• Посилання скопійовано

Операції фінлізингу в лізингоодержувача: бухоблік

Який бухоблік операції фінлізингу в лізингоодержувача?

Лізингоодержувач відображає в обліку (пункти 5, 6 П(С)БО 14):

1) одержаний у фінансову оренду об'єкт одночасно як придбаний актив та зобов'язання за найменшою на початок строку оренди оцінкою: справедливою вартістю активу або теперішньою вартістю суми мінімальних орендних платежів. Справедлива вартість активу визначається у договорі фіноренди. Визначення терміна «мінімальні орендні платежі» наводиться у П(С)БО 14.

Якщо в угоді про фінансову оренду не зазначено орендну ставку відсотка, то для визначення теперішньої вартості суми мінімальних орендних платежів та розподілу фінансових витрат орендар застосовує ставку відсотка на можливі позики орендаря. Розрахунок теперішньої вартості суми мінімальних орендних платежів наводиться у прикладі 2 додатка 1 до П(С)БО 14;

2) різниця між сумою мінімальних орендних платежів та вартістю об'єкта фінансової оренди, за якою він був відображений у бухобліку орендаря на початку строку фінансової оренди, є фінансовими витратами орендаря і відображається у бухобліку та звітності лише у сумі, що стосується звітного періоду. Розподіл фінансових витрат між звітними періодами протягом строку оренди здійснюється із застосуванням орендної ставки відсотка на залишок зобов'язань на початок звітного періоду.

Амортизацію об'єкта фінансової оренди орендар нараховує протягом періоду очікуваного використання активу. Таким строком є строк корисного використання (якщо угодою передбачено перехід права власності на актив до орендаря) або менший із двох періодів — строк оренди або строк корисного використання об'єкта фінансової оренди (якщо переходу права власності на об'єкт фінансової оренди після закінчення строку оренди не передбачено).

Приклад 1.

Предметом договору фінансової оренди є виробниче обладнання, вартість якого становить 168000,00 грн. з ПДВ. Розмір лізингових платежів (у складі відсотків та комісій) зазначено у договорі і становить 120000,00 грн. Датою нарахування лізингових платежів є останній день місяця. Термін, на який надається право користування об'єктом фіноренди, становить 5 років — 20 кварталів. Для виконання умов договору лізингодавець придбаває обладнання окремо.

Бухгалтерський та податковий облік див. у таблицях 1 та 2.

Таблиця 1

Облік у лізингодавця

 


з/п
Зміст господарської операції Бухгалтерський облік Сума, грн. Податковий облік
Д-т К-т Доходи Витрати
1. Перераховано продавцю передоплату за обладнання 371 311 120000,00
2. Відображено ПК з ПДВ 641/ПДВ 644 20000,00
3. Отримано обладнання 281 631 100000,00
644 631 20000,00
4. Зарахування заборгованостей 631 371 120000,00
5. Передано обладнання у фінлізинг 181 702 168000,00 140000
6. Нараховано ПЗ з ПДВ 702 641/ПДВ 28000,00
7. Списано собівартість обладнання 902 281 100000,00 100000
8. Нараховано частину компенсації вартості обладнання 168000,00 : 20 = 8400,00 377 181 8400,00
9. Нараховано лізинговий платіж без урахування частини компенсації вартості обладнання 377 733 6000,00 6000
10. Отримано лізинговий платіж (частину компенсації вартості обладнання, відсотки та комісію) 8400,00 + 6000,00 = 14400,00 311 377 14400,00

Таблиця 2

Облік у лізингоодержувача

 

 


з/п
Зміст господарської операції Бухгалтерський облік Сума, грн. Податковий облік
Д-т К-т Доходи Витрати
1. Отримано обладнання у фінансову оренду 152 531 140000,00
2. Нараховано ПК з ПДВ 641/ПДВ 531 28000,00
3. Введено обладнання в експлуатацію 104 152 140000,00
4. Списано заборгованість за обладнання 168000,00 : 20 = 8400,00 531 685 8400,00
5. Нараховано лізинговий платіж без урахування частини компенсації вартості обладнання 952 685 6000,00 6000
6. Сплачено лізинговий платіж (частину компенсації вартості обладнання, відсотки та комісію) 8400,00 + 6000,00 = 14400,00 685 311 14400,00

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Чи можна залишок рахунку 23 врахувати у складі собівартості продукції?
    Дохід сільгосппідприємства за минулий рік перевищив 40 млн грн, тому воно з цього року перейшло на квартальний податковий період. Станом на 31.03.2025 р. на рахунку 23 зібралися витрати, що стосуються урожаю поточного року, при отриманні якого планується реалізація готової продукції. Разом з цим, у I кварталі 2025 року отримано дохід від реалізації продукції, виробленої у минулому році. Чи можна залишок рахунку 23 відобразити у складі собівартості реалізованої продукції у I кварталі 2025 року?
    10.04.2025201
  • Коли визнавати дохід при наданні пакету послуг з річного обслуговування авто?
    ТОВ реалізує річний комплексний пакет послуг з обслуговування вантажного авто за фіксованою ціною. Клієнт сплачує наперед і має право протягом року необмежено користуватись зазначеними послугами (діагностика, монтаж/демонтаж, балансування тощо) без додаткової оплати. Як у даному випадку визнати дохід та оподаткувати?
    10.04.2025103
  • Коли можна списати арештоване майно?
    Під час проведення виконавчих дій проведено опис та арешт рухомого майна (автомобіль), належного ТОВ-боржнику. Як боржнику списати автомобіль? Чи виникає податкове зобов’язання з ПДВ?
    09.04.202532
  • Бухгалтерський облік зменшення статутного капіталу ТОВ
    ТОВ має статутний капітал 3 млн грн, з яких погашено 2359250 грн, а не погашено 640750 грн. Товариство прийняло рішення зменшити статутний капітал до 2 млн грн. Як правильно відобразити зменшення статутного капіталу в бухгобліку? Які бухгалтерські проведення необхідно здійснити для оформлення зменшення статутного капіталу з 3 млн грн до 2 млн грн?
    07.04.2025103
  • Бухоблік природного убутку при транспортуванні автотранспортом
    Підприємство отримує хімічну сировину в автоцистернах. При прийманні в більшості випадків наявна нестача (0,5%), в результаті залишку на поверхні, в трубах, та в результаті погрішностей в вагах. Чи можна дану нестачу рахувати нормативною якщо договором передбачено нестачі 1%? Як оприбуткувати ТМЦ? Що з ПДВ?
    04.04.202547