• Посилання скопійовано

Купівля нерухомості з метою подальшого продажу: як відобразити в бухобліку?

Підприємство, платник податку на прибуток та неплатник ПДВ, придбало на аукціоні нерухомість для подальшого продажу. Сплачено гарантійний внесок (10% вартості лота) та за послуги біржі. Як сформувати балансову вартість нерухомості та відобразити ці операції в бухобліку?

Відповідно до п. 4 П(С)БО 32 інвестиційна нерухомість - власні або орендовані на умовах фінансової оренди земельні ділянки, будівлі, споруди, які розташовуються на землі, утримувані з метою отримання орендних платежів та/або збільшення власного капіталу, а не для виробництва та постачання товарів, надання послуг, адміністративної мети або продажу в процесі звичайної діяльності. Далі, згідно з пп. 5.2 П(С)БО 32 з метою бухгалтерського обліку не вважається інвестиційною нерухомістю нерухомість, що утримується з метою продажу за умов звичайної господарської діяльності. 

Оскільки придбана нерухомість не є інвестиційною, а придбавалася та утримується для продажу, її слід обліковувати відповідно до П(С)БО 27.

Реєстраційний збір, що справляється за послуги біржі — це плата за послуги біржі з обробки поданих на аукціон документів.  

Гарантійний внесок — це гарантія того, що учасник аукціону має серйозні наміри стосовно придбання виставленого на біржі майна, тобто він виконує функцію засобу забезпечення виконання зобов'язань. Якщо учасник виграв аукціон, гарантійний внесок через певний час біржа перераховує фактичному продавцеві майна (нерухомості), і гарантійний внесок зараховується до складу суми, що сплачується продавцю нерухомості.

Відповідно до п. 1 розділу ІІ П(С)БО 27 необоротний актив визнаються утримуваним для продажу у разі, якщо одночасно виконуються всі умови:

  • економічні вигоди очікується отримати від його продажу, а не від його використання за призначенням;
  • він готові до продажу у його теперішньому стані;
  • його продаж, як очікується, буде завершено протягом року з дати визнання його таким, що утримуються для продажу;
  • умови його продажу відповідають звичайним умовам продажу для подібних активів;
  • здійснення його продажу має високу ймовірність, зокрема якщо керівництвом підприємства підготовлено відповідний план або укладено твердий контракт про продаж, здійснюється їх активна пропозиція на ринку за ціною, що відповідає справедливій вартості.

Відповідно до п. 3 розділу ІІ П(С)БО 27 первісне визнання необоротного активу як утримуваного для продажу проводиться на дату оприбуткування активу, придбаних з метою продажу та при виконанні вищеперелічених умов. На необоротні активи, утримувані для продажу, амортизація не нараховується – п. 6 розділу ІІ П(С)БО 27.

Відповідно до п. 8 розділу ІІ П(С)БО 27 придбані  активи, які визнаються необоротними активами, утримуваними для продажу, зараховуються на баланс за вартістю придбання, яка визначається відповідно до П(С)БО 9.

Так, балансова вартість (вартість придбання) нерухомості формується відповідно до п. 9 П(С)БО 9 з таких сум:

  • Гарантійний внесок, що сплачений підприємством на адресу біржі та згодом перерахований нею продавцю;
  • Купівельна вартість нерухомості згідно договору за мінусом гарантійного внеску, що сплачена підприємством на адресу продавця;
  • Суми непрямих податків у зв'язку з придбанням основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству). В даному випадку це може бути сума ПДВ, яка міститься у ціні нерухомості, якщо її продавець – платник ПДВ. Оскільки покупець – неплатник ПДВ, він включає суму ПДВ до первісної вартості придбаної нерухомості.
  • Реєстраційні збори, послуги біржі, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів - нерухомість;
  • інші витрати, безпосередньо пов'язані з придбанням та оформленням нерухомості, що понесені до моменту завершення оформлення права власності на неї тощо.

Якщо нерухомість придбана за рахунок кредиту, то витрати на проценти за такий кредит не входять до первісної вартості нерухомості, а включаються до складу фінансових витрат.

Відповідно до п. 9 розділу ІІ П(С)БО 27 необоротні активи, утримувані для продажу, відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності на дату балансу за найменшою з двох величин - балансовою вартістю або чистою вартістю реалізації. Оцінка нерухомості за чистою вартістю реалізації здійснюється відповідно до п. 10-11 розділу ІІ П(С)БО 27. Якщо в даному випадку балансова вартість менше за ціну продажу, цю нерухомість слід обліковувати за балансовою вартістю.

Загалом, в даному випадку в бухобліку здійснюються такі записи:

1) Дт 371 Кт 311 – перерахування гарантійного внеску на адресу біржі (якщо в цій сумі є ПДВ, то проведення на суму з ПДВ);

2) Дт 371 Кт 311 – оплата послуг біржі (сума з ПДВ – за наявності ПДВ);

3) Дт 371 Кт 311 – перерахування основної суми продавцю нерухомості за вирахуванням суми гарантійного внеску (сума з ПДВ – за наявності ПДВ);

4) Дт 286 Кт 631 – зарахування нерухомості на баланс, якщо вона придбана виключно з метою продажу (відображається повна вартість нерухомості згідно договору купівлі-продажу, за наявності ПДВ він включається до балансової вартості);

5) Дт 631 Кт 371 – зарахування сплаченого гарантійного внеску та решти сплаченої суми постачальнику в рахунок придбаної нерухомості – сума проведень 1 та 3. Сума сплаченого гарантійного внеску та решти сплаченої суми продавцю повинна дорівнювати договірній вартості нерухомості, за умови її повної оплати – тобто рахунок 631 закривається.

6) Дт 286 Кт 371 – списання вартості послуг біржі, яка включається до балансової вартості нерухомості.

Продаж нерухомості на умовах передплати:

  • Дт 311 Кт 681 – перша подія: оплата нерухомості, отримання авансу;
  • Дт 361 Кт 712 – друга подія: передання нерухомості покупцю, визнання доходу від продажу;
  • Дт 681 Кт 361 – зарахування авансу в рахунок переданої нерухомості;
  • Дт 943 Кт 286 – списання балансової вартості нерухомості.

Продаж нерухомості на умовах післяплати:

  • Дт 361 Кт 712 – перша подія: передання нерухомості покупцю, визнання доходу від продажу;
  • Дт 943 Кт 286 – списання балансової вартості нерухомості;
  • Дт 311 Кт 361 – друга подія: оплата переданої нерухомості.

В обох випадках різниця між оборотами по рахунках 712 та 943 складає фінансовий результат від операції з продажу нерухомості. Коригування фінрезультату для цілей оподаткування податком на прибуток для даної ситуації не передбачено.

Оскільки підприємство є платником податків на загальних підставах та не є платником ПДВ, при продажу нерухомості слід звернути увагу на норми про обов’язкову реєстрацію платником ПДВ відповідно до ст. 181 ПКУ. Якщо після здійснення цієї операції  підприємство досягне обсягу операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню ПДВ за ставками 20%, 7%, 0%, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, розміру 1 млн грн протягом останніх 12 календарних місяців, такому підприємству потрібно буде реєструватися платником ПДВ у порядку, передбаченому ст. 183 ПКУ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.202527
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202546
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025171
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202580
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202539