• Посилання скопійовано

Утилізація списаного основного засобу

Як документально оформити списання комп’ютерної техніки (монітора, процесора, ЮПС) при 100% зносі (моральне і фізичне зношення) та який порядок утилізації комп’ютерної техніки?

Документальне оформлення

Відповідно до п. 41 Методрекомендацій №561 чи підлягає об’єкт основного засобу ліквідації, визначає постійно діюча комісія на підприємстві. До функцій комісії входять:

- безпосередній огляд об’єкта, що підлягає списанню;

- установлення причини невідповідності критеріям активу;

- виявлення осіб, з вини яких відбулося передчасне вибуття основних засобів з експлуатації, унесення пропозицій щодо їх відповідальності;

- визначення стану об’єкта та можливості використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, які можуть бути отримані під час демонтажу, розбирання (ліквідації) основних засобів, установлення їх кількості та вартості;

- оформлення актів на списання основних засобів.

Відповідно до п. 1 наказу №352, для оформлення вибуття основних засобів у разі їх списання застосовується Акт на списання основних засобів за формою №ОЗ-3.

В актах на списання наводяться дані, що характеризують об'єкти основних засобів: рік виготовлення або будівництва об'єкта, дата його надходження на підприємство і початок експлуатації, первісна (переоцінена) вартість об'єкта, сума нарахованого зносу, передбачений і фактичний строк корисного використання, проведені ремонти, причини вибуття тощо (п. 42 Методрекомендацій №561).

До документів, якими оформлені акти списання основних засобів, додають регістри аналітичного обліку вибулих основних засобів (п. 34 П(С)БО 7 «Основні засоби»). На підставі зазначених форм роблять відповідні позначки про вибуття в Інвентарній картці обліку основних засобів (форма № ОЗ-6) і в Картці обліку руху основних засобів (форма № ОЗ-8).

 

Утилізація

Основні засоби після списання (ліквідації) підлягають обов’язковій утилізації, якщо вони містять відходи, дорогоцінні метали й каміння; речовини, які з часом стають отруйними.

1) Відходи, дорогоцінні метали й каміння. Про всі складові техніки також можна дізнатися з технічної документації (паспортах, формулярах, керівництві з експлуатації, довідниках тощо).

У разі відсутності таких даних (основні засоби іноземного виробництва, застаріле обладнання вітчизняного виробництва тощо) вміст дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння визначається за інформацією розробників, виготовлювачів або комісії суб'єкта на підставі аналогів і розрахунків (п. 7.3 Методрекомендацій № 780).

Брухт і відходи із вмістом дорогоцінних металів мають бути передані до переробних підприємств (п. 5.4 Методрекомендацій № 780):

- або на підставі договорів купівлі-продажу (реалізації);

- або на умовах давальницької сировини для виконання послуги переробки, укладених у письмовій формі.

Окрім благородних і кольорових металів, техніка містить у різних пропорціях свинець, ртуть, кадмій, нікель, цинк. Потрапляючи на звалище, із плином часу і під впливом атмосфери ці речовини стають отруйними та наносять шкоду людям і навколишньому середовищу.

2) Речовини, які з часом стають отруйними. Техніка також може містить у різних пропорціях свинець, ртуть, кадмій, нікель, цинк, які із плином часу стають отруйними та наносять шкоду навколишньому середовищу.

Про наявність таких речовин у техніці також має зазначено у технічній документації.

Через наявність отруйних речовин списані комп’ютери та техніка цілком підпадають під визначення відходів, наведене у ст. 1 Закону України «Про відходи» від 05.03.1998 р. №187/98-ВР. Це будь-які речовини, матеріали та предмети, що утворилися в процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості й не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення й від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.

Відповідно до ст. 17 цього Закону підприємства мають, зокрема:

- здійснювати організаційні, науково-технічні й технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам й організаціям, що займаються збиранням, обробленням й утилізацією відходів, а також забезпечувати за власний рахунок екологічно обґрунтоване видалення тих відходів, що не підлягають утилізації;

- не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах.

Таким чином, підприємство не має права не лише просто викинути на сміття списану техніку, а й навіть зберігати її в непридатних місцях. Списані основні засоби, які містять відходи, дорогоцінні метали й каміння; речовини, які з часом стають отруйними слід:

  • або передати до підприємств, установ та організацій, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, тобто до спецпідприємств, що мають ліцензію на це*;
  • або ж продати за мінімальну плату чи безоплатно передати іншим підприємствам/фізичним особам.

Якщо ж підприємство все-таки вирішить утилізовувати техніку, то для документального підтвердження утилізації йому знадобляться договір зі спецпідприємством про утилізацію списаних основних засобів або договір на виконання послуг переробки із давальницької сировини, акт приймання-передачі такої техніки, акт виконаних робіт.

 ________________________

* Згідно з п. 1.3 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності зі збирання, заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини (згідно з переліками, що визначаються Кабінетом Міністрів України), затверджених наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 04.11.2011 р. № 431 збирання та заготівля відходів як вторинної сировини ― діяльність, пов'язана зі збиранням, купівлею, прийманням, зберіганням, обробленням (переробленням), перевезенням, реалізацією та постачанням таких відходів переробним підприємствам на утилізацію, а також надання послуг у цій сфері.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442