник може використовувати її на власний розсуд. Водночас така перерва може працівникам і не надаватися, якщо вони працюють на роботах, де через умови виробництва її встановити не можна. Це безперервно діючі підприємства і цехи, інші роботи, пов'язані з неможливістю відлучатися з робочого місця. У таких випадках працівникам мають бути створені умови для приймання їжі протягом робочого часу, і час прийому їжі для них зараховується в робочий час. Перелік відповідних робіт і місце приймання їжі, згідно з ч. 4 ст. 66 КЗпП, затверджуються адміністрацією за погодженням із профкомом.

Для того щоб зафіксувати час початку, час закінчення і тривалість обідньої перерви, на підприємстві мають бути складені правила внутрішнього трудового розпорядку. Вони затверджуються зборами або конференцією трудового колективу за поданням власника або уповноваженого ним органу (адміністрації підприємства).

 

Наголосимо також, що, оскільки законодавством не встановлено інше, у Правилах може за необхідності передбачатися різна тривалість обідньої перерви для різних категорій працівників (залежно від зміни, професії, посади, розташування робочого місця та інших обставин), а також різна її тривалість залежно від дня тижня, пори року тощо.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Кравчук Олексій, д.ю.н., аудитор

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.202487
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202449
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202434
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024364
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202426