• Посилання скопійовано

Переведення заборгованості за договором лізингу

Підприємство на 3-й групі єдиного податку (без ПДВ) планує взяти обладнання в лізинг. Які нюанси бухобліку такого обладнання? Які умови розрахунку за платежами лізінгу не підприємством, а його засновником?

Облік операцій з фінансового лізингу ведеться відповідно до вимог П(С)БО14. Відповідно до п. 4 П(С)БО 14 фінансова оренда - оренда, що передбачає передачу орендарю всіх ризиків та вигод, пов'язаних з правом користування та володіння активом.

Оренда вважається фінансовою за наявності хоча б однієї з наведених нижче ознак:

1) орендар набуває права власності на орендований актив після закінчення строку оренди;

2) орендар має можливість та намір придбати об'єкт оренди за ціною, нижчою за його справедливу вартість на дату придбання;

3) строк оренди становить більшу частину строку корисного використання (експлуатації) об'єкта оренди – як правило, цей строк більше одного року;

4) теперішня вартість мінімальних орендних платежів з початку строку оренди дорівнює або перевищує справедливу вартість об'єкта оренди;

5) орендований актив має особливий характер, що дає змогу лише орендареві використовувати його без витрат на його модернізацію, модифікацію, дообладнання;

6) орендар може подовжити оренду активу за плату, значно нижчу за ринкову орендну плату;

7) оренда може бути припинена орендарем, який відшкодовує орендодавцю його втрати від припинення оренди;

8) доходи або втрати від змін справедливої вартості об'єкта оренди на кінець терміну оренди належать орендарю.

Відповідно до п. 5 П(С)БО 14 орендар відображає об’єкт оренди в обліку як актив і одночасно як зобов’язання за найменшою на початок строку оренди оцінкою: справедливою вартістю активу або теперішньою сумою мінімальних орендних платежів. Тобто орендар зараховує об’єкт фінлізингу на баланс (зокрема, на рахунки обліку основних засобів та інших необоротних активів – 10, 11) та амортизує його. Зобов'язання з довгострокової фінансової оренди орендар відображає на кредиті субрахунку 531 "Зобов’язання з фінансової оренди". 

Амортизацію об’єкта фінансової оренди нараховують протягом періоду очікуваного використання активу (п. 7 П(С)БО 14). Нарахована амортизація відображається за кредитом рахунку 13 та дебетом рахунків обліку витрат – 23, 91, 92, 93, 94 – в залежності від того, у якій сфері буде використоуватись об'єкт лізингу.

Періодом очікуваного використання об’єкта фінансової оренди є строк корисного використання (якщо угода передбачає перехід права власності на актив до орендаря) або коротший з двох періодів – строк оренди або строк корисного використання об’єкта фінансової оренди (якщо після закінчення строку оренди переходу права власності на об’єкт фінансової оренди не передбачено).

Різниця між сумою мінімальних орендних платежів та вартістю об’єкта оренди, за якою його було відображено в бухобліку орендаря на початку строку оренди, є фінансовими витратами орендаря, які відображаються на субрахунку 952 "Інші фінансові витрати".

Витрати, понесені орендарем на поліпшення об’єкта фінансової оренди, відображають як капітальні інвестиції – на дебеті рахунку 15 в кореспонденції з кредитом рахунків 20, 22, 23, 63, 65, 66.

Якщо передбачається погашення лізингових платежів не підприємством-лізингоодержувачем, а його засновником, то перед цим потрібно укласти договір переведення боргу між підприємством – боржником та засновником – новим боржником. Як визначено ст. 520 ЦКУ, переведення боргу – це заміна боржника в зобов'язанні: первісний боржник вибуває з існуючого зобов'язання і передає свій борг іншій особі, тобто новому боржникові. Переведення боргу є можливим як стосовно грошових зобов'язань, так і стосовно інших боргових зобов'язань. Заміна боржника в зобов'язанні допускається лише за згодою кредитора (ст. 520 ЦКУ), яка має бути виражена в письмовій формі. В даному випадку таку згоду має надати лізингодавець.

На практиці без участі лизингодавця перевести борг буде неможливо – адже потрібно буде укласти відповідний договір між новим боржником та лізингодавцем. Можна перевести як весь обсяг прав та обов'язків за договором лізингу, так і частину заборгованості, що вже фактично сформована на момент переведення боргу. 

Після укладання договору заміни кредитора в бухобліку підприємства слід буде перевести борг з субрахунку 531 на субрахунок 685 – замість зобов'язання перед лізингодавцем у підприємства виникне зобов'язання перед засновником – на суму переведеного боргу, на дату укладання договору. 

Приклад. Підприємство на єдиному податку (3 група без ПДВ) придбало обладнання вартістю 120000 грн на умовах фінансового лізингу, право власності на об'єкт лізингу переходить до орендаря після погашення повної вартості обладнання. Строк лізингу – 4 роки, щомісячне погашення вартості об'єкта лізингу (умовно) – 2500 грн (120000 грн/4 роки/12 місяців). Строк корисного використання обладнання  – також 4 роки, амортизація нараховується за прямолінійним методом у сумі 2500 грн щомісячно (120000 грн/4 роки/12 місяців = 2500 грн/міс). Після закінчення першого місяця дії договору лізингу прийнято рішення про переведення боргу на засновника та передання йому обладнання у власність. Бухоблік цих операцій показано в таблиці.

Таблиця

Бухгалтерський облік операцій з фінансового лізингу та переведення боргу

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дебет

Кредит

1.

Отримано обладнання як об’єкт фінансового лізингу

152

531

120000,00

2.

Введено обладнання в експлуатацію

951

684

120000,00

3.

Нараховано витрати на сплату відсотків за лизинг (сума умовна)

951

684

4500,00

4.

Нараховано витрати на сплату інших лізингових платежів (сума умовна)

952

684

890,00

5.

Введено обладнання в експлуатацію

104

152

120000,00

6.

Нараховано амортизацію за перший місяць використання обладнання

91

131

2500,00

7.

Сплачено перший платіж в частині вартості обладнання

531

311

2500,00

8.

Переведено борг (залишок заборгованості за предмет лізингу) на засновника: 120000 – 2500 = 117500 грн

531

685

117500,00

9.

Погашено заборгованість перед засновником за переведенням боргу

685

311

117500,00

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.20245
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202456
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202449