• Посилання скопійовано

Виписка банку як первинний документ

Банк виписки для клієнтів не роздруковує. Підприємство самостійно їх роздруковує з клієнт-банку. На друк виводиться штамп, на якому вказано: назва банку, МФО, дата, дані операціоніста, а також цифри і букви, якими зашифрований ЕЦП. Чи можна вважати цей документ первинним?

ЗапитанняБанк виписки для клієнтів не роздруковує. Підприємство самостійно їх роздруковує з клієнт-банку. На друк виводиться штамп, на якому вказано: назва банку, МФО, дата, посада та прізвище операціоніста, а також цифри і букви, якими зашифрований ЕЦП. Чи можна вважати цей документ первинним без завірення справжнім штампом банку та справжнім підписом? І як бути з тим, що в такій виписці є адреса банку, але не зазначено місце її складання?

Відповідь:

Суперечки між НБУ, Мінфіном, ДФСУ щодо того, чи є банківська виписка первинним документом з метою ведення бухгалтерського і податкового обліку, тривають вже не один рік. Час від часу сторони погоджуються вважати банківську виписку, не зважаючи на відсутність в ній обов’язкових реквізитів, встановлених ст. 9 Закону про бухоблік, первинним документом. Але через кілька років хтось із них знову піднімає цю тему, і узгодження починається по-новому. Тому питання це не просте і вирішити його за рахунок нашої консультації навряд чи можливо.

Останні роз’яснення з цього приводу можна прочитати:

 

Від податківців – в Узагальнюючій податковій консультації, затвердженій наказом ДПСУ від 05.07.2012 р. № 583. В ній, зокрема, зазначається: «Порядок, періодичність друкування та форма надання виписок (у паперовій чи електронній формі) із особових рахунків клієнтів обумовлюються договором банківського рахунку, що укладається між банком і клієнтом під час відкриття рахунку... Виписка з особового рахунку клієнта банку може слугувати як документ, що підтверджує суму витрат на оплату банківських послуг з розрахунково-касового обслуговування, за умови зазначення в ній інформації про надання банком таких послуг, сум операцій та заповнення обов'язкових реквізитів». При цьому, як бачимо, обов’язкові реквізити банківської виписки встановлюються договором між банком і клієнтом, а не ст. 9 Закону про бухоблік. В цій консультації податківці згадують зазначений Закон тільки один раз, коли дають визначення первинного документу. Первинним документом вважається документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення (ст. 1 Закону про бухоблік).  Ця консультація є актуальною і в 2016 році – див. лист ДФСУ від 10.02.2016 р. №2673/6/99-99-19-02-02-15.

Від НБУ - аналогічна позиція з цього питання викладена у листі НБУ від 11.04.2012 р. №12-109/658-3917.

 

Зверніть увагу, що Законом України від 03.11.2016 р. №1724-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо усунення адміністративних бар'єрів для експорту послуг" (набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування - дата набрання чинності 03.12.2016 р., та вводиться в дію через місяць з дня набрання ним чинності) вносяться зміни до Закону про бухоблік. Зокрема з дати набрання чинності даного закону із переліку обов'язкових реквізитів буде виключено реквізит - «місце складання». До цього моменту цей реквізит є обов’язковим для всіх первинних документів, тому в разі виникнення питань при документальних перевірках, «відбиватися» доведеться зазначеними вище роз’ясненнями податківців та НБУ.

Також змінами передбачається, що первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухобліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

 

Виписка банку, отримана у вигляді електронного документу із відповідними електронними цифровими підписами посадових осіб банку та його печатки (за наявності) має ту ж юридичну силу, що і виписка банку, складена в паперовому вигляді.

 

Слід зазначити, що відповідне законодавство діє в Україні і зараз. Так, згідно з ст. 5 Закону №851 електронний документ - це документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов'язкові реквізити документа. Згідно з ст. 8 цього Закону юридична сила електронного документа не може бути заперечена виключно через те, що він має електронну форму. А за ч. 3 ст. 7 Закону № 851, якщо автором створюються ідентичні за документарною інформацією та реквізитами електронний документ та документ на папері, кожен з документів є оригіналом і має однакову юридичну силу.

З цього робимо висновок, що виписка банку, отримана у вигляді електронного документу із відповідними електронними цифровими підписами посадових осіб банку та його печатки (за наявності) має ту ж юридичну силу, що і виписка банку, складена в паперовому вигляді. Однак, якщо у клієнта банку є бажання, він може оформити таку виписку ще і в паперовому вигляді. В такому випадку паперовий та електронний екземпляр цього документу матимуть рівну юридичну силу.  

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Що робити, якщо перевізник на заміну CMR надав етикетку?
    Підприємство від перевізника отримало транспортну етикетку на міжнародне перевезення, а не CMR. В етикетці зазначено вантаж, маршрут та немає печатки перевізника. Чи достатньо такої етикетки для документального підтвердження міжнародного перевезення вантажу?
    16.02.2024301
  • Винаймання будинку у фізособи для проживання у відрядженні: підтвердні документи
    Працівники, перебуваючи у довготривалому відрядженні, орендують будинок для проживання у приватної особи (не готель, не ФОП). Які необхідно отримати документи, що підтвердять факт проживання?
    14.02.2024575
  • Оформлення CMR при мультимодальних перевезеннях
    ФОП-перевізник отримав від замовника вантаж із залізничного вагону у Львові і перевіз до Житомира. Вантаж розмитнюватиметься у Києві. Замовник оформив перевезення CMR, а не ТТН, де завантаження і розвантаження в Україні. На його погляд, це мультимодальне перевезення, яке оформляється CMR, а не ТТН. Це правильно? Як оформляти CMR?
    13.02.202492
  • Виправлення помилок в первинних документах, створених в паперовій формі
    Благодійна організація надала благодійну допомогу (генератори) бюджетній установі. В акті приймання-передачі виявлено невідповідність, зокрема, неправильно вказано ціну. Бюджетна установа вже відзвітувала. Як виправити помилку в первинному документі? Які дані відобразити у звіті: з урахуванням виявленої помилки чи без?
    31.01.2024110
  • Starlink для військового підрозділу: документальне оформлення
    Для працівника, який воює, і його підрозділу компанія придбала систему Starlink. Як документально правильно оформити передачу і передати право користування (щомісячна абонплата за користування системи)?
    25.10.2023135