• Посилання скопійовано

Підприємство самостійно приймає рішення про проведення та розмір уцінки

Коли приймається рішення про проведення уцінки?

Уцінці підлягають товари, які не знаходять збуту, не користуються попитом у споживачів, частково втратили свою первісну якість.

Підприємство самостійно приймає рішення про проведення та розмір уцінки. Така уцінка здійснюється на торговельних підприємствах та в організаціях усіх форм власності, які продають товари, у міру потреби за рішенням керівника підприємства. Перед цим керівник затверджує відповідну комісію, до складу якої входять головний бухгалтер, товарознавець, економіст з цін. Він же може прийняти рішення про уцінку станом на перше число місяця за даними обліку.


У П(С)БО 9 «Запаси» зазначається, що чиста вартість реалізації запасів може бути меншою від первісної вартості, у разі якщо їх ціна знизилася або вони застаріли чи іншим чином втратили свою первісно очікувану економічну вигоду. Відповідно до п. 4 П(С)БО 9, чиста вартість реалізації запасів — очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію. Зменшення первісної вартості до чистої вартості реалізації здійснюється шляхом уцінки. Товари, які раніше було уцінено, але не реалізовано, можуть уцінюватися повторно до рівня цін можливої реалізації.

Якщо підприємство вирішило уцінити товари, йому стане у пригоді Положення про уцінку. У ньому викладено порядок проведення уцінки, перелік документів, якими оформляється такий захід, тощо. Відповідно до Положення про уцінку, дані про такі товари записують в опис-акт. Розмір уцінки визначають на підставі експертної оцінки комісії. Згадане Положення про уцінку має рекомендаційний характер, тому підприємство може відступати від його норм, але не далі, ніж це дозволяють норми положень (стандартів) бухобліку.

Пам'ятайте: у бухгалтерському обліку, відповідно до п. 24 П(С)БО 9 «Запаси», облік товарів здійснюється за чистою вартістю реалізації (продажними цінами) або за первісною вартістю (цінами придбання (собівартістю)) — за найменшою з двох оцінок.

Опис-акт складається у двох примірниках, підписується членами комісії та матеріально відповідальними особами. Один примірник передають до бухгалтерії підприємства для відображення результату уцінки, другий — матеріально відповідальній особі.

Після затвердження описів-актів уцінені товари передаються для реалізації у торговельну мережу за накладною, в якій вказано роздрібні ціни до і після уцінки.

Контроль за правильністю уцінки товарів, а також за своєчасною їх реалізацією здійснюють керівники підприємств. Відповідно до опису-акта товар перемарковують. Перемаркування та оформлення нових ярликів на об'єкти уцінки здійснюються за місцем уцінки товарів.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Дозвіл Держпраці на експлуатацію котла: як облікувати?
    Підприємство отримало дозвіл від Держпраці на використання котла (обладнання, що працює під тиском) терміном на 5 років. На якому рахунку бухобліку його відобразити та до якої групи основних засобів (ОЗ) він належить у податковому обліку податку на прибуток?
    16.05.202525
  • Безоплатне отримання тимчасово ввезеного інструменту: митний та бухгалтерський облік
    Підприємство тимчасово ввезло інструменти від нерезидента зі сплатою часткових митних платежів. Наразі постачальник готовий передати ці інструменти безоплатно. Чи може підприємство залишити інструменти, оформивши безоплатне постачання, та як відобразити ці операції в бухобліку?
    16.05.202516
  • МЗК при продажу офісного центру: облік та оподаткування
    Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку продаж офісних приміщень разом з місцями загального користування (МЗК)? Чи потрібно окремо виділяти МЗК? Як розподіляти їх собівартість, оформлювати ПН? Які бухгалтерські проведення слід зробити? Чи можлива передача частини МЗК одному з покупців та як це оформити, щоб уникнути визнання операції безоплатною передачею?
    16.05.202549
  • Товарні запаси у СГ – "єдинників", які надають стоматологічні послуги: як облікувати?
    СГ – платники єдиного податку, які здійснюють діяльність виключно з надання стоматологічних послуг, не зобов’язані вести облік товарних запасів, зокрема, лікарських засобів та/або виробів медичного призначення, які використовуються для лікування пацієнтів у межах надання зазначених послугпос
    15.05.2025131
  • Витрати на реєстрацію ТМ за кордоном: визнання та період відображення в обліку
    Як правильно віднести на витрати вартість розробки та реєстрації торгової марки (ТМ) в Англії, якщо оплата була 30.04.2024 р., а підтвердження реєстрації отримано у квітні 2025 року із зазначенням дати початку дії ТМ – лютий 2024 року (на 10 років)?
    15.05.202517