• Посилання скопійовано

Оформлення ТТН при поставці товару постачальником продавця безпосередньо покупцю

Підприємство уклалл договір поставки з покупцем, де вказано адресу доставки "Точка А". Також уклало договір з постачальником цього товару з умовою поставки товару в "Точку А". В місці поставки підприємство одразу передає товар покупцеві. Постачальник виписав та передав ТТН та видаткову накладну, де підприємство є отримувачем товару і місце поставки "Точка А". Підприємство теж виписує видаткову накладну цією ж датою та передає покупцю. Чи потрібно виписувати на покупця ТТН?

У даній ситуації, коли постачальник доставляє товар безпосередньо в "Точку А", де підприємство одразу передає його покупцеві, виписувати окрему товарно-транспортну накладну (ТТН) від вашого імені на покупця, як правило, не потрібно. Розглянемо детальніше чому.

 

Роль ТТН та хто її оформлює

Товарно-транспортна накладна є основним документом на перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні. Вона призначена для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи. ТТН виписує замовник (вантажовідправник).

 

Аналіз даної ситуації

Перше перевезення: Постачальник → "точка А" (для вас):

У цьому випадку ваш постачальник є вантажовідправником (або замовником перевезення, якщо він наймає перевізника).

  • Ви є вантажоодержувачем;
  • Місце доставки – "Точка А";
  • На це перевезення ваш постачальник правомірно оформив ТТН, де ви зазначені як вантажоодержувач. Ця ТТН підтверджує факт перевезення товару до "Точки А" і передачу його вам.

Передача товару: Ви → Покупець (в "Точці А"):

  • У "Точці А" відбувається перехід права власності на товар від вас до вашого покупця. Ця операція оформлюється видатковою накладною, яку ви виписуєте;
  • Ключовим моментом є те, що ви не здійснюєте і не замовляєте окреме перевезення товару від себе до покупця. Товар вже знаходиться в "Точці А" завдяки перевезенню, організованому вашим постачальником;
  • Оскільки ви не виступаєте замовником послуги перевезення товару для вашого покупця (товар не перевозиться з вашого складу чи іншого місця до покупця вашими силами чи за вашим замовленням), у вас немає підстав виписувати ТТН на покупця.

 

Коли ТТН не потрібна?

ТТН не оформлюється, якщо фактичного переміщення товару автомобільним транспортом за вашим замовленням не відбувається. У вашому випадку, ви не організовуєте фізичне транспортування товару до покупця; ви передаєте йому товар у місці, куди його вже доставив ваш постачальник.

 

Підтвердження операції

Для підтвердження господарської операції продажу товару покупцеві у вас будуть такі документи:

  • Договір поставки з покупцем;
  • Видаткова накладна, виписана вами на покупця;
  • ТТН від вашого постачальника на вас (як підтвердження надходження товару в "точку А");
  • Видаткова накладна від вашого постачальника на вас.

Такий комплект документів підтверджує весь ланцюг поставки та переходу права власності на товар.

Причому, на наш погляд, покупцеві можна передати один примірник ТТН або копію ТТН, для підтвердження того, що товар, який йому постачається, перевозився.

 

Альтернативний варіант

Існує й інший варіант оформлення документів в розглядуваній ситуації, коли в ТТН, за яким доставляється товар від постачальника, вказане не ваше підприємство, а ваш покупець. Причому товар може отримуватися відразу покупцем, або одночасно як вашим представником, так і покупцем. В цей момент право власності на товар може одночасно переходити від постачальника до вас і від вас до покупця. Можуть бути різні варіанти оформлення документів в цій ситуації, залежно від особливостей кожної конкретної ситуації, тож кожен такий варіант слід розглядати окремо.

Висновки: У описаній вами схемі роботи виписувати ТТН від вашого підприємства на вашого покупця не потрібно, оскільки ви не здійснюєте перевезення товару для нього. Перевезення до узгодженого місця ("точка А") вже оформлене ТТН вашим постачальником, де ви є вантажоодержувачем. Ваша операція з покупцем – це передача товару в місці його знаходження, що підтверджується видатковою накладною. Хоча можливий і альтернативний варіант оформлення ТТН.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Дата підписання видаткової накладної при отриманні товару
    Постачальник складає видаткову накладну на дату оплати товару, але фактичне отримання відбувається раз на тиждень. Чи може покупець при підписанні видаткової накладної зазначати фактичну дату отримання товару, якщо вона відрізняється від дати складання накладної постачальником?
    05.12.202568
  • Закриття дебіторської заборгованості за відновленими актами: що в обліку?
    У 2017 році підприємство перерахувало передоплату за послуги, первинні документи на отримання послуг були втрачені, у бухобліку залишилась дебіторська заборгованість за виданими авансами. У листопаді 2025 року отримано від контрагента скан-копії підписаних з обох сторін актів наданих послуг. Як коректно закрити дану заборгованість у бухобліку?
    05.12.202541
  • Неповернення покупцем примірника видаткової накладної
    Постачальник відвантажив товар покупцеві разом із двома примірниками видаткової накладної. Покупець фактично отримав товар, але не повернув підписаний другий примірник накладної постачальнику. Як у такій ситуації підтвердити факт отримання товару та здійснити облік господарської операції за відсутності належним чином оформленого первинного документа?
    26.11.20252 709
  • Чи допускається отримання послуг від нерезидента без укладення окремого письмового договору?
    Отримання послуг від нерезидента можливе без укладення окремого письмового договору, якщо, зокрема існує первинний документ, який містить обов’язкові реквізити, здійснено фактичну оплату таких послуг, форма правочину не суперечить вимогам законодавства
    26.11.202539
  • Відшкодування турзбору у відрядженні без документа
    Працівник під час закордонного відрядження до м. Мілан (Італія) сплатив місцевий туристичний збір, але втратив підтвердний документ. Як підприємству відшкодувати ці витрати працівнику та відобразити їх в обліку за відсутності первинного документа?
    26.11.202531