Лізингоодержувач відображає в обліку (пункти 5, 6 П(С)БО 14):
1) одержаний у фінансову оренду об'єкт одночасно як придбаний актив та зобов'язання за найменшою на початок строку оренди оцінкою: справедливою вартістю активу або теперішньою вартістю суми мінімальних орендних платежів. Справедлива вартість активу визначається у договорі фіноренди. Визначення терміна «мінімальні орендні платежі» наводиться у П(С)БО 14.
Якщо в угоді про фінансову оренду не зазначено орендну ставку відсотка, то для визначення теперішньої вартості суми мінімальних орендних платежів та розподілу фінансових витрат орендар застосовує ставку відсотка на можливі позики орендаря. Розрахунок теперішньої вартості суми мінімальних орендних платежів наводиться у прикладі 2 додатка 1 до П(С)БО 14;
2) різниця між сумою мінімальних орендних платежів та вартістю об'єкта фінансової оренди, за якою він був відображений у бухобліку орендаря на початку строку фінансової оренди, є фінансовими витратами орендаря і відображається у бухобліку та звітності лише у сумі, що стосується звітного періоду. Розподіл фінансових витрат між звітними періодами протягом строку оренди здійснюється із застосуванням орендної ставки відсотка на залишок зобов'язань на початок звітного періоду.
Амортизацію об'єкта фінансової оренди орендар нараховує протягом періоду очікуваного використання активу. Таким строком є строк корисного використання (якщо угодою передбачено перехід права власності на актив до орендаря) або менший із двох періодів — строк оренди або строк корисного використання об'єкта фінансової оренди (якщо переходу права власності на об'єкт фінансової оренди після закінчення строку оренди не передбачено).
Приклад 1.
Предметом договору фінансової оренди є виробниче обладнання, вартість якого становить 168000,00 грн. з ПДВ. Розмір лізингових платежів (у складі відсотків та комісій) зазначено у договорі і становить 120000,00 грн. Датою нарахування лізингових платежів є останній день місяця. Термін, на який надається право користування об'єктом фіноренди, становить 5 років — 20 кварталів. Для виконання умов договору лізингодавець придбаває обладнання окремо.
Бухгалтерський та податковий облік див. у таблицях 1 та 2.
Таблиця 1
Облік у лізингодавця
№ з/п |
Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | Податковий облік | ||
Д-т | К-т | Доходи | Витрати | |||
1. | Перераховано продавцю передоплату за обладнання | 371 | 311 | 120000,00 | — | — |
2. | Відображено ПК з ПДВ | 641/ПДВ | 644 | 20000,00 | — | — |
3. | Отримано обладнання | 281 | 631 | 100000,00 | — | — |
644 | 631 | 20000,00 | — | — | ||
4. | Зарахування заборгованостей | 631 | 371 | 120000,00 | — | — |
5. | Передано обладнання у фінлізинг | 181 | 702 | 168000,00 | 140000 | — |
6. | Нараховано ПЗ з ПДВ | 702 | 641/ПДВ | 28000,00 | — | — |
7. | Списано собівартість обладнання | 902 | 281 | 100000,00 | — | 100000 |
8. | Нараховано частину компенсації вартості обладнання 168000,00 : 20 = 8400,00 | 377 | 181 | 8400,00 | — | — |
9. | Нараховано лізинговий платіж без урахування частини компенсації вартості обладнання | 377 | 733 | 6000,00 | 6000 | — |
10. | Отримано лізинговий платіж (частину компенсації вартості обладнання, відсотки та комісію) 8400,00 + 6000,00 = 14400,00 | 311 | 377 | 14400,00 | — | — |
Таблиця 2
Облік у лізингоодержувача
№ з/п |
Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | Податковий облік | ||
Д-т | К-т | Доходи | Витрати | |||
1. | Отримано обладнання у фінансову оренду | 152 | 531 | 140000,00 | — | — |
2. | Нараховано ПК з ПДВ | 641/ПДВ | 531 | 28000,00 | — | — |
3. | Введено обладнання в експлуатацію | 104 | 152 | 140000,00 | — | — |
4. | Списано заборгованість за обладнання 168000,00 : 20 = 8400,00 | 531 | 685 | 8400,00 | — | — |
5. | Нараховано лізинговий платіж без урахування частини компенсації вартості обладнання | 952 | 685 | 6000,00 | — | 6000 |
6. | Сплачено лізинговий платіж (частину компенсації вартості обладнання, відсотки та комісію) 8400,00 + 6000,00 = 14400,00 | 685 | 311 | 14400,00 | — | — |
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити