«Розрахунок держдивідендів» — це Розрахунок частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, форма якого затверджена наказом ДПАУ від 16.05.2011 р. №285.
Відрахування державними підприємствами частки прибутку державі у вигляді дивідендів здійснюється на сьогодні на підставі та в порядку, визначеному ст. 11-1 Закону України від 21.09.2006 р. №185-V «Про управління об'єктами державної власності» та Порядком №138 (1). Так, згідно з п. 3 Порядку №138, розрахунок частини чистого прибутку (доходу) разом із фінансовою звітністю, складеною відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, подається державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями до податкових органів у строк, передбачений для подання декларації з податку на прибуток підприємств.
---1---
Порядок відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, затверджений постановою Кабміну від 23.02.2011 р. №138.
Після набрання чинності ПКУ і втрати з 01.01.2011 р. чинності Законом України від 25.06.91 р. №1251-XII «Про систему оподаткування» і з 01.04.2011 р. Законом від 28.12.94 р. №334/94-ВР «Про оподаткування прибутку підприємств» відрахування до бюджету частки прибутку не були передбачені в переліку податків і зборів (статті 9, 10 ПКУ). Отже, розмір зобов'язань з відрахувань частки прибутку державних або комунальних підприємств, що підлягають сплаті до державного бюджету, не визначається в податкових деклараціях як сума узгоджених податкових зобов'язань. А тому зазначений вище розрахунок держдивідендів не є податковою декларацією (поняття якої визначено в п. 46.1 ПКУ).
Тож на держдивіденди не поширюються і визначені ПКУ порядок сплати, виправлення помилок та відповідальність. А тому до державного або комунального підприємства не можуть бути застосовані фінансові санкції за неподання податкової звітності, передбачені п. 120.1 ПКУ.
Проте податкові органи надалі продовжують контролювати сплату відрахувань частини прибутку державних підприємств відповідно до згаданого Порядку №138. Для комунальних підприємств відповідні органи місцевого самоврядування також за аналогією покладають своїми рішеннями повноваження контролю на місцеві податкові органи (як правило, рішеннями про місцеві бюджети чи окремими рішеннями органів місцевого самоврядування).
Наголосимо, однак, що відповідний фінансовий контроль за сплатою відрахувань частки прибутку, який здійснюється податковими органами, не є контролем за сплатою податків і зборів, адже, по суті, йдеться про контроль за виконанням підприємствами своїх господарських зобов'язань перед засновниками (державою та територіальними громадами).
За неподання розрахунку може наставати, наприклад, дисциплінарна відповідальність відповідних службових осіб (якщо подання передбачено їх посадовими обов'язками), наприклад керівника державного підприємства — відповідно до умов укладеного з ним контракту.
Для комунальних підприємств зазначимо також, що форма розрахунку держдивідендів, затверджена згаданим наказом ДПАУ від 16.05.2011 р. №285, на такі підприємства не поширюється (податкові органи вимагають її подання комунальними підприємствами лише за аналогією із державними підприємствами, а отже, неправомірно). Законодавство не встановлює для цих підприємств обов'язкової звітності з відрахувань частки прибутку, а тому не визначено її форм. Проте відповідні форми звітності можуть бути встановлені рішеннями місцевих рад та їх виконавчих органів.
Позиція податкових органів із цього питання змінювалася. У листі від 19.04.2012 р. №11360/7/15-1217 (див. «ДК» №23/2012) Державна податкова служба України зазначала, що комунальні підприємства та їх об'єднання подають до податкових органів Розрахунок частини чистого прибутку (доходу) і сплачують задекларовані в Розрахунку суми податкового зобов'язання частини чистого прибутку (доходу) та несуть відповідальність за п. 120.1 ПКУ. Проте вже в адресованому підпорядкованим органам листі від 13.11.2013 р. №24082/7/99-99-19-03-02-17 Міндоходів зазначає, що Порядок №138 на комунальні підприємства не поширюється, і вказує на «втрату чинності» вищезазначеним листом від 19.04.2012 р. №11360/7/15-1217. Звідси можна зробити висновок, що за неподання розрахунку перевіряльники не застосовуватимуть санкції за ст. 120 ПКУ.
Отже, оскільки відповідний розрахунок не є податковою декларацією (розрахунком), сума відрахувань частки прибутку для комунального підприємства не є задекларованою (узгодженою) сумою податкового зобов'язання, а подання самого Розрахунку для комунальних підприємств законом не передбачено, відповідальності за його неподання комунальними підприємствами також немає.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити