Для ФОП - платника ЄП доходом є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній пп. 292.3 ПКУ (див. пп. 292.1 ПКУ).
Тобто дохід у ФОП-платника ЄП виникає в тому періоді коли він отримав кошти або безоплатно товар/послуги.
Такий самий підхід і при визначенні доходу у ФОП-«загальносистемника» (див. пп. 177.2 ПКУ).
Тому незалежно від того, на якій системі оподаткування ФОП- постачальник меблів, дохід він задекларує та оподаткує за фактом отримання коштів у листопаді 2024 р.
Наприклад, якщо ФОП - покупець покаже оплату за товар за видатковою накладною у січні 2025 р, а не за періодом оплати, то виникне розбіжність між задекларованими доходами ФОП-постачальника меблів згідно з поданою звітністю за 2024 рік та виплаченими доходами відповідно додатку 4ДФ за ознакою «157» за IV квартал 2024 р. В подальшому така ж невідповідність буде у 2025 році.
Якщо доходу задекларовано більше, то питань не буде. Однак зовсім інша ситуація, коли за ознакою «157» буде показано більше доходу, ніж у декларації ФОП. ФОП-продавець отримає запит від ДПС і повинен буде подати документи для обґрунтування суми задекларованого доходу. Відповідно до наведеної умови помилку виправляти доведеться саме ФОП-покупцю.
Враховуючи зазначене, ФОП-покупець у листопаді 2024 р. має показати в додатку 4ДФ за ознакою «157»: графа 3а = 0, а графа 3 = 3600. Цей платіж можна буде знайти у ФОПа-покупця за даними його банківської виписки.
А в січні 2025 р. ФОП-покупець отримав товар за видатковою накладною, але в додатку 4ДФ цю подію вже не потрібно відображати.
Такий підхід до відображення доходів також підтверджують і податківці в ЗІР, категорії 103.25. З 01.01.2025 р. цю консультацію перевели в статус нечинних у зв’язку зі змінами строків звітування, але підхід залишається такий самий.
Якщо ФОП-покупця турбує питання щодо зберігання документів на підтвердження придбання меблів, то тут податківці ЗІР категорії 107.01.06 зазначили:
«За незберігання первинних документів на підставі яких здійснювався облік доходів, до фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку першої і другої груп та платників єдиного податку третьої групи, які не є платниками ПДВ, застосовуються штрафи відповідно до пп. 121.1 ПКУ.
Штрафи, передбачені пп. 121.1 ПКУ, не застосовуються до ФОП платників єдиного податку першої і другої груп та платників єдиного податку третьої групи, які не є платниками ПДВ, за незберігання первинних документів, які підтверджують витрати на придбання товарів/послуг».
***
Також читайте: Документи на придбання товару: потрібні ФОПу чи ні?
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити