• Посилання скопійовано

Зміна назви основного засобу: обґрунтування та оформлення

Підприємство придбало основний засіб – прес для паперу. Для оформлення ліцензії підприємству необхідно змінити назву основного засобу – прес гідравлічний пакетувальний. Чи може підприємство змінити назву основного засобу? Як оформити зміну назви?

Як вплине зміна назви основного засобу на його облік

Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Одним із основних реквізитів первинного документа є зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у грошовому та за можливості у натуральних вимірниках (п. 2.3 Положення №88). Оприбуткування основного засобу підприємство проводить відповідно до даних видаткової накладної та акту приймання-передачі, де продавець зазначає кількість та номенклатуру основних засобів.

Зарахування на баланс основних засобів здійснюється актом приймання-передачі (введення в експлуатацію) основних засобів (п. 10. Методичні рекомендації №561). Який поряд з іншою інформацією розкриває інформацію про назву об'єкта основних засобів, його інвентарний номер, дату початку і місце експлуатації, термін корисного використання (п. 5 Методичні рекомендації №561).

Інвентарний номер закріплюється за об'єктом основних засобів на весь час його знаходження на даному підприємстві (п. 8 Методичні рекомендації №561).

Бухгалтерський облік основних засобів повинен забезпечити своєчасне відображення на рахунках бухгалтерського обліку повної інформації про оцінку, переоцінку і надходження основних засобів, їх внутрішнє переміщення (зі складу в цех (відділ, дільницю), з цеху в цех тощо), вибуття (реалізація, ліквідація, безоплатна передача, нестача, псування тощо).

Враховуючи зазначене, змінюючи назву основного засобу без зміни групи, строку експлуатації, методу амортизації, підприємство не впливає на облік основного засобу, адже такий основний засіб продовжує обліковуватися за тим же інвентарним номером.

Також ДПС звертає увагу, оскільки у бухгалтерському обліку такі дії, як зміна назви, не впливають на фінансовий результат діяльності підприємства, то вони не впливають і на формування об’єкта оподаткування податком на прибуток.

Лише за умови, якщо підприємство захоче продати даний основний засіб є ризик блокування податкової накладної, оскільки УКТЗЕД придбання та продажу буде різним. 

 

Оформлення зміни назви основного засобу

Методичними рекомендаціями №561 не передбачено зміну назви основного засобу. І це і зрозуміло. Адже ця дія не призводить до зміни в структурі активів та зобов’язань, власному капіталі підприємства. Та зміна назви потребує висвітлення в регістрах аналітичного обліку і має бути економічно обґрунтованою.

На нашу думку, алгоритм дій підприємства в цьому випадку може бути наступним:

  1. Оцінка стану об’єкта основних засобів, назву якого плануємо змінити.
  2. Складаємо дефекту відомість/дефектний акт.
  3. На основі даних дефектної відомості/дефектного акту керівник приймає рішення про те, що даний об’єкт потребує модернізації/не потребує і відповідає характеристикам за новою назвою об’єкта і може бути перейменований. Все це керівник закріплює наказом. 

Таким чином:

  1. Зміна назви основного засобу, без зміни методу амортизації, строку експлуатації, не впливає на фінансовий результат діяльності підприємства. Ризик є лише при подальшому продажу основного засобу, зокрема блокування податкової накладної.
  2. Перейменування об’єкта основного засобу проводиться на основі рішення керівника. Економічна доцільність зміни назви визначається за результатами оцінки його стану. Такий об’єкт основних засобів має відповідати технічним характеристикам зазначеної назви. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік підзвітних коштів ТОВ на єдиному податку
    ТОВ – платник ЄП (ІІІ група, 5%). Директор використовує корпоративну картку для розрахунків та зняття готівки, але не надає авансових звітів і підтвердних документів. Він вважає, що для "єдинника" облік витрат необов'язковий. Чи повинна юрособа на ЄП вести облік витрат та вимагати документи на підзвітні суми? Які податкові та облікові наслідки таких операцій? Що взагалі означає "спрощений бухоблік доходів та витрат"?
    Сьогодні 16:50
  • Поетапний капітальний ремонт орендованих приміщень: як облікувати?
    Товариство орендує частину будівлі (декілька кімнат) та проводить в ньому ремонти етапами, тобто частина приміщення використовується, а в інших кімнатах почергово здійснюються ремонти. Загалом повинно бути 3 етапи. Суму першого капітального ремонту визнано як інший необоротний актив (109 рахунок) з терміном експлуатації (амортизації) 12 років. Щодо другого і третього етапу робіт - це повинно відображатися як модернізація чи потрібно визнати нові необоротні активи на дату приймання будівельних робіт? На кожен етап складався новий договір
    18.06.202566
  • Заміни бракованої бруківки в межах гарантії: як облікувати?
    Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку операцію з отримання нової партії бруківки від постачальника на заміну бракованої, яка була виявлена у 2025 році після її укладання в 2024 році? Постачальник надає нову бруківку за накладною з вартістю, але без оплати, в рамках гарантійних зобов'язань
    18.06.202519
  • Облік хімікатів у гальванічних ваннах: від завантаження до списання
    Як правильно обліковувати хімічні речовини (кислоти, реагенти), які заливаються у великих обсягах у гальванічні ванни для тривалого використання? Ці речовини не списуються одразу, а витрачаються поступово. Планується, що списання буде відбуватися щомісяця відповідно до норм, розрахованих на основі обсягу покритих деталей
    18.06.202510
  • СКД-картки для працівників: відображення в податковому та бухгалтерському обліках
    Як підприємству, яке орендує офіс із встановленою орендодавцем системою контролю доступу (СКД), відображати в бухгалтерському та податковому обліках операції з придбання СКД-карток в орендодавця та їх видачі працівникам?
    18.06.202525