Правовий статус накладної CMR
Правовий статус CMR накладної
Згідно зі ст. 4 Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів (КДПВ/CMR) від 19.05.1956 р., договір перевезення підтверджується складанням накладної.
Окрім того, згідно з ч. 1 ст. 9 Конвенції вантажна накладна є первинним доказом укладання договору перевезення, умов цього договору і прийняття вантажу перевізником.
Таким чином, накладна CMR є як договором міжнародного автомобільного перевезення, так і первинним документом здійснення такого перевезення.
Якщо перевезення здійснюється кількома перевізниками
Відповідно до ст. 34 Конвенції, якщо перевезення, умови якого визначаються єдиним договором, виконується послідовно декількома автомобільними перевізниками, кожний з них несе відповідальність за все перевезення, причому другий перевізник і кожний з наступних за ним стають, в силу прийняття ними вантажу і вантажної накладної, сторонами договору перевезення на зазначених у вантажній накладній умовах.
Відповідно до ч. 1 ст. 35 Конвенції перевізник, який приймає вантаж від попереднього перевізника, надає останньому датовану і підписану квитанцію. Він зазначає своє ім'я і адресу на другому примірнику вантажної накладної. У разі потреби, він вносить до другого примірника вантажної накладної і до квитанції застереження, аналогічні передбаченим у пункті 2 статті 8.
А в п. 2 ст. 8 Конвенції зазначено, що якщо перевізник не має достатньої можливості перевірити вірність записів щодо числа вантажних місць, їх маркування та нумерації місць, зовнішнього стану вантажу і його упаковки, він повинен зробити обґрунтовані застереження у вантажній накладній. Він повинен також мотивувати всі зроблені ним застереження щодо зовнішнього стану вантажу і його упаковки. Ці застереження не мають обов'язкової сили для відправника, якщо останній не погодився бути зобов'язаним ними і не зробив про це запис у вантажній накладній.
У формі CMR інформація про наступного перевізника зазначається в графі 17 «Наступний перевізник». Якщо у наступного перевізника є застереження щодо прийнятого вантажу, він зазначає про це у графі 18 «Застереження та зауваження перевізника». Окрім того, наступний перевізник має надати початковому перевізнику квитанцію про прийняття вантажу.
Чи допустимо в CMR в разі зміни тягача закреслити дані про попередній тягач і написати дані про новий тягач?
На наш погляд, ні. Адже закреслення роблять у разі помилки в заповненні документа. А в даній ситуації помилки не було. Тому в CMR має бути інформація про обидва тягачі, які виконували перевезення.
При оформленні акта і рахунка замовникам перевезення в цих документах зазначається останній тягач. Чи є це правильним?
На наш погляд, це є правильним, тому що клієнтам вантаж доставлено останнім тягачем.
В CMR в графах місця розвантаження та завантаження зазначають тільки назву країни, і не зазначають міста. А в акті і рахунку, що виписуються клієнтам, додатково зазначається місто. Чи не є це порушенням?
Згідно з ч. 1 ст. 6 Конвенції накладна CMR повинна містити адресу відправника, адресу одержувача тощо.
У графі 1 «Дані відправника» CMR наводиться, серед іншого, повна юридична адреса відправника – місто, вулиця тощо.
Те саме про отримувача в графі 2 CMR.
Таким чином, є помилкою складання CMR незазначення в ній точної адреси. Тому до перевезення, оформленого такою CMR, у податкових органів можуть виникати питання, зокрема, така CMR може бути визнана недійсною. У такому разі податкова служба може визнати неправомірним застосування нульової ставки ПДВ.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити