• Посилання скопійовано

Умови та розміри доплат за суміщення професій самостійно визначаються підприємством в колективному договорі

На підприємстві тимчасово (не більше місяця) буде відсутній водій. Хочемо призначити за суміщенням іншого працівника. Як правильно це оформити та як визначити доплату?

Визначення терміна «суміщення професій або посад» наведено у ст. 105 КЗпП. Зокрема, внутрішнім суміщенням є виконання на тому самому підприємстві поряд зі своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткової роботи за іншою професією (посадою) або обов'язків тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи. При цьому важливо не плутати суміщення та сумісництво. Так, із працівником, який працює за сумісництвом, укладають окремий трудовий договір. На відміну від сумісництва, суміщення професій або посад виконується завжди за одним трудовим договором, на одному і тому самому підприємстві, у межах встановленої тривалості робочого дня. Тож найчастіше суміщення має місце під час тимчасової відсутності працівника (у період відпустки, відрядження, хвороби тощо).


Основним нормативним документом, який регулює механізм суміщення, є Постанова Ради Міністрів СРСР від 04.12.81 р. №1145 (далі — Постанова №1145), а також Iнструкція про застосування Постанови №1145-1. Згідно з п. 2 Постанови №1145, суміщення посад дозволяється за згодою працівника протягом встановленого законодавством робочого дня або зміни, якщо це є економічно доцільним та не призводить до погіршення якості продукції, робіт, які виконуються, тощо. Отже, суміщення можливе у разі, коли працівник відповідно до своєї кваліфікації може забезпечити якісне виконання як основної, так і додаткової роботи (за суміщенням).

===============1==============

Затверджена Держкомітетом СРСР з праці від 14.05.82 р. №53-ВЛ.

==============================

Відповідно до п. 4 Постанови №1145, суміщення може тривати як певний період часу, так і укладатися на невизначений строк. Пунктом 3 Iнструкції №53-ВЛ визначено, що суміщення професій або посад оформлюється наказом або розпорядженням адміністрації підприємства із зазначенням посади, яка буде суміщена, обсягу додаткових робіт, а також розміру доплати.

Що стосується доплат, то згідно зі ст. 105 КЗпП розміри доплат за суміщення професій (посад) або виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника встановлюються на умовах, передбачених у колективному договорі. Водночас форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, тощо встановлюються підприємствами самостійно у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами. Якщо колективний договір на підприємстві не укладено, власник зобов'язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації, що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності — з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (ст. 97 КЗпП).

Таким чином, підприємство має самостійно визначити умови та розміри доплат працівникові за виконання обов'язків на іншій посаді. Щоправда, п. 10 Постанови №1145 обмежує розмір надбавки за виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників 50% тарифної ставки (окладу) відсутнього працівника. Проте статтею 94 КЗпП визначено, що розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства і максимальним розміром не обмежується. Тож підприємство встановлює розмір доплат за суміщення без обмежень на власний розсуд. Тим працівникам, які пропрацювали неповний місяць, доплата за суміщення професій (посад) має бути нарахована в установленому розмірі (у відсотках до місячної тарифної ставки (окладу) за основним місцем роботи) пропорційно до відпрацьованого часу (п. 8 Iнструкції №53-ВЛ).

До речі, відповідно до п. 3 Порядку №100, доплати та надбавки за суміщення професій та посад включаються до розрахунку середньої заробітної плати працівника у випадках, передбачених п. 1 Порядку №100 (надання щорічної відпустки, відряджень, виплати вихідної допомоги тощо). Таким чином, зазначені виплати враховуються при розрахунку оплати відпустки, компенсацій за невикористану відпустку тощо.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Степанов Михаил

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    Сьогодні 11:0371
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202448
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202433
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024363
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202426