• Посилання скопійовано

Програма "Доступні ліки": як вести облік?

Аптека безкоштовно відпускає ліки покупцям, одночасно складаючи реєстр їх кількості і вартості. Реєстр здається розпоряднику місцевого бюджету, який повертає кошти, вказані в реєстрі. Як вести облік цих операцій?

1 квітня 2017 року стартувала Урядова програма "Доступні ліки". Пацієнти тепер можуть отримати ліки від серцево-судинних захворювань, діабету ІІ типу та бронхіальної астми безкоштовно або з незначною доплатою.

Аптеки на добровільних умовах укладають договір з розпорядником коштів (місцевими органами влади) для участі у програмі "Доступні ліки". Аптечний заклад, який уклав договір про відшкодування вартості лікарських засобів з місцевим органом влади – є учасником програми. Аптечним закладам (учасникам програми) здійснюється відшкодування коштів за відпущені препарати на підставі поданих аптеками звітів про відпущені лікарські засоби (які подаються 2 рази на місяць).

За програмою "Доступні ліки" аптека (СГ) здійснює безкоштовний відпуск ліків або відпуск з частковою оплатою покупцем. Компенсацію коштів, які не сплачені покупцями,  аптека отримує з бюджету. Спочатку аптека здійснює безкоштовний (або з частковою оплатою) відпуск лікарських засобів, виписаних на рецептурних бланках. Далі аптека подає  розпоряднику бюджетних коштів реєстр відпущених лікарських засобів. Розпорядник відшкодовує кошти, пов’язані з відпуском лікарських засобів, виданих за цими рецептами, за рахунок коштів місцевого бюджету та медичної субвенції. Розрахунки за такі ліки здійснюються на підставі ст. 49 Бюджетного кодексу України.  

 

Застосування РРО

Якщо ліки видаються покупцю безкоштовно, то така операція не підпадає під визначення розрахункової операції,  яке наведено у ст. 2 Закону про РРО, оскільки від покупця не приймаються ані готівкові кошти, ані платіжні картки. Але незважаючи на це, видачу безкоштовних ліків слід проводити через РРО, тому що законодавством не передбачений окремий порядок проведення таких операцій. Для цього в РРО потрібно буде запрограмувати окремий вид оплати, наприклад, "Безоплатно" або застосувати іншу назву на розсуд СГ. Чек РРО на таку операцію буде виглядати як звичайний чек, за винятком суми грошових коштів, яка буде дорівнювати нулю.

Податківці у підкатегорії 109.02  ресурсу "ЗІР" ("Чи необхідно проводити розрахунки через РРО у разі якщо покупець товарів (послуг) розрахувався за відомостями, талонами або безкоштовними рецептами?") зазначають, що при здійсненні розрахунків з використанням безкоштовних рецептів розрахункові операції проводяться через РРО з використанням режиму попереднього програмування найменування, цін товарів (послуг) та обліку їх кількості з позначенням форми оплати, а саме за безкоштовними рецептами – "безоплатно".

 

Оподаткування ПДВ

Згідно зі ст. 49 Бюджетного кодексу розпорядник бюджетних коштів після отримання товарів, робіт і послуг відповідно до умов взятого бюджетного зобов'язання приймає рішення про їх оплату та надає доручення на здійснення платежу органу Казначейства. З цієї норми можна зробити висновок, що платником є місцевий бюджет, і постачання ліків здійснюється з оплатою за рахунок бюджетних коштів. За умовами запитання відшкодування вартості ліків з бюджету здійснюється за їх продажною вартістю, тож фактично бюджет є покупцем таких ліків. 

Згідно з п. 187.7 ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на банківський рахунок платника податку або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом. Тож в даному випадку податкові зобов’язання виникають на дату отримання бюджетних коштів на рахунок.  

На дату виникнення податкових зобов’язань слід скласти податкову накладну. Оскільки бюджет не може бути платником ПДВ, то й податкова накладна не видається отримувачу.

У верхній лівій частині такої накладної у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" робиться помітка "X" та зазначається тип причини 02 - складена на постачання неплатнику податку (п. 8 Порядку № 1307). Згідно з п. 12 Порядку №1307 у разі постачання товарів/послуг отримувачу (покупцю), який незареєстрований як платник податку у графі "Отримувач (покупець)" зазначається "Неплатник", а у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "100000000000".

Також у такій податковій накладній в загальному порядку вказується вся номенклатура ліків, які були продані за рахунок бюджету, їх кількість, ціна та вартість – в частині, що відповідає отриманій сумі коштів. Цю інформацію можна отримати із акта звірки, на підставі якого були перераховані кошти з бюджету.

Бухгалтерські проведення будуть такими, як і проведення за операціями з оптової торгівлі, але "покупцем" тут виступає бюджет.  Цілком логічно вести такі розрахунки на субрахунку 361 з аналітикою за найменуванням бюджету як контрагента. Втім, можна вести розрахунки і на субрахунку 377, якщо підприємству так буде зручніше. 

Бухоблік показаний у таблиці нижче, суми умовні.

Бухоблік надання ліків безкоштовно з подальшою компенсацією з бюджета

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухоблік

Сума, грн

Дебет

Кредит

1.

Надання ліків покупцям безкоштовно, віднесення їх вартості на розрахунки з бюджетом

361 (377*)

702

1200,00

2.

Отримано від бюджету компенсацію вартості ліків

311

361

1200,00

3.

Нарахування податкових зобов’язань з ПДВ на дату надходження коштів з бюджету

702

641/ПДВ

200,00

* на нашу думку, можна використовувати субрахунки 361 або 377 – на вибір

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    Сьогодні 12:068
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    Сьогодні 10:193
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202413
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202423
  • Виконання інженерних робіт: що в бухобліку?
    Підприємство виконує інженерні роботи, результатом яких є технічна документація. Роботи можуть виконуватися протягом 6 – 9 місяців і будуть передані замовнику в кінці періоду виконання. Витрати виробничої собівартості відображаються на рахунку 23. За роботами отримуються аванси. Чи потрібно на дату балансу визнавати доходи, навіть якщо роботи не передані замовнику?
    22.04.202436