На нашу думку, такі транзитні суми не мають статусу ні доходу, ні витрат, тому не повинні відображатися у звітності неприбуткових організацій. Пояснимо нашу позицію.
Форму Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації затверджено наказом Мінфіну від 17.06.2016 р. №553. Порядку заповнення звіту немає, тож доводиться виходити із змісту рядків конкретних розділів. У листі від 17.10.2016 р. №33649/7/99-99-15-02-01-17 ДФСУ надала досить докладне роз'яснення щодо алгоритму заповнення неприбуткового звіту.
Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації складається із заголовної частини, основної частини та двох додатків, які є невід'ємною частиною звіту: додаток ГД "Iнформація щодо операцій з гуманітарною допомогою" та додаток ВП "Розрахунок податкових зобов'язань за період, за який виявлено помилку(и)".
Кожна неприбуткова організація має визначитися із видом надходжень, які вона отримувала. Відповідно статус таких надходжень визначає і рядок, де слід відобразити такий дохід (рядки 1.1 — 1.11). Немає значення вид неприбуткової організації (за винятком бюджетних установ та пенсійних фондів) — ключовим фактором є суть та вид конкретного надходження. Абсолютно всі доходи, отримані неприбутковою організацією протягом 2017 року, потрібно відобразити у рядках 1.1 — 1.11 звіту.
Звідки береться інформація про доходи? Операції надходження коштів підтверджуються банківськими документами (виписка банку, вхідні платіжні доручення), прибутковими касовими ордерами. Для обліку доходів слід керуватися правилами визнання конкретних доходів, установленими НП(С)БО. Так, дохід від реалізації готової продукції, товарів, робіт або послуг треба відображати за приписами п. 8 — 15 П(С)БО 15, а орендну плату — на прямолінійній основі протягом терміну оренди або з урахуванням способу отримання економічних вигід, пов'язаних із використанням об'єкта операційної оренди (п. 17 П(С)БО 14).
Витрати також відображаються в обліку на підставі відповідних первинних документів (акти виконаних робіт, банківські виписки, касові видаткові ордери тощо). Але зверніть увагу, що витрати формуються тільки у межах статутної діяльності конкретної неприбуткової організації і у момент їх фактичного виникнення незалежно від дати сплати коштів. Тобто до дати фактичної оплати тих чи інших витрат не прив'язуємось.
Показники і доходів, і видатків мають визначатися на підставі даних бухобліку. Компенсація комунальних витрат та земельний податок є транзитними сумами, і вони не повинні відображатися на субрахунках ні 7-го, ні 9-го класу рахунків, бо ці суми не належать і не співвідносяться із конкретною неприбутковою організацією: вона є лише посередником між безпосереднім користувачем земельної ділянки (для земельного податку) і бюджетом, споживачем комунальних послуг та постачальником таких послуг. У разі, коли ні доходів, ні витрат неприбуткова організація не визнає в обліку, то і у звітності таким сумам не місце.
Якщо такі аргументи є непереконливими, можна ці транзитні суми відобразити у складі інших доходів та інших витрат у ряд.1.11 та 2.6. Яке б рішення не прийняла неприбуткова організація, порушення визначення об’єкта оподаткування тут немає, недоплати в бюджет – також, тож вкрай негативних наслідків бути не повинно.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити