• Посилання скопійовано

Фінзвітність для підприємства та ЕЦП для головбуха

ТОВ зареєстроване у листопаді 2018 р. подає річну звітність за формою №1-м, 2-м. За 2020 рік найманих працівників є 25, чистий дохід від реалізації складає приблизно 30 млн грн. Яку річну фінзвітність подавати у 2021 році? Чи можна перевести бухгалтера на головного бухгалтера без створення електронних ключів? Які можуть бути наслідки?

Статтею 2 Закону про бухоблік передбачено критерії, за якими визначається, до якої категорії відноситься підприємство, щоб зрозуміти, за якими формами звітувати. Для того, щоб підприємство належало до певної категорії, воно повинно відповідати двом або всім трьом критеріям.

При цьому потрібно врахувати:

  • що ці критерії визначаються за рік, що передує звітному;
  • категорію підприємства потрібно змінювати, якщо протягом двох років підряд підприємство не відповідає критеріям відповідної категорії підприємств.

У разі, якщо за показниками 2018 року (тобто за фінзвітністю станом на 31.12.2018 р.) підприємство було малим для цілей 2019 року, то, звітуючи за 2020 рік, воно також вважається малим, навіть, якщо показники змінилися. Адже для перекласифікації підприємство може змінити групу, якщо два роки поспіль не відповідає визначеним критеріям. Тобто навіть, якщо за фінзвітністю 2019 р. та 2020 р. підприємство не відповідає малому, то змінити групу підприємство може з 2021 року. А для цілей складання фінзвітності за 2020 рік буде ще тим, до якого належало у 2019 році (за показниками фінзвітності 2018 року). Тож, підприємство в 2020 р. може застосувати звітність за формами №1-м, 2-м.

Детально про це ми писали тут>>

Основні функції головного бухгалтера або особи, на яку покладено ведення бухобліку підприємства, визначені ч. 7 ст. 8 Закону про бухоблік.

Крім того, відповідно до Національного класифікатора України ДК 003:2010 "Класифікатор професій", професійна назва роботи "Головний бухгалтер" за кодом Класифікатора (код 1231) відноситься до професійного угруповання "Керівники фінансових, бухгалтерських, економічних, юридичних та адміністративних підрозділів".

Також Мінфін у листі від 30.06.2017 р. №35210-07-10/17419 зазначив, що для забезпечення ведення бухгалтерського обліку підприємство самостійно обирає форми його організації, зокрема, введення до штату підприємства посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером.

Крім того, Мінсоцполітики у листі від 13.11.2017 р. №21929/0/2-17/13 погоджується з позицією Мінфіну і зазначає, що введення до штатного розпису підприємства посади головного бухгалтера можливе у разі створення відповідного структурного підрозділу.

Таким чином, посада головного бухгалтера передбачає наявність підлеглих працівників: не менше двох осіб або один і одна вакантна посада (з подальшим прийняттям на посаду).

Введення в штат головного бухгалтера чи бухгалтера вже визнає особу відповідальну за ведення бухгалтерського обліку, яка відповідно має право підпису. 

У пп. 48.5.1 ПКУ зазначено, що податкова декларація повинна бути підписана керівником платника податків або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації до контролюючого органу. У разі ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку така податкова декларація підписується таким керівником.

Тобто, якщо у штаті є головний бухгалтер/бухгалтер він є особою відповідальною за ведення бухобліку.

Відповідно до ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблік, керівник може самостійно  вести бухгалтерський облік та складати звітність, якщо на підприємстві відсутня посада головного бухгалте-ра/бухгалтера. 

Для надання права підпису головному бухгалтеру потрібно подати  у 10-денний строк до контролюючого органу заяву за формою №1-ОПП або за формою №1-РПП з позначкою «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку» з відомостями про керівника підприємства (пп. 66.4 ПКУ та п. 9.3 розділу ІХ Порядку №1588). При цьому, заповнюються розділи 1, 2, 4 та 10 заяви за формою №1-ОПП, а інформація про засновників не подається.

У разі відсутності на підприємстві посади головного бухгалтера, для бухгалтера, якому делеговано право підписувати ті чи інші документи, подають посилені сертифікати відкритих ключів шляхом направлення повідомлення на всіх відповідальних осіб платника податків, які мають право відповідного підпису. Аналогічна думка з цього питання міститься у листі ІПК ГУ ДПС у Днiпропетровськiй областi від 05.11.2019 р. №1191/ІПК/04-36-04-01-16.

З вищезазначеного можна зробити висновок, що у разі, якщо у штатному розписі підприємства передбачена посада головного бухгалтера/бухгалтера, тоді такій посадовій особі необхідно одержати ЕЦП.

 

Наслідки

Якщо на підприємстві оформлені головний бухгалтер/бухгалтера, про це потрібно повідомляти податкові органи, як про особу, відповідальну за ведення бухобліку шляхом подання форми №1-ОПП. За неповідомлення податківців, при встановленні такого факту, тягне за собою накладання штрафу на юросіб штрафу у розмірі 1020,00 грн (пп. 117.1 ПКУ).

Також, якщо під час перевірки виявлять порушення ведення податкового обліку на посадових осіб підприємства, як на директора, так і на бухгалтера (навіть за відсутності на документах його підпису) буде накладено штраф за ст. 163-1 КпАП.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Звітність»