• Посилання скопійовано

Контролюючі органи мають право запитувати первинні документи під час перевірок

Податковий орган у своєму запиті вимагає надати первинні документи. Чи правомірно це?

Згідно з пп. 20.1.6 ПКУ, контролюючі органи мають право запитувати та вивчати під час проведення перевірок первинні документи, що використовуються в бухгалтерському обліку, регістри, фінансову, статистичну та іншу звітність, пов'язану з обчисленням і сплатою податків, зборів, обов'язкових платежів.

Але зауважимо, що законодавець вкладав у цю норму дещо інший зміст, ніж розуміють на практиці податкові органи. Так, дійсно, зазначена норма передбачає право запитувати первинні документи платника податків — проте тільки під час перевірок.

Та є ще й пп. 20.1.14 ПКУ, за нормами якого у разі виявлення порушення вимог податкового чи іншого законодавства України, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, податкові органи мають право надсилати платникам податків письмові запити щодо надання засвідчених належним чином копій документів. Пам'ятайте: відповідно до п. 85.5 ПКУ забороняється вилучення податківцями оригіналів первинних, фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, за винятком випадків, передбачених кримінальним процесуальним законодавством.


Згідно з п. 1 ст. 16 Закону про інформацію, податкова інформація — це сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб'єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому ПКУ. Пунктом 73.3 ПКУ встановлено право податкових органів звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження, та передбачено вимоги для такого запиту. І цей пункт наголошує на тому, що вичерпний перелік та підстави надання інформації, про подання якої може бути подано запит, — встановлюється законом. Серед таких підстав є п. 6 п. 73.3 ПКУ — право податкової звернутися до платника податків із запитом в інших випадках, визначених в ПКУ.

Якщо говорити про можливі підстави для надсилання запиту, то, згідно з пп. 78.1.1 ПКУ, це може бути випадок, коли за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, якщо платник податків не надав пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту. У запиті зазначаються такі порушення. Або ж податковим органом може бути виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків. Згідно з пп. 78.1.4 ПКУ, в запиті, що подається з цієї підстави, має бути зазначено також виявлену недостовірність. За наявності цих порушень може проводитися документальна позапланова перевірка, відповідно, у податкового органу виникає право запитувати та вивчати первинні документи.

У разі якщо податковий орган зазначив у запиті конкретні порушення або розбіжності, то інформацію на такий запит слід надати — або готуватися до позапланової податкової перевірки.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Що робити, якщо перевізник на заміну CMR надав етикетку?
    Підприємство від перевізника отримало транспортну етикетку на міжнародне перевезення, а не CMR. В етикетці зазначено вантаж, маршрут та немає печатки перевізника. Чи достатньо такої етикетки для документального підтвердження міжнародного перевезення вантажу?
    16.02.2024299
  • Винаймання будинку у фізособи для проживання у відрядженні: підтвердні документи
    Працівники, перебуваючи у довготривалому відрядженні, орендують будинок для проживання у приватної особи (не готель, не ФОП). Які необхідно отримати документи, що підтвердять факт проживання?
    14.02.2024575
  • Оформлення CMR при мультимодальних перевезеннях
    ФОП-перевізник отримав від замовника вантаж із залізничного вагону у Львові і перевіз до Житомира. Вантаж розмитнюватиметься у Києві. Замовник оформив перевезення CMR, а не ТТН, де завантаження і розвантаження в Україні. На його погляд, це мультимодальне перевезення, яке оформляється CMR, а не ТТН. Це правильно? Як оформляти CMR?
    13.02.202492
  • Виправлення помилок в первинних документах, створених в паперовій формі
    Благодійна організація надала благодійну допомогу (генератори) бюджетній установі. В акті приймання-передачі виявлено невідповідність, зокрема, неправильно вказано ціну. Бюджетна установа вже відзвітувала. Як виправити помилку в первинному документі? Які дані відобразити у звіті: з урахуванням виявленої помилки чи без?
    31.01.2024110
  • Starlink для військового підрозділу: документальне оформлення
    Для працівника, який воює, і його підрозділу компанія придбала систему Starlink. Як документально правильно оформити передачу і передати право користування (щомісячна абонплата за користування системи)?
    25.10.2023129