• Посилання скопійовано

ТОВ отримало сертифікат на монтаж техніки: як відобразити в обліку?

В одному із гіпермаркетів (ТОВ 1) покупець (ТОВ 2 - платник ПДВ), придбав кондиціонер та сертифікат на його монтаж іншою особою - ФОП. Вартість сертифікату значна і відповідає 1/3 вартості товару. Дані позиції зазначено окремо у видатковій накладній. Як відобразити дану операцію в обліку? Хто складає документи на виконання монтажних робіт?

Відповідно до наведеної умови в господарській операції беруть участь три сторони: емітент сертифіката, покупець та продавець сертифіката.

Для того, щоб визначити порядок відображення в обліку, нам необхідно ідентифікувати емітента сертифіката. Адже, щоб щось продати, то треба щось придбати.

 

Емітент сертифіката – гіпермаркет (ТОВ 1)

У цьому випадку ТОВ 1 укладає договір на виконання робіт з ФОП. Такий договір є договором підряду, який регулюється главою 61 ЦКУ. За договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу (ст. 837 ЦКУ). Тобто роботи будуть виконуватися саме для ТОВ 1 і від його імені.

Сам сертифікат ТОВ 1 може виготовити самостійно або придбати, відображення в обліку такого сертифікату доцільно проводити за Дт 209 «Інші матеріали». Більш детально про це див. тут.

Для ТОВ 1-гіпермаркета в даних умовах дійсно сертифікат є товаром. А от для ТОВ 2 не обов’язково. Якщо ТОВ 2 планує передати сертифікат іншій особі, то так, це буде товар. Але в цій ситуації ТОВ 2 саме скористається сертифікатом, адже без монтажу кондиціонер не встановити і сума цих робіт збільшить первісну вартість кондиціонера.

Тому в обліку у ТОВ 2 його можна відобразити так:

  • Дт 371 Кт 311 – оплачено сертифікат ТОВ 1-гіпермаркету;
  • Дт 6413 Кт 644 – складено та зареєстровано ПН;
  • Дт 152 Кт 631 – отримано послуги з монтажу;
  • Дт 644 Кт 631 – ПДВ;
  • Дт 631 Кт 371 – проведено взаємозалік.

І оскільки емітентом сертифіку є ТОВ 1 гіпермаркет, то документи щодо виконаних робіт має надати саме ТОВ 1. І відповідно зробити РК щодо перекваліфікації сертифіката з товару в послугу.

Саме такий підхід викладено в консультації ДПС (про це ми писали в нашій новині тут).

 

Емітент сертифіката – ФОП

Ось тут ситуація складніша. Адже тоді ТОВ 1-гіпермаркет в певному сенсі є комісіонером, що придбаває сертифікат у ФОП і, відповідно, продає сертифікат і для нього це товар.

І в цьому полягає складність. Відносини між ТОВ 1-гіпермаркетом і ТОВ 2 завершені – сертифікат продано, між ТОВ 1-гіпермаркет та ФОП також – сертифікат придбано. Умови договору комісії виконано. Але для ТОВ 2,  якщо воно використовує сертифікат для монтажу техніки, це все одно авансова оплата. І хто в цьому випадку має надати акт виконаних робіт з монтажу?

Можливо, ясність внесе IПК ДПС від 07.09.2020 р. №3743/IПК/99-00-05-06-02-06 надана ДПС щодо оподаткування ПДВ послуг посередника. Спробуємо її застосувати за аналогією в межах цієї консультації.

Якщо ФОП – платник ПДВ, то він би мав скласти ПН на ТОВ 1 – гіпермаркет. В будь-якому випадку видаткову накладну все одно має бути складено, за якою сертифікати передано.

ТОВ 1-гіпермаркет продає сертифікат ТОВ 2 і передає його за видатковою накладною і визнає свої ПЗ з ПДВ.

Тоді ТОВ 2 звертається до ФОП, щоб реалізувати своє право на виконання монтажних робіт. Тобто відбувається постачання фактичному споживачу робіт. І тут працівники ДПС кажуть, що також виникає ПЗ з ПДВ. Тобто ФОП складає ПН на ТОВ 2 як кінцевого споживача і, відповідно, надає акт виконаних робіт. Навіть, якщо ФОП – неплатник ПДВ, акт виконаних робіт має бути.

І зрозуміло, що ДПС не знає як ідентифікувати таку операцію.

У нас платник і отримувач послуг одна особа, та за одним договором він отримує товар, який потім має бути перекваліфікований у послугу.

Тому за таких умов, на нашу думку конструкція виглядає так:

ТОВ 1-гіпермаркет продає сертифікат ТОВ 2, складає ПН, проте не складає видаткову накладну на сертифікат, тоді у ТОВ 1 формується кредиторська заборгованість перед ТОВ 2. ФОП виконує роботи для ТОВ 2 – у ТОВ 2 виникає кредиторська заборгованість перед ТОВ 1 і тоді зробити заміну боржника, вийде фактично взаємозалік і ТОВ 1 розрахується за ТОВ 2. Звичайно ТОВ 1-гіпермаркету в цьому випадку доведеться скласти РК.

У такому випадку у ТОВ 2 не буде питань щодо ПК та підтвердження витрат.

Насправді, в цьому випадку немає сенсу продавати сертифікат через посередника. Бо по суті за наведеної умови, даний сертифікат є завуальованим договором підряду. Якщо ж ТОВ 1-гіпермаркет все ж потребує залучення ФОП, то для уникнення такої ситуації можна було б за посередництва ТОВ 1 укласти договір на монтаж між ТОВ 2 та ФОП. І за свої послуги ТОВ 1 отримало б винагороду.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    Сьогодні 12:1811
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202421
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442