ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Бухгалтерський облік операції із продажу інвалюти

Надійшла валютна виручка на транзитний рахунок. Наступного дня 65% валюти продано без заявки підприємства, а решта 35% - зараховано на валютний рахунок підприємства, з якого на наступний день по заявці підприємства валюта була продана. Як відобразити ці операції в бухгалтерському та податковому обліку?

Цій консультації більше 3-х років. Українське законодавство складне і мінливе, тож на даний момент редакція не гарантує її 100% актуальність. У разі сумнівів скористайтесь пошуком, щоб читати свіжіші статті і консультації, або зверніться за допомогою до нашого ШІ-консультанта.

Продаж інвалюти передбачає, що банк за дорученням клієнта (чи без доручення у випадку обов’язкового продажу валюти) продає на міжбанківському валютному ринку іноземну валюту, а виручену від продажу суму гривень зараховує на поточний гривневий рахунок клієнта.

У разі продажу інвалюти в обліку може виникати:

  • дохід/витрати від продажу валюти -  це різниця між ціною продажу валюти, визначеною за  курсом МВРУ, та балансовою вартістю, визначеною за курсом НБУ. Дохід обліковується на субрахунку 711 «Дохід від купівлі-продажу іноземної валюти», витрати — на субрахунку 942 «Витрати на купівлю-продаж іноземної валюти»;
  • та позитивні/негативні курсові різниці -  це різниця між оцінками однакової кількості одиниць іноземної валюти при різних валютних курсах НБУ. Позитивна курсова різниця (дохід) обліковується на субрахунку 714 «Дохід від операційної курсової різниці» або Кт 744 «Дохід від неопераційної курсової різниці». Від’ємна (витрати) — на субрахунку 945 «Втрати від операційної курсової різниці» чи Дт 974 «Втрати від неопераційних курсових різниць».

Обов’язковий продаж інвалютної виручки врегульовано постановою НБУ від 28.07.2016 р. №361 (діє з 29.07.2016 р. до 14.09.2016 р.). Таким чином, нині обов’язковому продажу підлягають 65% інвалютних надходжень. Решта надходжень в іноземній валюті (35%) зараховується на поточний валютний рахунок та залишається в розпорядженні резидентів та нерезидентів і використовується ними відповідно до правил валютного регулювання.

Вимога щодо обов’язкового продажу поширюється на надходження в інвалюті групи 1 Класифікатора іноземних валют та банківських металів, затвердженого постановою Правління НБУ від 04.02.1998 р. №34, і в російських рублях.

Отриману інвалюту, котра підлягає обов’язковому продажу, уповноважений банк зобов’язаний попередньо зарахувати на окремий аналітичний рахунок балансовогу рахунку 2603 «Розподільчі рахунки суб’єктів господарювання» (розподільчий рахунок).

Обов’язковий продаж інвалюти вповноважений банк повинен буде здійснити без доручення клієнта й винятково наступного робочого дня після дня зарахування таких надходжень на розподільчий рахунок (п.2 Постанови №342).

На поточні рахунки в іноземній валюті зараховуються кошти, зокрема, перераховані з-за кордону нерезидентами за зовнішньоекономічними контрактами (договорами, угодами) через розподільчі рахунки (пп. 5.3 Інструкції №492).

Рахунок 2603 призначений для обліку коштів, які підлягають розподілу або додатковому попередньому контролю, у тому числі сум коштів в іноземній валюті, що підлягають обов’язковому продажу (План рахунків бухгалтерського обліку банків України, затвердженій постановою НБУ від 17.06.2004 р. №280).

Відповідно до внесених змін до Інструкції №291 Мінфін затвердив новий субрахунок 316 «Спеціальні рахунки в іноземній валюті». Він призначений для обліку коштів в іноземній валюті, що підлягають розподілу або додатковому попередньому контролю, у тому числі сум коштів в іноземній валюті, що підлягають обов'язковому продажу відповідно до законодавства.

Таким чином, кошти, які надходять на розподільчій рахунок, мають відображатися за Дт 316. А відтак  підприємства змушені враховувати у складі власних активів таку виручку за датою її надходження на розподільчий рахунок та на поточний валютний рахунок, визначаючи дохід/витрати від продажу валюти та курсові різниці.

Приклад

25.07.2016 р. ТОВ «Мрія» отримало аванс від нерезидента за товари на розподільчий рахунок — 1000 євро. Курс НБУ — 27.568 грн/євро.

26.07.2016 р. банк продав 65% такої інвалютної виручки (650 євро). Курс на 26.07.2016 р.: МВРУ — 27,694 грн/євро, НБУ — 27.668 грн/євро. Решта 35% перераховано на валютний рахунок підприємства.

27.07.2016 р. підприємство продало з валютного рахунку 200 євро. Курс МВРУ — 27,734 грн/євро, НБУ — 27.687 грн/євро. Комісія банку становить 50 грн.

Таблиця 1

Облік продажу інвалюти

№з/п

Дата

Зміст господарської операції

Дт

Кт

Сума

1

25.07.2016

Отримано аванс за товари від нерезидента:

1000 євро × 27.568 грн/євро

316

 681

1000 євро
27 568,00 грн

2

26.07.2016

Частина іноземної валюти, яка не підлягає обов’язковому продажу, зараховано на поточний валютний рахунок

350 євро × 27.668 грн/євро

312

316

350 євро
9683,80грн

3

Відображено частину виручки, яка підлягає обов’язковому продажу

650 євро × 27.668 грн/євро

334

316

650 євро
17984,20 грн

4

Надійшла гривня від обов’язкового продажу іноземної валюти

311

334

650 євро
17984,20 грн

5

Визначаємо дохід від обовязкового продажу валюти

650 євро × (27,694 грн/євро (МВРУ)- 27.668 грн/євро (НБУ))

311

711

16,90

6

Визначаємо курсові різниці (у зв’язку зі зміною курсів НБУ), що виникли на розподільчому рахунку

1000 євро × (27,668 грн/євро - 27.568 грн/євро)

316

714

100,00

7

27.07.2016

Відображено частину виручки, яка підлягає  продажу за дорученням клієнта

200 євро × 27.687 грн/євро (НБУ)

334

312

200 євро
5537,40 грн

 

8

Надійшла гривня від продажу іноземної валюти

311

334

200 євро
5537,40 грн

 

9

Визначаємо дохід від продажу валюти

200 євро × (27,734 грн/євро (МВРУ) - 27.687 грн/євро (НБУ))

311

711

9,40

10

Визначаємо курсові різниці

200 євро × (27.687 грн/євро - 27.668 грн/євро) *

312

714

3,80

11

Списуємо витрати у сумі комісії банку

92

311

50,00


* Згідно із п. 8 П(С)БО 21 підприємство має право (але не зобов’язано) перерахувати за новим курсом НБУ не тільки суму валюти, яка задіяна в господарській операції, а і залишок невикористаної валюти за її монетарною статтею балансу (якщо це передбачено обліковою політикою підприємства). Але в цьому прикладі таку ситуацію ми не розглядаємо. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Електронні сертифікати у 2026 році: бухгалтерський облік та ПДВ (аудіоверсія)
    Підприємство продає електронні сертифікати. Юрособа придбаває сертифікати, наприклад номіналом 1 000 грн, для подальшого продажу кінцевим споживачам, які використовують їх для оплати товарів у підприємства-емітента. Якими бухгалтерськими проведеннями відображати продаж сертифіката юрособі та його подальше погашення кінцевим споживачем? Чи допускається часткове використання номіналу сертифіката?
    06.10.2026318
  • Економічна пов'язаність у контрольованих операціях у 2026 році: наказ №312 змінив лише форму звіту (аудіоверсія)
    Чи вважається імпорт товару з Німеччини (понад 10 млн грн при загальному доході понад 150 млн грн) контрольованою операцією через критерій економічної пов'язаності (наказ Мінфіну №312), якщо контрагент відсутній у низькоподаткових переліках КМУ №1045 та №480, і які обліково-податкові наслідки це має?
    05.10.202633
  • Повернення 1200 грн лікарняних ПФУ у 2026 році: проводки та алгоритм коригування податків (аудіоверсія)
    Підприємство завищило лікарняні за рахунок ПФУ. Працівник повернув 1200 грн на рахунок підприємства, кошти перераховано до ПФУ, подано коригуючу заяву-розрахунок. Чи правильні запропоновані проведення Дт 313 - Кт 663 сторно 1200 грн і Дт 378 - Кт 313 на 1200 грн? Якими проводками відобразити повернення коштів, їх перерахування до ПФУ та коригування ПДФО, військового збору і ЄСВ?
    02.10.2026475
  • Облік комплектації товарів у 2026 році через рахунок 231 (аудіоверсія)
    Підприємство-замовник передає підряднику комплектуючі за актом приймання-передачі для комплектації готових товарів (наборів). Після виконання робіт підрядник повертає готові набори за актом приймання-передачі готових виробів. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити передачу комплектуючих, послуги підрядника та оприбуткування готових наборів? Чи доцільно використовувати субрахунок 231?
    01.10.202646
  • Заміна шин автонавантажувача у 2026 році: облік нових і демонтованих шин та ПДВ (аудіоверсія)
    ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, придбало автонавантажувач. Його шини зносилися: підприємство придбало нові, а старі демонтувало. Чи вважається заміна шин ремонтом? Як облікувати нові та демонтовані шини і чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
    30.09.202664