• Посилання скопійовано

Відшкодування процентів Фондом розвитку – бюджетний грант: як врахувати перехідні операції?

ТОВ отримало державну підтримку від Фонду розвитку підприємництва у вигляді компенсації процентів за отриманим кредитом. У 2023 р. за цією компенсацією не визнавалися ані доходи, ані витрати. З 18.01.2024 р. Фонд розвитку підприємництва внесено до Переліку надавачів бюджетних грантів. За якою датою визнавати дохід щодо цієї фінансової підтримки? Як визнати податкові різниці при обчисленні податку на прибуток?

Згідно з пп. 134.1.1 ПКУ, об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями ПКУ.

Постановою КМУ №42 від 16.01.2024 р. було розширено перелік надавачів бюджетних грантів затверджений Постановою КМУ №867, яка набрала чинності в новій редакції з 18.01.2024 р. Так у підприємств, які отримують цільову допомогу відФонду розвитку підприємництва з’явилась нова різниця, на суму грантів. 

 

Фінансовий результат до оподаткування 

  • зменшується на суму бюджетних грантів, отриманих платником податку та включених до складу доходів звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (пп. 140.4.8 ПКУ).
  • збільшується на суму витрат, пов’язаних із виконанням умов договору про надання бюджетного гранту, понесених у поточному звітному періоді за рахунок таких грантів (але не більше суми таких грантів) та включених до складу витрат поточного звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (пп. 140.5.16 ПКУ).

Таким чином, отримувачі відшкодування процентів від фонду коригують фінрезультат при отриманні цільової допомоги після 18.01.2024 р.

В цьому випадку у зв’язку з затримкою компенсації процентів виникає не лише касовий розрив, а і розрив в нарахуваннях.

Відповідно до пп. 16 НП(С)БО 15, цільове фінансування не визнається доходом доти, поки не існує підтвердження того, що воно буде отримане  та  підприємство виконає умови щодо такого фінансування.

В даному випадку дата визнання доходів за цільовим фінансуванням є оціночною, яка визначається на основі судження бухгалтера. У зв’язку з цим є декілька варіантів, зокрема, коли немає впевненості та коли вона є.

Якщо підприємство не має впевненості в тому, що за результатами квартальної перевірки підприємство буде відповідати умовам договору щодо відшкодування процентів чи не має гарантій щодо того, чи буде заборгованість за процентамипогашена фондом, то в цьому випадку визнання доходу можливе не раніше отримання коштів від фонду.

При коригуванні фінрезультату за 2023 р. витрати за кредитом будуть більші, ніж визнані доходи. І тут виникає розрив у нарахуваннях.Витрати понесені у 2023 р., а їх відшкодування буде отримано у 2024 р. З 18.01.2024 р. за цієюоперацією на зменшення фінансового результату ми можемо застосувати різницю, а на збільшення ні.

Наразі немає офіційних роз’яснень щодо врахування перехідних операцій. Та на нашу думку, є декілька варіантів:

  • отримане фінансування необхідно буде визнати доходом, без коригування фінансового результату за перехідною операцією.
  • разово врахувати збільшувальну різницю на суму перехідної операції.

Та не залежно від того, який спосіб буде обрано, заниження податкових зобов’язань з податку на прибуток, що в першому, що в другому випадку не буде. Лишається лише питання щодо врахування в декларації.

Зауважимо, що якщо підприємство вирішить відтермінувати визнання витрат за процентами, використавши рахунок 39, то перехідних операцій не буде і буде враховано всю суму витрат. Але такий підхід є необґрунтованим, оскільки порушує принципи бухгалтерського обліку та не відповідає суті господарської операції.

Якщо ж впевненість є, то доходи за такимцільовим фінансуванням можна врахувати одночасно з витратами. В цьому випадку база оподаткування податком на прибуток за 2023 р. не зміниться та перехідних операцій не буде.

В будь якому разі, порядок врахування доходів за таким фінансуванням доцільно зафіксувати в облікові політиці. В умовах невизначеності щодо даного питання доцільно отримати ІПК від податківців.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Фінанси і банки/Банки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Банки»

  • Чи потрібно завіряти печаткою банку роздруковану платіжну інструкцію при сплаті через банківські сервіси?
    Чи потрібно завіряти печаткою банку роздруковану платіжну інструкцію, сформовану в електронній формі, або надавати інші розрахункові документи з метою підтвердження понесених платником податку сум витрат при реалізації ним права на податкову знижку, якщо сплату здійснено дистанційно через банківські сервіси Приват 24, Ощад 24/7 інші?
    06.05.20252 533
  • Відшкодування процентів Фондом розвитку – бюджетний грант: як врахувати перехідні операції?
    ТОВ отримало державну підтримку від Фонду розвитку підприємництва у вигляді компенсації процентів за отриманим кредитом. У 2023 р. за цією компенсацією не визнавалися ані доходи, ані витрати. З 18.01.2024 р. Фонд розвитку підприємництва внесено до Переліку надавачів бюджетних грантів. За якою датою визнавати дохід щодо цієї фінансової підтримки? Як визнати податкові різниці при обчисленні податку на прибуток?
    02.05.202490
  • За якою ставкою дисконтувати довгостроковий кредит за програмою 5-7-9?
    ТОВ – платник податку на прибуток у 2020 році отримало довгостроковий кредит в банку за програмою 5-7-9. При отриманні кредиту було прийняте рішення дисконтувати його за ставкою рефінансування НБУ. Розмір ставки дисконтування переглядався щоквартально. Чи можна переглядати ставку щорічно або відмовитися від дисконтування цього кредиту?
    02.02.2023528
  • Сплата процентів за кредитом від нерезидента, якщо додаток до договору не зареєстрований в НБУ
    28.02.2022 р. закінчився договір кредиту від нерезидента. Сторони підписали додаток до нього, бо борг ще не виплачено. Відсотки нараховувались та списувались до витрат протягом 9 місяців. Зараз з’ясувалося, що додаток не зареєстрований в НБУ. Обслуговуючий банк відмовляється перераховувати відсотки за незареєстрованим додатком. Які наслідки несплати відсотків та віднесення до витрат цих сум?
    12.10.2022204
  • Використання е-ліміту юрособою в межах 2 000 000 євро
    Які документи потрібно надати до банку для проведення інвестиції за кордон в межах ліміту? Чи може юрособа перерахувати кошти в межах е-ліміту на рахунок в іншій державі? Як в обліку відображаются операції з використання е-ліміту?
    15.02.2022141