Бухгалтерський облік орендованих основних засобів регламентується П(С)БО 14 «Оренда» і Методрекомендаціями №561. Нагадаємо: п. 8 П(С)БО 14 і п. 20 Методрекомендацій №561 говорять, що об'єкт операційної оренди відображається орендарем на позабалансовому рахунку обліку орендованих основних засобів за вартістю, зазначеною в угоді про оренду.
При відображенні витрат на ремонт у бухобліку керуємось висновком керівника про те, збільшаться очікувані вигоди від використання відремонтованих об'єктів ОЗ чи ні (п. 29 Методрекомендацій №561). Якщо очікувані економічні вигоди від використання відремонтованих ОЗ не збільшуються, то ремонтні витрати визнаються витратами звітного періоду. Тобто витрати відобразяться в дебеті витратних рахунків (91, 92, 93) залежно від використання ОЗ.
Відповідно до п. 8 П(С)БО 14 і п. 21 Методрекомендацій №561, витрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що спричинюють збільшення майбутніх економічних вигід, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.
Такі витрати орендар повинен акумулювати за дебетом рахунка 15 «Капітальні інвестиції» на окремих субрахунках, а після закінчення всіх робіт списувати з кредиту рахунка 15 у дебет рахунка 117 «Інші необоротні матеріальні активи». Оскільки очікується зростання економічної вигоди від використання поліпшеного об'єкта ОЗ, то вартість поліпшень (ремонту) орендованого майна в обліку орендаря капіталізується:
1) спочатку ремонтні витрати накопичуються на субрахунку 153 «Придбання (виготовлення) інших необоротних матеріальних активів», формуючи первісну вартість об'єкта ОЗ;
2) відтак списуються на субрахунок 117 «Інші необоротні матеріальні активи».
З місяця, наступного за місяцем введення в експлуатацію, об'єкт «Поліпшення орендованого майна» може амортизуватися згідно з прийнятою обліковою політикою підприємства. Пункт 23 П(С)БО 7 говорить: амортизацію нараховують протягом строку корисного використання об'єкта, а п. 24 зазначає: при визначенні строку корисного використання враховують обмеження щодо строків використання об'єкта. Це означає: у разі якщо, наприклад, проведено капітальний ремонт в орендованому офісі, при визначенні строку, протягом якого витрати на такий ремонт будуть амортизуватися у бухгалтерському обліку, треба враховувати термін оренди приміщення. Наприклад, договір укладено на 5 років (60 місяців); термін корисного використання за умови, що ремонт проведено у перший місяць оренди: 60 - 1 = 59 місяців. Сума нарахованої амортизації збільшує кредит субрахунка 132 з віднесенням залежно від сфери використання орендованих ОЗ у дебет рахунків:
1) 91 «Загальновиробничі витрати»;
2) 92 «Адміністративні витрати»;
3) 93 «Витрати на збут».
Якщо капіталізовані поліпшення відшкодовуються орендодавцем, то вартість таких поліпшень переводитиметься з кредиту субрахунка 117 до дебету субрахунка 286 «Необоротні активи та групи вибуття, утримувані для продажу», з подальшим відображенням операцій з продажу.
Приклад 4.
Новостворене підприємство — платник податку на прибуток та ПДВ, яке не має власного приміщення для ведення діяльності, уклало договір оренди приміщення строком на 5 років. Балансова вартість основних засобів станом на 1 січня 2014 року нульова. Підприємство з дозволу орендодавця, що зазначено у договорі, в перший місяць укладення договору оренди замінило в орендованому приміщенні вікна і двері та встановило пожежну й охоронну сигналізацію (ці роботи є поліпшенням), зробило побілку, поклало лінолеум. Вартість робіт — 60000,00 грн. (з ПДВ). Бухгалтерський та податковий облік див. у таблиці 3.
Таблиця 3
Відображення витрат на поліпшення орендованого приміщення в обліку орендаря
№ з/п |
Дата | Зміст операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | Податковий облік | ||
Д-т | К-т | Доходи | Витрати | ||||
1. | 01.02.2014 | Отримано акти виконаних робіт про заміну вікон, дверей, побілку та настилання лінолеуму в офісі, встановлення охоронної та пожежної сигналізації без ПДВ | 153 | 631 | 50000,00 | — | — |
Відображаємо ПК з ПДВ з отриманих послуг | 641/ПДВ | 631 | 10000,00 | — | — | ||
2. | 29.02.2014 | Сплачено за отримані послуги | 631 | 311 | 60000,00 | — | — |
3. | 29.02.2014 | Відображено вартість завершених капітальних інвестицій в об'єкти операційної оренди (поліпшення орендованого майна) | 117 | 153 | 50000,00 | — | — |
4. | 31.03.2014 | Нараховано амортизацію об'єкта операційної оренди за перший місяць експлуатації | 93 | 132 | 847,46* | — | 208,33** |
* У бухобліку амортизація нарахована прямолінійним методом (термін договору оренди — 5 років = 60 місяців, ремонт проведено в першому місяці, до закінчення терміну оренди 59 місяців (60 - 1), місячна сума амортизації — 50000 : 59 = 847,46 грн.). ** У податковому обліку амортизація нарахована прямолінійним методом (будівля — ОЗ 3-ї групи, мінімальний строк користування — 20 років, тож місячна сума амортизації — 50000 : 20 : 12 = 208,33 грн.). Строк амортизації відраховується з місяця, наступного за місяцем введення об'єкта основних засобів в експлуатацію. Після закінчення строку оренди незамортизована вартість списується на витрати за п. 146.20 ПКУ. |
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити