• Посилання скопійовано

Нюанси обліку та оподаткування списання загиблих посівів через російську агресію

У березні 2023 р. проведено інвентаризацію та складено акт обстеження полів, підписаний 5 особами, включаючи представників міської влади. Також подано документи до суду та відкрито кримінальне провадження щодо дій агресора. Чи може ТОВ списати загиблі посіви (рах.23) та втрачену готову продукцію (рах.27) за результатами інвентаризації?

Бухгалтерський облік

Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи (ст. 9 Закону про бухоблік).

Для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства зобов’язані проводити інвентаризацію активів і зобов’язань, під час якої перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан і оцінка (ст. 10 Закону про бухоблік).

В загальному порядку саме за результатами інвентаризації проводиться списання нестач.

Мінфін у своєму листі від 26.10.2022 р. №41010-07/595-ЗПІ/483 також зазначив, що для документального підтвердження знищення (втрати) товарів внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного чи надзвичайного стану проводиться інвентаризація. Причина проведення - складання фінансової звітності та/або пожежа, стихійне, лихо техногенна аварія. Лист Мінфіну носить рекомендаційний характер, тому обрати можна й іншу причину інвентаризації, наприклад, встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів).

У наведеній ситуації інвентаризація має бути проведена з урахуванням вимог п. 8 Положення про інвентаризаціюлист Мінфіну від 12.01.2015  №31-11420-08-10/558.

Так, підприємства, які мали (мають) місцезнаходження в районах проведення воєнних (бойових) дій у період дії воєнного стану, або підприємства, структурні підрозділи (відокремлене майно) яких розташовані на (в) таких територіях (районах) зобов’язані провести інвентаризацію станом на 01 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду».

Про порядок проведення інвентаризації та документальне оформлення її результатів ми писали тут.

Щодо відображення таких активів в обліку та звітності Мінфін у листі від 10.10.2022 р. №41010-06-62/23254 зазначив:

«Підприємства, які перебувають в районах проведення воєнних (бойових) дій та застосовують для ведення бухгалтерського обліку національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, виявлені в результаті інвентаризації нестачі, втрати або знищення необоротних активів та запасів на підставі належним чином оформлених документів відображають у складі витрат підприємства».

Також, ТПП листом від 28.02.2022 р. №2024/02.0-7.1 засвідчила форс-мажорні обставини: військову агресію російської федерації проти України.

Тобто, ТОВ за даними проведеної інвентаризації загиблі посіви та втрачену готову продукцію вже у березні мало визнати у складі витрат. І не важливо, що суд ще триває. Це не впливає на поряд визнання витрат. Проте щодо загиблих посіві потрібно врахувати таке:

У випадку, якщо через загибель однієї культури приймається рішення про пересів даних площ, то в такому разі витрати необхідно розподілити на:

  • повторювані витрати – це ті витрати, які було понесено повторно і які можуть бути навіть не пов’язаними з минулими (вартість насіння, витрати на передпосівний обробіток ґрунту, посів та інші роботи, які виконуються заново при пересіві новою культурою);
  • неповторювані витрати (наприклад вся підготовча робота результати якої не були втрачені як то: лущення стерні, підняття зябу і снігозатримання, вартість добрив та витрачені на їх внесення суми тощо).

Такий розподіл та рознесення за відповідними рахунками бухгалтер повинен зазначити в бухгалтерській довідці.

Всі повторювані витрати (в частині загиблих посівів) не будуть відноситись до складу собівартості врожаю пересіяної культури і підлягають списанню в складі інших витрат діяльності.

Усі неповторювані витрати будуть складати собівартість нового врожаю (пересіяної культури).

Що стосується бухгалтерського обліку, то витрати які до цього часу були обліковані   на рах. 23 «Виробництво» повинні бути розподілені на повторювані та неповторювані. Повторювані витрати, що припадають на загиблі посіви, повинні бути перенесені на рах. 977 «Інші витрати діяльності», а неповторювані – на собівартість пересіяної культури (на відповідний субрахунок) в межах рах. 23.

 

ПДВ

У своєму роз’ясненні податківці зазначили, що ПЗ відповідно до пп. 198.5 ПКУ нараховується якщо вартість товарів/послуг, використаних для вирощування посівів (насаджень), що загинули у зв’язку з настанням обставин непереборної сили або були знищені не включається до вартості іншої готової продукції, операції з постачання якої підлягають оподаткуванню.

Тобто на елементи повторюваних витрат, що припадають на загиблі посіви, в частині товарів/матеріалів/послуг, які були придбані з ПДВ, потрібно нарахувати ПЗ відповідно до пп. 198.5 ПКУ. Ставка ПДВ застосовується така ж сама, яка була при отриманні вхідного ПДВ.

Однак, відповідно до пп. 32-1 підрозд. 2 розд. XX ПКУ тимчасово, протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, не вважаються використаними платником ПДВ в неоподатковуваних ПДВ операціях або операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, товари, придбані в оподатковуваних ПДВ операціях, знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану.

Для підтвердження настання обставин непереборної сили у платника мають бути  відповідні первинні документи та сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (ЗІР, категорія 101.15).

Інвентаризацію ТОВ провело, а ось за сертифікат потрібно буде подбати. Вірогідніше всього загальний лист ТПП від 28.02.2022 р. №2024/02.0-7.1 буде недостатнім аргументом для ДПС і ТОВ потрібно буде отримати окремо сертифікат для списання готової продукції та загиблих посівів.

Таким чином:

1. Списати загиблі посіви та готову продукцію можна за результатами інвентаризації, відповідно до наведеної умови вже в березні.

2. Щоб не нараховувати ПЗ з ПДВ відповідно до пп.198.5 ПКУ при списанні знищеної продукції та загиблих посівів додатково потрібно буде отримати сертифікат ТПП.

 ***

Також читайте: На яку дату визнавати дохід за судовим рішенням про компенсацію судового збору

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Нюанси обліку та оподаткування списання загиблих посівів через російську агресію
    У березні 2023 р. проведено інвентаризацію та складено акт обстеження полів, підписаний 5 особами, включаючи представників міської влади. Також подано документи до суду та відкрито кримінальне провадження щодо дій агресора. Чи може ТОВ списати загиблі посіви (рах.23) та втрачену готову продукцію (рах.27) за результатами інвентаризації?
    Сьогодні 09:112
  • Облік та оподаткування перекваліфікації заборгованості фізособи в безповоротну фіндопомогу
    Підприємство протягом двох років оплачувало юридичні послуги за свого працівника згідно з договором поруки, відображаючи витрати на субрахунку 3771. Після звільнення працівника 07.01.2025 р. заборгованість у сумі 500000 грн планується перекваліфікувати у безповоротну фіндопомогу. Як відобразити в бухобліку перекваліфікацію заборгованості? Який порядок оподаткування безповоротної фіндопомоги? Які податкові наслідки виникнуть у підприємства та фізособи?
    16.01.202536
  • Облік модернізації замортизованих НМА
    Підприємство обліковує бухгалтерську програму у складі нематеріальних активів. Цей актив повністю замортизований. Придбано послуги з доробки цієї програми. Як послуги доробки відобразити в бухгалтерському обліку? Чи потрібно дооцінювати нематеріальний актив?
    15.01.202543
  • Чи можливо переоцінити незавершені капітальні інвестиції?
    Чи можливо здійснити переоцінку незавершених капільних інвестицій - фруктових садів, які досягли продуктивного віку, однак не дають очікуваних економічних вигод? Які особливості обліку такої переоцінки? Як впливає на оподаткування податком на прибуток, якщо підприємство не застосовує коригування на податкові різниці?
    15.01.202524
  • Облік оренди сайту в фізособи
    Підприємство планує у фізособи (директора) взяти в оренду сайт в інтернеті. Як обліковувати такі операції? Чи буде достатньо договору оренди між підприємством і фізособою?
    15.01.202527