• Посилання скопійовано

Дохід від оренди у звітності благодійної організації

Благодійна організація здає власне приміщення в оренду. Як відобразити орендну плату у Звіті про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації? Як часто треба подавати такий Звіт? Чи потрібно подавати за такою операцією ще якусь звітність?

Згідно з нормами розділу ІІІ ПКУ, неприбуткові організації не є платниками податку на прибуток. Але, тим не менш, вони зобов’язані подавати податкову звітність до органу ДФС за місцем обліку. 

При цьому, згідно з п. 133.4.2 ПКУ доходи неприбуткової організації повинні використовуватися виключно для фінансування видатків на її утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. Під цю вимогу підпадають і доходи від надання в оренду приміщень, що належать такій організації. Якщо не порушувати цю вимогу щодо використання доходів,  тоді неприбутковій організації не доведеться сплачувати податок на прибуток (п. 133.4.3 ПКУ).

Порядок подання податкової звітності неприбутковими організаціями такий. 

Якщо неприбуткова організація не порушує умови надання такого статусу, встановлені пп. 133.4.1-133.4.2 ПКУ, вона має подавати Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації (далі – Звіт) за базовий звітний (податковий) рік протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року. Звіт подається за формою, затвердженою Наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2016 року № 553

На нашу думку, в цьому Звіті доходи від оренди майна благодійної організації слід відображати в рядку 1.16 «Інші доходи». 

Якщо неприбуткова організація порушує ці умови, спрацьовують норми пп. 133.4.3-133.4.4 ПКУ. Така неприбуткова організація зобов’язана подати у термін, визначений для місячного податкового (звітного) періоду (тобто, протягом 20 днів після закінчення місяця, у якому було порушення),  Звіт за період з початку року по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити суму самостійно нарахованого податкового зобов’язання з податку на прибуток. Однак податкове зобов’язання за цей звітний період розраховується не з суми фінрезультату, а виходячи із суми операції нецільового використання коштів. Звісно, що визначене податкове зобов’язання треба і сплатити до бюджету - протягом 10 календарних днів після закінчення граничного терміну подання Звіту. Водночас така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Далі, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення, до 31 грудня податкового (звітного) року неприбуткова організація зобов’язана щоквартально подавати до контролюючого органу квартальну фінансову і податкову звітність (з наростаючим підсумком) з податку на прибуток та сплачувати податок у термін, визначений для квартального періоду. Тобто, подавати Звіт протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу, і сплачувати податок протягом 10 календарних днів після закінчення граничного терміну подання Звіту. 

З наступного податкового (звітного) року така неприбуткова організація подає фінансову і податкову звітність та сплачує податок на прибуток у порядку, встановленому розділом ІІІ ПКУ для неприбуткових організацій - платників податку на прибуток.

Нагадаємо, що за нормам п. 46.2 ПКУ, які діяли у 2016 році, платник податку на прибуток мав подавати разом з відповідною податковою декларацією квартальну або річну фінансову звітність (крім малих підприємств) у порядку, передбаченому для подання податкової декларації. З 01.01.2017 р. в цю норму було внесено зміни. Крім іншого, встановлено, що фінансова звітність, що складається та подається платниками податку на прибуток та неприбутковими підприємствами, установами та організаціями, є додатком до податкової декларації з податку на прибуток (звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації) та її невід’ємною частиною. 

Ще один момент, який слід врахувати, це податок на майно. Оскільки йдеться про власне приміщення, а благодійна організація є юрособою, слід враховувати наступне. 

Відповідно до пп. 266.7.5 ПКУ юридичні особи самостійно обчислюють суму податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, станом на 1 січня звітного року і до 20 лютого цього ж року подають контролюючому органу за місцезнаходженням об’єкта/об’єктів оподаткування декларацію, з розбивкою річної суми рівними частками поквартально. Форма Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, затверджена наказом Міністерства фінансів України від 10.04.2015 р. №408.

Якщо юрособа є власником житлової та/або нежитлової нерухомості та має документальне підтвердження віднесення цього об’єкта до категорій, визначених пп. 266.2.2 ПКУ,  то такий суб’єкт господарювання звільняється від обов’язку подавати податкову декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Якщо таких пільг немає, декларацію треба буде подавати і податок на цю нерухомість треба буде платити. 

Те саме стосується і плати за землю. Якщо юрособа є власником земельної ділянки, на якій розташоване це приміщення, їй доведеться подавати декларацію і сплачувати податок на землю. При цьому згідно з п. 284.3 ПКУ якщо платники земельного податку, які користуються пільгами з цього податку, надають в оренду земельні ділянки, окремі будівлі, споруди або їх частини, податок за такі земельні ділянки та земельні ділянки під такими будівлями (їх частинами) сплачується на загальних підставах з урахуванням прибудинкової території. Тобто, навіть якщо для юрособи передбачено пільги із сплати земельного податку, через те, що частина приміщення здається в оренду, ці пільги застосовуватися не будуть в цілому на відповідну земельну ділянку. 

Згідно з пп. 286.2 ПКУ юрособи самостійно обчислюють суму земельного податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов’язку подання щомісячних декларацій.  І навпаки - платник має право подавати щомісяця звітну податкову декларацію, що звільняє його від обов’язку подання податкової декларації не пізніше 20 лютого поточного року, протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним (п. 286.3 ПКУ). 

І звісно, якщо така земельна ділянка знаходиться в оренді у державного чи місцевого бюджету, доведеться не тільки сплачувати орендну плату, а і звітувати за нею в зазначеному вище порядку.  

Форма податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16.06.2015 р. №560.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Звітність»

  • Хто є опосередкованим власником КІК?
    У іноземної юрособи два засновники – фізособи, резиденти України: чоловік (80%) і колишня дружина (20%). Обоє подають звітність про КІК. Пов'язані особи чоловіка, які не впливають на діяльність КІК і не здійснюють фактичний контроль – нова дружина, батько, діти, брат. Хто є опосередкованим власником КІК?
    19.04.202414
  • Чи потрібно подавати скорочений звіт про КІК у 2024 р. якщо звітний рік КІК починається у 2023 р., а закінчується у 2024 р.?
    ФО стала контролюючою особою КІК у 4 кварталі 2023 р. Відповідно до законодавства країни реєстрації КІК фінансовий рік для компанії (зареєстрованої у 4 кв. 2023 р.) закінчується 31.12.2024 р. Чи потрібно у даному випадку подавати скорочений звіт про КІК?
    18.04.202414
  • Звіт про КІК, якщо КІК у стані ліквідації і не складає фінзвітність
    КІК (Литва) зареєстровано в 2009 р. Фізособа - резидент України має повний контроль (100%). КІК перебуває в стадії ліквідації, з 2016 року не складає фінзвітність, хоча в 2017 році на КІК зареєстровано автомобіль. Які документи потрібні для подання звіту КІК за 2022, 2023 роки?
    12.04.202454
  • Компенсація працівнику вартості медогляду: оподаткування та додаток 4ДФ
    Водій автотранспортного засобу проходив медичний огляд перед працевлаштуванням. Оплату провів з власної картки, підприємство ці кошти йому компенсувало. Чи треба на суму компенсації нараховувати ПДФО та ВЗ, та як правильно відобразити у додатку 4ДФ єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ за якою ознакою доходу «126» чи «143»?
    11.04.2024585
  • Допомога від профспілки бійцям та переселенцям
    Профспілка виплачує допомогу членам профспілки, які знаходяться на війні та переселенцям з Каховки. Чи можна її не оподатковувати як благодійну допомогу і показати в додатку 4ДФ єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ за ознакою доходу «169»? Якими документами підтвердити статус воїна та статус переселенця?
    10.04.202414