• Посилання скопійовано

Бухгалтерський облік тимчасових споруд на будівництві

Як правильно обліковувати тимчасові споруди при будівництві, якщо на них списано будматеріали замовника та вони включені в акти виконаних робіт підрядника?

Специфічною рисою організації будівництва є створення, переміщення, ремонт та ліквідація тимчасових допоміжних об’єктів (підсобних приміщень, складів, майстерень, настилів, містків, драбин тощо).

До тимчасових будівель і споруд належать виробничі, складські, допоміжні, побутові і громадські будівлі і споруди, необхідні для виконання будівельно-монтажних робіт (БМР) і обслуговування робітників будівництва. Такі об’єкти спеціально будуються (створюються) на період будівництва. Після завершення будівельно-монтажних робіт тимчасові об’єкти підлягають або списанню з обліку як інвентарний об’єкт (що супроводжується його ліквідацією з виконанням робіт з демонтажу, розбирання та подальшим оприбуткуванням цінностей, що можуть бути використані на підприємстві),  або переміщенню до нового будівельного майданчика для використання за призначенням.

Титул у будівництві – це стисла характеристика будови (об’єкта), яка містить розкриття основних її показників: назву, джерела фінансування, технічні показники тощо; як правило, зазначається на одному аркуші. Титули будов входять до так званих титульних списків - поіменних переліків об’єктів, що будуються (реконструюються).

Титулодержатель (забудовник) - юридична особа, яка освоює капітальні вкладення, виділені на будівництво, здійснює його підрядним або господарським способом; найменування організації титулодержателя передбачено у титулі будови. Перелік титульних тимчасових об’єктів передбачений у титулі будови. До нетитульних належать об’єкти, не передбачені у титулі будови.

Тимчасові споруди, про які йде мова у запитанні, відносяться до нетитульних, вони включені в акти виконаних робіт підрядника та витрати на їх створення фінансуються замовником.

Бухгалтерський облік нетитульних споруд більш актуальний для підрядних організацій, якщо забудовник (замовник) будівництва отримує готовий об'єкт певної вартості і не вимагає отримання у власність тимчасових нетитульних споруд, що використовувалися в процесі будівництва. Крім того, такі споруди тому і називаються тимчасовими, що можуть бути використані або повністю зношені в процесі будівництва.

Щодо обліку витрат, пов'язаних з експлуатацією тимчасових (нетитульних) споруд, то витрати зі спорудження, складання, розбирання, амортизації, поточного ремонту і переміщення нетитульних тимчасових будівель і споруд враховуються в загальновиробничих витратах. Витрати на створення тимчасових (нетитульних) споруд підрядником в процесі виконання робіт за будівельним контрактом, зокрема приоб'єктних контор і комор виконробів, складських приміщень, навісів і т. п., відображаються відповідно до П(С)БО 18 «Будівельні контракти».

Згідно з п. 3.3 підр. 3 розділу IV Методичних рекомендацій з формування собівартості будівельно-монтажних робіт витрати, пов'язані зі спорудженням, ремонтом, розбором тимчасових нетитульних споруд, призначених для конкретного об'єкта будівництва (приоб'єктні контори і комори виконробів і майстрів; санітарно-побутові приміщення; складські приміщення, навіси і т. п.); тимчасові розводки від магістральної і розвідний мережі електроенергії, води, пари, газу і повітря в межах робочої зони конкретного об'єкта будівництва; витрати, пов'язані з адаптацією будівель, що споруджуються чи існують на будівельних майданчиках, замість будівництва нетитульних тимчасових будівель і споруд на конкретному об'єкті будівництва відносяться до інших прямих витрат на будівництво.

Витрати на спорудження та розбір тимчасових (титульних і нетитульних) будівель і споруд враховуються в порядку, встановленому для обліку виконаних будівельно-монтажних робіт, і включаються до собівартості будівельно-монтажних робіт за відповідними статтями калькуляції та елементами витрат.

Зазначені витрати враховуються на окремому субрахунку рахунку 23 «Виробництво» і вже з нього списуються в дебет рахунку 90 «Собівартість реалізації» для організацій, які застосовують 9-й клас рахунків, і в дебет рахунку 80 «Матеріальні витрати» (субрахунок 809 «Інші матеріальні витрати ») для організацій, які застосовують 8-й клас рахунків.

Але оскільки тимчасові споруди будувалися за рахунок матеріалів замовника, то тут, на нашу думку, слід діяти за аналогією до операцій із давальницькою сировиною. Тобто:

  • отримані від замовника матеріали відображаються виконавцем за балансом (вони йому не належать, а отже, не є його активами);
  • після закінчення будівельних робіт (або на проміжних стадіях будівництва, якщо це передбачено договором) виконавець звітує про долю таких отриманих матеріалів – напрямок їх використання та про стан тимчасових споруд на дату закінчення робіт за таким договором;
  • якщо тимчасові споруди вже повністю зношені і немає економічної вигоди в їх передачі або розбиранні, це зазначається у такому звіті. В такому випадку їх вартість (що складається з вартості матеріалів та витрат, пов’язаних із їх спорудженням та експлуатацією) увійде до загальної вартості будівництва, але в первинних документах слід окремо зазначити кількість та вартість таких використаних матеріалів замовника;
  • якщо тимчасові споруди можна передати замовнику або розібрати та в результаті отримати матеріали, які можна використовувати у господарській діяльності, долю таких тимчасових споруд має вирішити замовник.  В звичайному випадку такі активи повертаються замовнику;
  • якщо вони залишаться за рішенням замовника у виконавця, то такі активи виконавцю слід буде оприбуткувати як безоплатно отримані (за справедливою вартістю та визнати дохід від їх отримання, за матеріалами одразу, а за тимчасовими спорудами - відповідно до зазначених вище Методрекомендацій).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Нюанси обліку використання електромобілів на підприємстві
    Підприємство придбало електромобілі та електромобілі-гібриди. Як списувати пальне та електрозаправки? Яким чином відбувається контроль витрат пального та електрики?
    08.08.2025153
  • ОВДП за МСФЗ: податкові різниці у великодохідника
    Чи повинен великодохідник, що веде облік ОВДП (облігації внутрішньої державної позики) за справедливою вартістю через інший сукупний дохід (МСФЗ), коригувати фінрезультат на суми дооцінок/уцінок та результату від продажу/погашення цих паперів? Чи оподатковуються купонний дохід та курсові різниці за даними бухобліку без коригувань?
    08.08.202510
  • Облік безоплатно отриманого імпортного товару
    Підприємство-платник ПДВ імпортує товар, отриманий безоплатно (за нульовою вартістю). Під час розмитнення сплачено мито, транспортні послуги та імпортний ПДВ. Як коректно визначити первісну вартість такого товару для оприбуткування та відобразити цю операцію в бухобліку?
    07.08.202536
  • Модернізація ОЗ: чи переглядати строк експлуатації для всієї групи?
    Якщо залишкова вартість основного засобу дорівнює нулю, то якщо зроблена модернізація цього основного засобу з тим, що змінюється (у бік збільшення) вартість яка підлягає амортизації та одночасно з цим збільшено термін корисного використання цього основного засобу. Якщо так зробити, то чи треба переглядати терміни корисного використання всіх основних засобів, які входять у групу в якій обліковується модернізований основний засіб.
    06.08.2025602
  • Облік електроенергії для власних потреб, виробленої власною сонячною електростанцією
    Підприємство встановило дахову сонячну електростанцію, облікувавши у складі ОЗ групи 4, що вироблятиме електроенергію виключно для власних потреб – виробничих, адміністративних та загальновиробничих? Як відображати в бухобліку виробництво електроенергії? Якими первинними документами фіксувати ці операції?
    05.08.2025629